میوه و سبزیجات بخورید، سکته نکنید

میوه و سبزیجات بخورید، سکته نکنید

مهم‌ترین یافته این است که افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غذا‌های الیاف‌دار با کاهش خطر سکته‌های مغزی (انسدادی) پیوند قوی دارد و بر دستورالعمل‌های کنونی در اروپا نیز صحه می‌گذارد.

کد خبر : ۷۷۳۷۷
بازدید : ۱۲۰۹۶
میوه و سبزیجات بخورید، سکته نکنید
افزایش مصرف سبزیجات و میوه در رژیم غذایی موجب کاهش خطر انواع سکته مغزی می‌شود

طبق پژوهشی که یکی از بزرگ‌ترین بررسی‌ها در نوع خود است، با خورد و خوراک درست می‌توان خطر انواع معینی از سکته‌ها را کاهش داد. کارشناسان چگونگی پیوند دو نوع مهم سکته با خورد و خوراک را بررسی کردند که عبارتند از: سکته‌های ایسکمیک یا انسدادی (ناشی از نرسیدن خون به مغز) و سکته‌های هموراژیک (خونریزی مغزی).

این کارشناسان با بررسی داده‌های ۴۱۸ هزار نفر از اهالی نه کشور اروپایی، متوجه شدند که افزایش مصرف غذا‌های الیاف‌دار با کاهش خطر سکته‌های انسدادی پیوند دارد. همچنین طبق این پژوهش، که در مجله قلب اروپا منتشر شده است، افزایش مصرف تخم‌مرغ با افزایش خطر سکته مغزی پیوند دارد.

اما منتقدان می‌گویند با آنکه گستردگی داده‌های گردآوری شده نقطه قوت این تحقیق است، عوامل دیگری که در گروه نمونه این تحقیق نیستند، می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

دکتر تامی تونگ، نویسنده ارشد این بررسی و کارشناس همه‌گیری غذایی گروه بهداشت عمومی ناتفیلد در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «مهم‌ترین یافته این است که افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غذا‌های الیاف‌دار با کاهش خطر سکته‌های مغزی (انسدادی) پیوند قوی دارد و بر دستورالعمل‌های کنونی در اروپا نیز صحه می‌گذارد.»

او در ادامه می‌گوید: «اگر عموم مردم تا کنون از آن دستورالعمل‌ها پیروی نکرده‌اند، باید به آن‌ها بگوییم که مصرف میوه، سبزیجات و غذا‌های الیاف دار را افزایش دهند.»

دکتر تونگ افزود: «تحقیقات ما به صورت جداگانه اهمیت بررسی زیرگروه‌های انواع سکته را برجسته می‌کند. زیرا رژیم غذایی که بر روی سکته مغزی و خونریزی مغزی موثر است با هم متفاوت دارد. این تحقیقات نشان دهنده سایر عوامل خطرآفرین، مانند میزان کلسترول و یا اضافه وزن نیز میتواند بر انواع سکته مغزی تاثیر بگذارد.»

شرکت‌کنندگان در این پژوهش، جزییات خورد و خوراک، سبک زندگی و سابقه درمانی خودشان را در قالب پرسش‌نامه‌ای ارائه دادند و محققان به طور متوسط برای دوازده سال آن‌ها را زیر نظر داشتند. طی این مدت ۴۲۸۱ مورد سکته انسدادی و ۱۴۳۰ مورد خونریزی مغزی به ثبت رسید.

افزایش مصرف میوه، سبزیجات، غذا‌های الیاف‌دار، شیر، پنیر یا ماست با کاهش خطر سکته انسدادی پیوند داشت، اما با خونریزی‌های مغزی «پیوند چشمگیری نداشت.» به گفته این محققان هر ۱۰ گرم افزایش مصرف روزانه الیاف غذایی، باعث می‌شود خطر سکته انسدادی ۲۳ درصد کاهش یابد.

یعنی در مدت ۱۰ سال در هر هزار نفر، دو مورد کاهش رخ می‌دهد. در ضمن مصرف روزانه هر ۲۰۰ گرم میوه و سبزیجات نیز خطر سکته را ۱۳ درصد کاهش می‌دهد. اما در طرف منفی این طیف نیز هر ۲۰ گرم اضافه مصرف تخم‌مرغ در روز، خطر خونریزی مغزی را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

پل ایوانز، استاد علوم قلب و عروق دانشگاه شفیلد، که در این تحقیق حضور نداشته می‌گوید: «نقطه قوت مهم این پژوهش، داده‌های به دست آمده از گروه بزرگی از افراد ساکن در ۹ کشور اروپایی است.»

او همچنین گفت: «اما با آنکه در این پژوهش مشخص شده بین خورد و خوراک و خطر سکته پیوند وجود دارد، ممکن است تغییر خطر سکته ناشی از خود خورد و خوراک نباشد، بلکه بر اثر عامل‌های مرتبط اقتصادی، اجتماعی یا سبک زندگی باشد؛ بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان مشخص کرد که آیا خورد و خوراک به طور مستقیم بر خطر سکته اثر می‌گذارد یا خیر.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید