همه ماجرا‌های کرونا در ایران؛ آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور

همه ماجرا‌های کرونا در ایران؛ آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور

پس از احتکار ماسک توسط برخی سودجویان و فروش چند برابری آن به وسیله دلالان، وزارت بهداشت اعلام کرد که خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع می‌شود. رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت نیز جزییات توزیع رایگان ماسک و ممنوعیت خرید و فروش آن در داروخانه‌ها را تشریح کرد.

کد خبر : ۷۷۳۲۶
بازدید : ۵۸۸۵
همه ماجرا‌های کرونا در ایران؛ آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور
فرادید | ۶ روز از ثبت اولین فوتی در اثر ویروس کرونا در ایران گذشته و حالا رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده که کل آمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونای جدید در ایران ۶۴ نفر است که از این تعداد ۱۲ نفر جان خود را از دست داده اند.

به گزارش فرادید، در روز ششم شیوع ویروس کرونا در ایران، اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی روز (دوشنبه ۵ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: "براساس گزارش ارائه شده از سوی آقای نمکی، بسیاری از گزارش‌هایی که در خصوص بستری شدن اشخاص در بیمارستان‌ها بوده مربوط به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا است و تقریبا ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. "
وی ادامه داد: "براساس گزارش وزیر بهداشت دو نفر مبتلا به کرونا در تهران شناسایی شده که از قم به تهران آمده بودند. در استان قم هم به هر کدام از خانواده‌ها بسته‌ای حاوی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده توزیع شده است."
چند ساعت پس از اعلام سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، گفت: "تا پیش از ظهر امروز (دوشنبه) ۱۸ مبتلای جدید به کووید-۱۹ شناسایی شده است ۸ نفر از مبتلایان در قم، ۳ نفر از مبتلایان در تهران،۲ نفر از مبتلایان در گیلان، ۲ نفر در استان مرکزی، یک نفر در همدان و ۲ نفر در استان اصفهان شناسایی شدند."
او افزود: "با این حساب شمار مبتلایان ویروس کرونا در مجموع به ۶۴ نفر رسید که از این تعداد ۱۲ فوت کرده‌اند."

جهانپور مرگ ۵۰ نفر در قم در اثر ابتلا به کرونا را تکذیب کرد و گفت: "رفتار یک نماینده مجلس از اکانت‌های نامعتبر مشمئز کننده است و موجب تضعیف روحیه مردم می‌شود. هیچ انسان دلسوزی به ویژه نماینده مجلس چنین رفتاری از خود نشان نمی‌دهد."

منشاء ویروس کرونا در ایران کجا بود؟

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه منشا ابتلا به ویروس کرونا در قم از چین بوده است و "طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پرواز‌های غیرمستقیم سفر‌هایی به چین داشته است. "

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو با هشدار به پخش شدن ویروس کرونا در سطح شهر قم گفت: زنگ خطر در قم به صدا در آمده است و باید یک مقدار با دید ویژه‌ای به قم بنگرند تا خدای نکرده دچار بحران نشود.

قم اولین شهر در ایران است که وجود ویروس کرونا در آن تایید شد و تاکنون براساس گزارش‌های رسمی پنج نفر در این شهر در اثر ابتلا به این ویروس جانشان را از دست داده‌اند.

قم و تهران قرنطینه می‌شوند؟

با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهر قم و تهران بسیاری معتقد بودند که دولت باید این دوشهر قرنطینه کند تا از انتقال ویروس کرونا به دیگر شهر‌های کشور پیشگیری شود. البته برخی در فضای مجازی این شایعه را مطرح کردند که قم قرنطینه شده است.

وزیر بهداشت در این رابطه گفت: " برخی به ما گفتند که قم را قرنطینه کنید، اما من اعتقاد دارم مردم ما آنقدر فهیم، شریف و باشخصیت هستند که با آموزش‌هایی که ارایه می‌دهیم، خودشان رعایت می‌کنند و قرنطینه خانگی را برای خودشان اعمال می‌کنند. "

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با رد شایعات ایجادشده در فضای مجازی در خصوص قرنطینه شدن شهر قم گفت: "ما هنوز به مرحله بحران نرسیده‌ایم و برنامه‌ای برای قرنطینه شهر قم وجود ندارد. "

غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل ایران هم در یک برنامه تلویزیونی درباره قرنطیه کردن شهر قم گفت: "فعلا به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیدیم. "

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز درباره قرنطیه شهر تهران به علت ویروس کرونا گفت: "تا این لحظه بحثی از قرنطینه شهر تهران مطرح نشده است و وزارت بهداشت باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند. "

وی افزود: "اگر تعداد مبتلایان به بیماری کرونا بیشتر شود حتما شهر قرنطینه خواهد شد. "

حناچی، شهردار تهران در ارتباط با اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران در اماکن عمومی، مترو و اتوبوس‌ها گفت: "در این زمینه نیز براساس پروتکل‌های تعیین شده عمل می‌کنیم و این اماکن در ساعات پایان شب ضدعفونی می‌شوند و این روند ادامه خواهد داشت. "
همه ماجرا‌های کرونا در ایران؛ آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور

سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع کرونا در ایران چه گفت؟

تدروس آدانوم گابریسوس دبیر کل سازمان بهداشت جهانی از شیوع کرونا در کشور‌های دیگر بدون آنکه منشا همه گیری مشخصی با چین داشته باشند، اظهار نگرانی کرده است.

وی با اشاره به کووید ۱۹ که عبارت اختصاری ویروس کرونا ۲۰۱۹ است، از کشور‌های مختلف جهان از جمله دولت‌های آفریقایی خواست تا با همکاری و برنامه مشترک به این ویروس یورش ببرند.

وی افزود: "کشور‌ها و مناطقی که نظام بهداشتی ضعیف تری دارند، توان مقابله آن‌ها نیز با ویروس طبیعتا کمتر است و برای همین کشور‌های آفریقایی باید با یکدیگر در نبرد با ویروس متحد شوند. "

حمله کرونا به فوتبال و فعالیت‌های فرهنگی و هنری

نگرانی از شیوع ویروس کرونا در روز‌های گذشته باعث شد تا تعدادی از مسابقات فوتبال بدون تماشاگر برگزار شود. مسعود سلطانی فر در ارتباط با تدابیر وزارت ورزش برای پیشگیری از کرونا گفت: در پی مشاهده شواهد بیماری کرونا در کشور به فدراسیون پزشکی‌ورزشی برای پیشگیری از کرونا آماده باش داده ایم تا دوستان و همکاران ما، همه تمهیدات لازم را به کار بگیرند.

روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد که با توجه به شیوع بیماری کرونا و بنا بر توصیه وزارت بهداشت، بازی استقلال با ذوب‌آهن اصفهان در تهران بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

ستاد پیشگیری از گسترش کرونا ویروس هم بامداد روز یکشنبه (۴ اسفند ۹۸) اعلام کرد که تمام مسابقات کشور همچنان در لیگ‌های مختلف ادامه، ولی بدون حضور تماشاگر خواهد بود.

طولی نکشید که کرونا به فرهنگ و هنر هم رسید. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از تعطیلی تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری این استان از (یکشنبه) تا پایان روز جمعه (نهم اسفند ماه) خبر داد. ابراهیم شریفی گفت که تعطیلی فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا است.

به گفته وی، افتتاحیه کنسرت‌های زیر ۱۲۰۰ نفر از جمله برنامه‌هایی است که در استان تهران تعطیل شده است. همچنین قرار بود در این هفته افتتاحیه و اختتامیه جشنواره کودک و نوجوان «من، آینده روشن» را داشته باشیم که این برنامه نیز کنسل شده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که " نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلاء به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (نهم اسفند ۹۸) تعطیل می‌شود. بدیهی است تدوام این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

جزئیات توزیع ماسک رایگان در کشور

پس از احتکار ماسک توسط برخی سودجویان و فروش چند برابری آن به وسیله دلالان، وزارت بهداشت اعلام کرد که خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع می‌شود. رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت نیز جزییات توزیع رایگان ماسک و ممنوعیت خرید و فروش آن در داروخانه‌ها را تشریح کرد.

دکتر مهدی یوسفی گفت که " با هماهنگی اداره کل تجهیزات پزشکی از وزیر بهداشت درخواست کردیم که توزیع ماسک را رایگان کنیم و آقای وزیر هم با این موضوع موافقت کردند که هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، تا اطلاع ثانوی با دستور وزیر بهداشت تنها مرجع خرید ماسک در کشور باشد. "

وی ادامه داد: " بر این اساس ما ماسک‌ها را خریداری کرده و به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم تا آن‌ها را در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت به خانواده‌ها تحویل دهند. به هر حال در این مراکز برای هر خانواری پرونده مشخص وجود دارد و می‌توان ارائه ماسک را کنترل کرد. از طرفی در حال حاضر ممکن است یک خانوار تعداد زیادی ماسک بخرد که با این اقدام این مساله هم تحت کنترل قرار می‌گیرد. "

یوسفی با بیان اینکه بنابر دستور وزیر بهداشت روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شود، گفت: "بر این اساس ماهانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون ماسک تولید شده و در بخشی هم می‌توانیم از واردات کمک بگیریم تا این بسته را پیش بریم. کار را از استان‌هایی آغاز می‌کنیم که ویروس در آن‌ها دیده شده است و سپس به سایر استان‌ها نیز تسری می‌دهیم. "

وی تاکید کرد: "روز گذشته موضوع انحصار خرید ماسک از سوی هیات‌امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ابلاغ شده است و ما این ماسک‌ها را در قالب پکیجی که اعلام کردیم، به مراکز بهداشتی ارائه می‌دهیم. موضوع ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها نیز به محض ابلاغ اجرا خواهد شد. "
همه ماجرا‌های کرونا در ایران؛ آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور

تایید ابتلای شهردار منطقه ۱۳ تهران به ویروس کرونا؛ آزمایش محسن هاشمی منفی شد

روز‌های گذشته بود که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران تایید کرد که مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا است. ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران هم گفت که شهردار منطقه ۱۳، به بیمارستان مسیح دانشورى منتقل شد و همه علایم و نشان می‌دهد که ایشان مبتلا به کرونا ویروس هستند. ولى حال عمومى ایشان رضایت‌بخش است و بنظر مى‌رسد بیمارى کنترل شده است. "

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این رابطه اظهار داشت: "شهردار منطقه ۱۳ از ۴ آزمایشی که برای وی انجام شده است ۳ آزمایش او مثبت بوده و ابتلای وی به ویروس کرونا تأیید شده است و هم اکنون فرآیند درمانی خود را طی می‌کند. "

محسن هاشمی هم پس از این اتفاق اعلام کرد که به دلیل جلسه مشترک با رحمان زاده شهردار منطقه ۱۳ که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا است، در قرنطینه خود خواسته قرار دارد.

اما سخنگوی شورای شهر تهران در حساب توییتری خود از منفی بودن تست کرونای رئیس شورای شهر خبر داد. علی اعطاء در حساب توئیتری خود نوشت: "خوشبختانه پاسخ تست کرونای محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، منفی اعلام شد. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید