تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

در آخرین روز هفته، رشد دلار کند شد و سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی ۱۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۵ هزار و ۷۱۰ تومان رسید.

کد خبر : ۷۷۵۳۵
بازدید : ۳۵۴۸
در روز انتهایی هفته گذشته رشد دلار نسبت به روز‌های قبل کندتر شد و در کنار آن، از سطح قیمت سکه کاسته شد. اگرچه در کل هفته گذشته قیمت دلار رشد ۹ درصدی را ثبت کرد، اما شواهد حاکی از آن است که روند قیمتی دلار در هفته جاری تغییر خواهد کرد.
به اعتقاد برخی فعالان، پس از ثبت این رشد در هفته گذشته، بازار نیاز به یک اصلاح قیمت خواهد داشت و معامله‌گران خرید‌های خود را در قیمت‌های پایین عرضه خواهند کرد. همچنین بازارساز نیز می‌تواند با فعال کردن نقش خود این روند کاهشی را تسهیل کند.

در آخرین روز هفته، رشد دلار کند شد و سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی ۱۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۵ هزار و ۷۱۰ تومان رسید. با ثبت این رشد، میزان بازدهی دلار در هفته گذشته به بالای ۹ درصد رسید؛ آخرین بار این ارز در آذرماه رشد بالاتر از ۱۰ درصدی را به ثبت رسانده بود.
برخی فعالان باور دارند پس از ثبت چنین رشدی، بازار نیاز به یک اصلاح قیمت دارد. در واقع از نگاه آنها، معامله‌گران در هفته جاری بخشی از خرید‌های خود در قیمت‌های پایین را عرضه خواهند کرد تا از این خرید‌ها سودگیری کنند. جدا از انتظار کاهشی که در میان معامله‌گران فنی وجود دارد، برخی دیگر از فعالان باور دارند، ادامه رفتاری که بازارساز در انتهای هفته گذشته داشت، می‌تواند منجر به تغییر مسیر قیمت‌ها شود.
به گفته آنها، بازارساز در ۲ روز انتهایی هفته گذشته توانست با بالا آوردن قیمت صرافی‌های بانکی و نزدیک کردن نرخ فروش دلار آن‌ها به نرخ بازار، از ورود تقاضای کاذب جلوگیری کند و آربیتراژ قیمتی را از بین ببرد.

جالب است طی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه که فاصله قیمت دلار صرافی‌های منتخب بانکی با بازار آزاد به کمتر از یک درصد رسیده بود، قیمت این ارز در بازار آزاد تنها ۱۱۰ تومان رشد کرد. این در حالی بود که از ابتدای هفته تا روز سه‌شنبه قیمت دلار در بازار آزاد حدود هزار و ۲۰۰ تومان رشد کرده بود. به گفته فعالان، در صورتی که بازارساز این شیوه مداخله را ادامه دهد، می‌توان شاهد افت قیمت‌ها در هفته جاری بود.

در کنار این، عده‌ای از فعالان رسمی عنوان می‌کنند، مشکل یکی از صرافی‌های مهم در زمینه عرضه ارز نیز در هفته گذشته حل شد و این موضوع نیز توانست تا حدی انتظارات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دهد. برخی از فعالان رسمی عنوان می‌کردند، این صرافی که مدتی در سامانه نیما اقدام به عرضه ارز نمی‌کرد، از اواخر هفته گذشته فعالیت خود را از سر گرفت.

بازگشت صرافی‌های بزرگ در زمینه عرضه ارز به خودی خود می‌تواند سیگنال کاهشی به بازار ارسال کند. عده‌ای نیز اعتقاد دارند، صدور مجوز تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران در رابطه با تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در انتظارات معامله‌گران بازار اثر داشت.
در مقابل، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، ممکن است قیمت در هفته جاری نیز به حرکت افزایشی خود ادامه دهد. از نظر آنها، شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌های ناشی از آن می‌تواند سطح تقاضای احتیاطی را در بازار را بالا نگه دارد و همین عامل زمینه‌ساز ادامه رشد قیمت‌ها شود.

افت سکه در ایستگاه آخر
سکه که هفته گذشته عمدتا روند افزایشی داشت، روز آخر هفته را با ۸۰ هزار تومان کاهش پشت سرگذاشت و به بهای ۶میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. علی‌رغم این افت، فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته ۱/ ۱۲درصد بازدهی را به ثبت رساند. سکه در اولین روز هفته گذشته، در واکنش به ورود ایران به لیست سیاه FATF و ورود ویروس کرونا به ایران نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به آستانه مرز ۶میلیونی رسید.

روز دوشنبه سکه به کانال ۶ میلیونی رفت و تا آخر هفته در این کانال ماند. به گفته فعالان در صورتی که قیمت دلار کاهشی شود، سکه تمام بهار آزادی نیز می‌تواند در هفته جاری به زیر مرز ۶ میلیون تومانی بازگردد.
سکه در هفته گذشته به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و بخشی از این رکوردشکنی نیز ناشی از افزایش مقطعی بهای طلای جهانی بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در هفته گذشته بالای مرز ۶۰۰ هزار تومان معامله شد که قبلا سابقه نداشت.
عده‌ای نیز باور داشتند، افزایش قیمت دلار و یورو در سامانه نیما می‌تواند سیگنال رشد قیمت را به بازار آزاد بدهد. قیمت یورو در انتهای هفته در این سامانه به‌عنوان مثال بیش از هزار تومان افزایش یافته بود.
تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید