به کنترل شیوع "کرونا" امیدوار باشیم؟!

به کنترل شیوع "کرونا" امیدوار باشیم؟!

در حالی که ویروس کرونا به ایتالیا و ایران نیز سرایت کرده، بریتانیا ۳۵ شهروند این کشور را، که در کشتی تفریحی دایموند پرنسس در ساحل ژاپن، میان سایر مسافران آلوده به ویروس در قرنطینه بوده‌اند، به کشور بازگردانده است.

کد خبر : ۷۷۳۳۱
بازدید : ۴۷۵۲
به کنترل شیوع
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بزرگ‌ترین نگرانی ما توانایی این ویروس برای گسترش در کشورهاییست که نظام پزشکی ضعیفی دارند

به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران و لبنان، تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، هشدار داده است که فرصت برای کنترل گسترش بیماری کرونا (کووید ۱۹) از دست می‌رود.

آقای ادهانوم ضمن اشاره به اینکه این اپیدمی هنوز هم قابل کنترل است، افزود: «فرصت در حال از دست رفتن است، و پیش از آنکه همه در‌ها بسته شوند، باید به سرعت وارد عمل شویم.»

در حالی که ویروس کرونا به ایتالیا و ایران نیز سرایت کرده، بریتانیا ۳۵ شهروند این کشور را، که در کشتی تفریحی دایموند پرنسس در ساحل ژاپن، میان سایر مسافران آلوده به ویروس در قرنطینه بوده‌اند، به کشور بازگردانده است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی ضمن تکرار ارزیابی‌هایش از خطرات ناشی از ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از ۲۲۰۰ نفر را گرفتته است، گفت: «این اپیدمی می‌تواند در هر جهتی حرکت کند.»

او افزود: «اگر درست عمل کنیم، می‌توانیم هر بحران جدی را پس بزنیم، اما اگر فرصت را از دست بدهیم، با مشکلی جدی روبه‌رو خواهیم شد.»

آقای گبریسوس تاکید کرد که گزارش موارد ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از عوارض آن «بسیار نگران کننده» است. او گفت: این گزارش‌ها تنها دو روز پس از آن که سازمان بهداشت جهانی بسته‌های آزمایش بیماری را به برخی کشورها ارسال کرده بوده، منتشر شده است.

گفته می‌شود منشاء بیماری از شهر ووهان در ایالت هوبی چین بوده، که در حال حاضر ۷۶ هزار نفر - بخش اعظم مبتلایان به کرونا - را در این منطقه آلوده کرده است.

هرچند نخستین موارد ابتلا به کرونا در ماه دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد، سازمان بهداشت جهانی تا ۳۰ ژانویه از اعلام آن به عنوان یک اضطرار بین‌المللی خودداری کرد و گفت: «بزرگ‌ترین نگرانی ما توانایی بالقوه این ویروس برای گسترش در کشور‌هایی است که نظام پزشکی ضعیفی دارند.»

روز جمعه، لبنان نخستین مورد بیماری کرونا و دو مظنون به ابتلا به ویروس را در این کشور تایید کرد. این موارد پس از ورود یک زن ۴۵ ساله از شهر قم در ایران، در روز پنجشنبه گزارش شده است.

دکتر سیلوی بریاند، رئیس بخش اضطرار بین‌المللی بیماری‌های مسری در سازمان بهداشت جهانی، گفت: «ما در مناطق مختلف الگو‌های متفاوتی از سرایت بیماری مشاهده می‌کنیم. گونه گونی بسیاری در نحوه گسترش ویروس، در مناطق مختلف می‌بینیم.»

کشتی‌های تفریحی در میان مراکز سرایت بیماری، موجب نگرانی بسیاری شده است. در این ارتباط، وزارت خارجه بریتانیا تعداد ۳۵ شهروند این کشور را که در کشتی تفریحی دایموند پرنسس در ساحل ژاپن در قرنطینه بودند، به بریتانیا بازگردانده است. دو نفر از مسافران سالمند این کشتی در اثر ابتلا به کرونا درگذشتند.

در کره جنوبی، یک فرقه مرموز، مرکز شیوع «خطرناک و بی‌سابقه» کرونا بوده که موارد ابتلا و آلودگی در این کشور را تا ۲۰۴ نفر افزایش داده است.

به دنبال «گسترش بسیار سریع» بیماری در شهر «دِگئو»، چهارمین شهر بزرگ کره جنوبی، مسئولین رد پای اپیدمی را تا زنی که به «بیمار ۳۱» شناخته می‌شود و نیز یک کلیسا گرفتند، که رهبر آن ادعا می‌کند تناسخ عیسی مسیح است.

در ایتالیا، نخستین موارد ابتلا به کرونا از طریق یک منبع دوم در مرز‌های این کشور گزارش شده که به دنبال شیوع ویروس در شمال و چهار برابر شدن موارد آن، مجموع مبتلایان به بیماری در این کشور را به ۱۷ نفر رسانده است.

شهردار کودونیو در استان لومباردی، در واکنش به شیوع بیماری دستور داده است کلیه مدارس، ساختمان‌های عمومی، رستوران‌ها و کافه‌ها تعطیل شوند. تصاویر منتشرشده از این شهر ۱۵ هزار نفره نشان می‌دهد شهر خالی است و خیابان‌ها متروک شده اند. یازده بیمار مبتلا به کرونا در این شهر، در بیمارستان منطقه بستری شده اند.

آتیلیو فونتانا، فرماندار منطقه‌ای لومباردی، گفت: «در دیگر نقاط جهان، و همچنین چین، نشان داده شده که قرنطینه داوطلبانه در خانه در جلوگیری از سرایت بیماری موثر و کارگر است. نباید اجازه بدهیم ترس وجودمان را فرا بگیرد.»

در اوکراین، انتشار گسترده یک ایمیل جعلی از طرف دولت، موجب شد وزیر بهداشت این کشور به نشانه همبستگی به مدت دو هفته به قرنطینه گروهی بپیوندد که از چین به این کشور بازگشته یا منتقل شده‌اند.

در این ایمیل که همان روزی منتشر شد که قرار بود گروه مذکور از چین وارد اوکراین شوند، نوشته شده بود که پنج مورد ابتلا به کرونا در این کشور مشاهده شده است.

اخبار جعلی موجب برخورد‌های خشونت باری میان معترضان به ورود مسافران و پلیس شد. معترضان جاده‌ها را با لاستیک‌های سوزان مسدود و به سوی اتوبوس‌های حامل مسافران آجر پرتاب کردند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید