لیگ تعطیل شود، میزبانی را از ایران می‌گیرند

لیگ تعطیل شود، میزبانی را از ایران می‌گیرند

احتمالا تصمیم به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگران و رعایت موارد بهداشتی از سوی عوامل تیم‌ها ‏و برگزارکنندگان مسابقات گرفته شود. ‏

کد خبر : ۷۷۳۱۴
بازدید : ۱۴۹۱
لیگ تعطیل شود، میزبانی را از ایران می‌گیرند
بدون هیچ تردیدی یکی از بخش‌هایی که می‌تواند تأثیر بسیار بزرگی را از ویروس کرونا تجربه کند، ‏ورزش است و مسابقاتی که با حضور تماشاگران برگزار می‌شود. به‌هرحال از زمان اعلام رسمی شیوع ویروس ‏کرونا تا به امروز بسیاری از رویداد‌های ورزشی در جهان به‌ویژه کشور چین با چالش و تعطیلی روبه‌رو شده‌اند.
‏در کشور چین میزبانی بسیاری از مسابقات جهانی و بین‌المللی لغو شد و ورزشکاران بزرگی سفر‌های خود را ‏به چین لغو کردند. در هفته‌های اخیر نیز شایعه شده اگر جغرافیای پراکندگی این ویروس در جهان فراتر برود، ‏احتمال دارد مسابقات المپیک تابستانی در ژاپن هم لغو شود و به تعویق بیفتد.
در چنین فضایی طبیعی بود که ‏با ورود کرونا به ایران و کشته شدن چند بیمار مبتلا به این ویروس، ورزش و به‌ویژه فوتبال کشور هم شرایطی ‏اضطراری در کوران مسابقات پیدا کند. ‏

احتمال برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر
حالا با اتفاقات رخ داده در چین و دنیای ورزش، طبیعی است که با تأیید رسمی ورود کرونا به ایران شاهد تأثیر ‏منفی این بیماری کشنده و خطرناک در ورزش کشور باشیم. به هرحال طبق آمار رسمی اعلام شده تاکنون پنج ‏بیمار مبتلا جان خود را از دست داده‌اند و شرایط کشور در حالت آماده‌باش قرار دارد.
در ٤٨ساعت گذشته ‏در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درباره احتمال لغو یا برگزاری بازی بدون تماشاگر مسابقات لیگ برتر با ‏دستور مراجع ذی‌صلاح منتشر شد. از آنجایی که حضور تماشاگران در فضا‌های شلوغ و عمومی مثل استادیوم‌ها ‏می‌تواند موج شیوع ویروس را بزرگ‌تر کند، مسئولان باید تصمیمی مهم در این باره بگیرند.
احتمالا تصمیم به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگران و رعایت موارد بهداشتی از سوی عوامل تیم‌ها ‏و برگزارکنندگان مسابقات گرفته شود. ‏

ورود وزیر و آماده باش فدراسیون پزشکی ورزشی
با ورود کرونا به ایران، وزیر ورزش به فدراسیون پزشکی ورزشی آماده‌باش و ماموریت رسمی داده که از ‏ورزشکاران و تماشاگران در برابر این ویروس محافظت کنند. دیروز هم تارنمای وزارت ورزش این صحبت‌ها را ‏به نقل ازمسعود سلطانی‌فر منتشر کرد که گفته بود: «در پی مشاهده بیماری کرونا در کشور به فدراسیون پزشکی ‏و ورزشی برای پیشگیری از این ویروس آماده‌باش داده‌ایم تا همه تمهیدات لازم را به کار بگیرند‎.
از ‏فدراسیون‌ها درخواست کردیم تا در همه محیط‌های ورزشی مثل اردو‌ها و ورزشگاه‌ها تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا ‏جلوی شیوع این بیماری را بگیریم‎. حفظ سلامت ورزشکاران، قهرمانان و تماشاگران به‌ویژه در رقابت‌های ‏لیگ از اولویت‌های جدی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا است. اتفاق مهم بعدی برگزاری نخستین نشست ‏ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش در فدراسیون پزشکی ورزشی بود.
در این نشست علاوه بر مسئولان ‏این فدراسیون، نمایندگان وزارت ورزش هم حضور داشتند. قرار بود نماینده وزارت بهداشت در این نشست ‏شرکت کند که به دلیل شرایط اضطراری پیش آمده، تلفنی دیگر اعضای حاضر را در جلسه ‏همراهی کرد و دستور‌ها و نظر‌های وزارت بهداشت را به مسئولان ورزش ابلاغ کرد. این نشست درحالی ‏برگزار شد که درباره برگزاری رویداد‌های ورزشی در موعد مقرر و با حضور تماشاگران ابهاماتی مطرح بود.
به ‏خصوص در مورد دیدار‌های هفته بیستم لیگ برتر که قرار است که امروز یکشنبه برگزار شود. در این نشست ‏البته تصمیم واضح و مشخصی مبنی بر لغو این دیدار‌ها اتخاذ نشد. ‏

دلیل اصرار برای برگزاری مسابقات
ورود کرونا به ایران در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد و حالا مسابقات ورزشی به‌ویژه لیگ فوتبال را به شکلی ‏جدی تهدید می‌کند. این درحالی است که مسئولان برای تصمیم‌گیری باید مصلحت‌های بسیار مهم کشوری ‏دیگری را هم در نظر بگیرند.
نباید این موضوع را فراموش کرد که تعطیل کردن مسابقات لیگ در این برهه ‏عملا می‌تواند میزبانی ایران از مسابقات بین‌المللی را هم زیر سوال ببرد و با خطر جدی روبه‌رو کند. ‏کنفدراسیون فوتبال آسیا که به دلیل مسائل امنیتی نه‌تن‌ها مسابقات پلی‌آف استقلال و شهرخودرو را در کشور ‏ثالث برگزار کرد، بلکه مسابقات خانگی تیم‌های ایرانی را هم به دور برگشت مسابقات موکول کرد که در صورت ‏تأیید ایران از نظر امنیتی میزبان خواهیم بود.
لغو مسابقات لیگ به دلیل کرونا عملا نه‌تن‌ها بحث ‏میزبانی در بازی‌های آسیایی را به خطر می‌اندازد، بلکه ممکن است باعث گرفتن میزبانی تیم‌ملی از هنگ‌کنگ ‏در مقدماتی جام‌جهانی شود. پس تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مسابقات با توجه به رصد شدن تمام اتفاقات ‏فوتبال ایران توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و رسانه‌های خارجی ممکن است هزینه‌های سنگینی به بار ‏بیاورد.
از آن طرف هم اگر کرونا به شکلی جدی در کشور گسترش پیدا کند، هیچ چاره‌ای جز تعطیلی و به ‏تعویق انداختن مسابقات بر خلاف میل باطنی نخواهد بود. ‏

واکنش رئیس کمیته مسابقات
در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تابع دستوری خواهند بود که از ‏سوی وزارت ورزش و وزارت داشت به آن‌ها داده شود. سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ هم ‏با تأیید این مسأله می‌گوید: «کرونا ویروس کشور‌های زیادی را درگیر خود کرده است.
در شرایط ‏کنونی حفظ سلامت مردم و ورزشکاران اولویت همه دست‌اندرکاران فوتبال و ورزش است. وزارت ورزش و ‏فدراسیون پزشکی ورزشی و کمیته پزشکی فدراسیون هم دستورالعمل‌هایی به ما ارایه داده‌اند. فعلا برای ‏بازی‌های لیگ به‌ویژه پرسپولیس و سپاهان دست دادن اعضای تیم‌ها را بین عوامل برگزاری و اعضای تیم ‏حذف کرده‌ایم.» ‏

تعطیلی مسابقات که باب میل باشگاه‌ها هم نیست، به دلیل شرایط بین‌المللی که به آن ‏اشاره شد درشرایط کنونی اصلا امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل فعلا نخستین تصمیم اتخاذ شده این است که ‏مسابقات هفته بیستم لیگ برتر بدون حضور تماشاگر برگزار شود.
این تصمیمی بود که روز گذشته در جلسات ‏رسمی سطوح بالای مدیریت ورزشی و کشوری اتخاذ شد. سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات هم با اشاره به ‏این مسأله می‌گوید: «فعلا بهترین تصمیم برای جلوگیری از گسترش ویروس در استادیوم‌های ورزشی برگزاری ‏بازی‌ها بدون حضور تماشاگر است.
اما تعطیلی مسابقات به هیچ عنوان به صلاح نیست و کنفدراسیون فوتبال ‏آسیا هم در شرایط حادی که چین داشت، بازی‌های تیم‌های این کشور را در کشور ثالث برگزار کرده است. پس ‏لغو مسابقات لیگ خودمان در این شرایط ممکن نیست.» ‏
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید