آفریقایی‌ها در آمریکا "برده" بودند یا مهاجر؟!

آفریقایی‌ها در آمریکا "برده" بودند یا مهاجر؟!

مهاجر نامیدن آفریقایی‌ها تلویحا به این معناست که آن‌ها به انتخاب خود به این کشور آمده‌اند. تقریبا تمامی آفریقایی‌ها به زور به ایالات متحده آورده شدند و مطمئنا نمی‌خواستند در غل و زنجیر به این کشور بیایند.

کد خبر : ۷۷۳۳۳
بازدید : ۵۲۶۱
آفریقایی‌ها در آمریکا
مهاجر نامیدن آفریقایی‌ها به این معناست که آن‌ها به انتخاب خود به این کشور آمده‌اند در حالیکه آن‌ها به زور آورده شدند

در برخی از کتاب‌های درسی آمریکا، نسخه سئؤال‌برانگیزی از تاریخ به دانش‌آموازن درس داده می‌شود، از جمله اینکه در این کتاب‌ها از بردگان آفریقایی به عنوان مهاجر یاد شده است.

شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» پس از مطالعه و بررسی چهار کتاب که در مدارس سراسر آمریکا تدریس می‌شوند، دریافته است که در این کتاب‌ها به برخی موضوعات کمتر توجه شده و در بعضی موارد نیز اطلاعات خلاف واقع به دانش‌آموزان داده می‌شود.

یکی از این کتاب‌ها «امریکن پجنت» است که در کلاس‌های سطح پیشرفته تاریخ دبیرستان هر سال به بیش از پنج میلیون دانش‌آموز درس داده می‌شود. در این کتاب، از اصطلاحات نژادپرستانه برای توصیف افراد دورگه استفاده شده است و این افراد «میولاتو» نامیده شده‌اند.
[این اصطلاح را برای کسی به کار می‌برند که یکی از والدینش سیاه‌پوست و یکی سفیدپوست باشد؛ به تعبیر قهوه‌ای کمرنگ]علاوه بر این، در کتاب فوق یک نقشه مهاجرت اولیه به آمریکا وجود دارد، و آفریقایی‌ها در کنار هلندی‌ها، انگلیسی‌ها و اسکاتلندی‌ها به عنوان «مهاجر» قلمداد شده‌اند، نه کسانی که به عنوان برده به این کشور آورده شدند.

دکتر ایبرام اکس کندی، نویسنده کتاب «چگونه ضدنژادپرست باشیم» و مدیر مرکز تحقیقات و سیاست ضدنژادپرستی در دانشگاه امریکن، درباره این یافته‌ها به «سی‌بی‌اس نیوز» گفت: «مهاجر نامیدن آفریقایی‌ها تلویحا به این معناست که آن‌ها به انتخاب خود به این کشور آمده‌اند. تقریبا تمامی آفریقایی‌ها به زور به ایالات متحده آورده شدند و مطمئنا نمی‌خواستند در غل و زنجیر به این کشور بیایند.»

آقای کندی همچنین در مورد مشکل استفاده از اصطلاح «میولاتو» در این کتاب گفت: «اصطلاح میولاتو از بسیاری جهات نوعی توهین نژادی به افراد دورگه است. اصل این کلمه به معنای قاطر است، و در دهه‌های پیش از جنگ داخلی مردم تصور می‌کردند افراد دورگه اساسا شبیه قاطرند.
به عبارت دیگر، چنین تلقی می‌شد که مردمان سیاه و مردمان سفید دو گونه جداگانه هستند و در نتیجه یک شخص دورگه همانند قاطر توان تولید مثل ندارد. واژه میولاتو در اصل این گونه ساخته شده است.»

دکتر نائومی رید، در دانشگاه جنوب‌غرب تگزاس، می‌گوید این کتاب مخصوصا بر مبارزات تاریخی از دیدگاه افراد سفیدپوست تمرکز کرده است، از جمله فصل‌هایی که به جنبش حقوق مدنی پرداخته است.

به گفته او از دید این کتاب، «مارتین لوترکینگ پسر، همیشه فردی به دور از تعصب و طرفدار مقاومت بدون خشونت است، اما مالکوم ایکس همیشه خشونت‌طلب، طرفدار مبارزه مسلحانه و افراطی است؛ و تقریبا چنین القا می‌کند که روش لوترکینگ همیشه روش درست است. اما این تصویری واقعی و کامل از شخصیت هیچ‌کدام آن‌ها نیست.»

او افزود: «بدون شک، زبان لوترکینگ به گفتمان آن‌ها خدمت می‌کند، چون همه فرهنگ‌ها را در بر می‌گیرد، همه مبارزه می‌کنند، همه به آزادی نیاز دارند و بنابراین به نظر من به نوعی، از استدلال برای تمرکز بر ظلم تاریخی سفیدپوستان حمایت می‌کند.»

انتشارات سی‌انگیج، ناشر این کتاب، در بیانیه‌ای که برای «سی‌بی‌اس نیوز» فرستاده شده از محتویات این کتاب دفاع کرده است.

در این بیانه آمده است: «گذشته احساسات را برمی‌انگیزد. در واقع دلیل تدریس تاریخ در مدارس این واقعیت است که مشکلات کنونی ایالات متحده ریشه در گذشته غالبا پرتلاطم این کشور دارد. به همین دلیل است که مؤلفان سخت تلاش می‌کنند تا روایتی دقیق، منصفانه و جذاب از تاریخ آمریکا ارائه دهند.
به خاطر موفقیت آن‌ها در انجام این کار است که هر ساله کتاب «امریکن پجنت» به بیش از پنج میلیون دانش‌آموز درس داده می‌شود. با وجود این، ما همواره تلاش می‌کنیم که کیفیت کارمان را بالا ببریم.»

دکتر رید معتقد است دوران این کتاب به سر آمده است. او می‌گوید: «به نظر من کتاب امریکن پجنت باید کنار گذاشته شود.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید