سیامند رحمان؛ شوک ناگهانی مرگ جهان پهلوان

سیامند رحمان؛ شوک ناگهانی مرگ جهان پهلوان

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک نیز با صدور پیامی درگذشت سیامند رحمان، قوی‌ترین پارالمپین جهان را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: "خانواده جنبش پارالمپیک در سرتاسر جهان از شنیدن خبر درگذشت سیامند رحمان عمیقا متاثر است. عملکرد او در بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، زمانی که وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی را مهار کرد به سرتیتر خبر‌ها راه یافت و کمتر کسی است که این لحظه را که باعث ایجاد نقطه عطفی در بازی‌های پارالمپیک ریو است، از یاد ببرد. او ورزشکاری پیشرو و پیشتاز و الهام بخش افراد زیادی در کشور خود و جهان، انسانی متعالی و سفیری برای جنبش پارالمپیک بود؛ قهرمانی آرام و یکی از مهربان‌ترین افرادی که می‌توان دید. "

کد خبر : ۷۷۶۲۹
بازدید : ۵۳۷۰
سیامند رحمان؛ شوک ناگهانی مرگ جهان پهلوان
فرادید | در حالی که ایرانیان منتظر حضور وافتخارآفرینی دوباره "رحمان" این بار در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بودند، اما خبر مرگ ناگهانی "سیامند" حسرت و آه را برای هواداران بی‌شمار او در جای جای جهان برجا گذاشت.

به گزارش فرادید، "رحمان" قوی‌ترین وزنه‌بردار معلول جهان عصر یکشنبه، ۱۱ اسفند، در سن ۳۱ سالگی در منزلش دچار ایست قلبی شد و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت، اما متاسفانه تلاش پزشکان برای احیای وی نتیجه نداد و این ورزشکار بااخلاق ایران و جهان جان به جان آفرین تسلیم کرد. او دی ماه امسال به ششمین مرحله اردوی تیم ملی پاراوزنه‌برداری کشورمان در فدراسیون جانبازان و معلولان کشور در تهران دعوت شده بود.

"رحمان" بخت اصلی کسب مدال طلا در پارالمپیک توکیو به شمار می‌رفت. او درباره حضور در پارالمپیک توکیو گفته بود: "ماموریت اصلی خودم رکوردشکنی در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیوست و اگر قرار به جابجایی رکورد باشد، دوست دارم در پارالمپیک ۲۰۲۰ این کار را انجام دهم. در دسته +۱۰۷ کیلوگرم، چون من به همراه پورمیرزایی در مسابقات جهانی مکزیک وزنه خواهیم زد، یقین دارم مدال طلا و نقره این دسته به وزنه‌برداران ایران اختصاص پیدا خواهد کرد. البته مسابقات، چون جهانی است، وزنه‌برداران خوبی از سراسر دنیا در مکزیک حضور خواهند داشت و نباید هیچ حریفی را دست کم بگیریم. "
سیامند رحمان؛ شوک ناگهانی مرگ جهان پهلوان

زندگی "سیامند رحمان"

سیامند رحمان در فروردین ۱۳۶۷ خورشیدی در اشنویه یکی از شهر‌های آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. او از زمان تولد از ناحیه پا به صورت مادرزادی معلول بود و طبق گفته‌های خودش در دوران کودکی بدون کمک رفت و آمد می‌کرد و مشکل خاصی در این باره نداشت. سیامند با توانایی بالای خود با وجود محدودیت جسمانی همواره خنده‌رو بود و از او به عنوان هرکول خندان نامبرده می‌شد.

سیامند با ورود به دبیرستان احساس کرد که علاقه عجیبی به ورزش سنگین دارد. او در این باره گفته بود: «از دوران دبیرستان به باشگاه بدنسازی می‎ رفتم، علاقه ورزشی و شور جوانی که وجود داشت و از سویی استعدادی را که در رشته ورزشی وزنه برداری در خود می‌دیدم باعث گرایش من به ورزش شد شنا و خیلی از ورزش‌های دیگر را انجام می‌دهیم، اما فقط به وزنه برداری علاقه‌مند هستم.» همین علاقه او سبب شد تا سیامند در ۱۷ سالگی در اشنویه وزنه برداری را شروع کند و در ۱۳۸۷ خورشیدی وارد تیم ملی شود و به همین دلیل به سرعت خود را در رقابت با دیگران تقویت کرد.

در همان دوران با تمرین و ممارست خودش را به وزنه ۲۸۷ رساند و در مسابقات گوانجو با مهار وزنه ۲۹۱ کیلوگرمی رکورد دار جهان شد. سیامند تحصیلات تکمیلی خود را در رشته حقوق قضایی گذرانده است. موسیقی جزو علاقه مندی‌های سیامند بود و سعی می‌کرد که در اوقات فراغت به این امر بپردازد. او در این باره گفته بود: "زمانی که در اردو هستم بیشتر تمرین می‌کنم و اگر وقتی هم باقی باشد بیشتر کتاب‌های روانشناسی مطالعه می‌کنم، به تمام موسیقی‌ها گوش می‌دهم و بستگی به موقعیت دارد. "

سیامند رحمان؛ شوک ناگهانی مرگ جهان پهلوان

افتخارات سیامند رحمان

سیامند رحمان، وزنه‌بردار سنگین وزن با حضور در تیم ملی پاراوزنه برداری افتخارات بسیاری را کسب کرد. از افتخارات او می‌توان به قهرمانی پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ که به کسب پنج مدال طلا و یک نقره جهان اشاره کرد. سیامند در بازی‌های پارا آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ نیز موفق به کسب مدال طلا شد.

او نخستین بار در ۱۳۸۷ خورشیدی به اردوی تیم‌ملی وزنه برداری معلولان ایران دعوت شد و در مسابقات پارالمپیک لندن توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ کیلوگرمی و در حرکت دوم وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی را مهار کند و نشان طلای مسابقات را بدست آورد. وزنه ۳۰۱ کیلوگرمی سومین حرکت قهرمانی سیامند به شمار می‌رفت تا رکورد جهان که متعلق به خودش بود را یک کیلو ارتقا دهد که البته موفق به انجام نشد و با همان وزنه همان وزنه ۲۸۰ کیلوگرم مدال طلا را گرفت.

در مسابقات پارا المپیک ۲۰۱۶ نیز رحمان یکی از امید‌های اصلی کاروان ایران در ریو برای کسب مدال طلا بود. سیامند در دسته ۱+۱۰۷ توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ و در حرکت دوم وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی و در حرکت سوم وزنه ۳۰۵ کیلوگرمی را مهار کند و نشان زرین پارالمپیک را از آن خود کند.

سیامند رکورد جهان را با زدن وزنه سنگین ۳۱۰ کیلوگرمی از آن خود کرد و این حرکت چهارم وزنه بردار ایرانی بود. کسب تمام این قهرمانی‌ها سبب شد تا سیامند رحمان در پارالمپیک ۲۰۱۷ به عنوان برترین ورزشکار برگزیده شود. رحمان موفق شد وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی را مهار کند که هرگز در تاریخ بازی‌های پارالمپیک هیچ ورزشکاری موفق به انجام این کار نشده بود.

سیامند در پارالمپیک لندن با غلبه بر وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی توانست رکورد پارالمپیک در دسته فوق سنگین را ۱۵ کیلوگرم ارتقا دهد تا بار دیگر رکورد پارالمپیک را بشکند. از نکات جالب توجه این رقابت، استفاده از صفحه‌های ۵۰ کیلویی بود که با رنگ سیاه مشخص بود و برای نخستین بار در طول مسابقات، مورد استفاده قرار گرفت. رکورد جهانی این دسته نیز در اختیار خود سیامند رحمان بود که در مسابقات جهانی امارات توانسته بود ۲۹۱ کیلوگرم را مهار کند.

سیامند، پس از کسب مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن در ۱۳۹۱خورشیدی به تیم وزنه‌برداری باشگاه پرسپولیس تهران پیوست. او در جام‌های جهانی موفق به کسب پنج مدال طلا شد. رحمان که در ورزش جهان دارای جایگاه ویژه‌ای داشت از سوی شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» ژاپن برای انجام مصاحبه درباره پارالمپیک، به توکیو دعوت شد تا به صورت نمادین وزنه ۲۵۰ کیلوگرمی را نیز مهار کند.

از قهرمانی‌های او می‌توان به موفقیت در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰،۲۰۱۴و ۲۰۱۸ اشاره کرد. در همین ارتباط پایگاه خبری کمیته بین‌المللی پارالمپیک به سیامند لقب (افسانه ای) یا را داد و پس از پارالمپیک ریو نوشت: "سیامند رکورد خودش را سه بار شکست و با وزنه ۳۱۰ کیلویی تمام کرد که تقریبا هم‌وزن دو بچه فیل می‌شود. "

او در جایی دیگر با ایستادن بر روی سکوی نخست پارالمپیک لندن در گفت: وگو با خبرنگاران گفت: "می‌خواستم ۳۰۱ کیلو بزنم، اما چون وزنه‌بردار کره‌ای به رای داوران اعتراض کرد، وقت تلف شد تا بدن من هم سرد شود و نتوانستم در زمان دلخواه روی تخته بیاییم. " نام سیامند رحمان با توجه به ثبت وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی در ۲۰۱۶ میلادی، در کتاب رکورد‌های گینس به ثبت رسیده است.

واکنش‌ها به فوت ناگهانی سیامند رحمان

پس از درگذشت ناگهانی سیامند بهرام بسیاری از مسئولان و ورزشکاران و دوستداران "رحمان" به این واقعه واکنش‌هایی از سر اندوه نشان داده اند. "حسن روحانی"، رییس‌جمهور در پیامی فوت سیامند رحمان را تسلیت گفت. دراین پیام آمده است: "این پهلوان ملی و ورزشکار لایق و بااخلاق که رکورد جاودانه پاراوزنه برداری جهان و چندین دوره قهرمانی پارالمپیک و پارا آسیایی را در کارنامه درخشان و تحسین برانگیز خود دارد و با رکورد‌های مقتدرانه خود در میادین ورزشی، بار‌ها موجب غرور یک ملت و به اهتزاز در آمدن پرچم مقدس ایران و طنین افکندن سرود جمهوری اسلامی در سراسر جهان شد، همواره در یاد‌ها باقی خواهد ماند و اراده پولادین و ایمان مخلصانه‌اش الهام بخش نسل‌های آینده مردم قهرمان پرور ایران خواهد بود. "
سیامند رحمان؛ شوک ناگهانی مرگ جهان پهلوان اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک
اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک با صدور پیامی درگذشت سیامند رحمان، قوی‌ترین پارالمپین جهان را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: "خانواده جنبش پارالمپیک در سرتاسر جهان از شنیدن خبر درگذشت سیامند رحمان عمیقا متاثر است. عملکرد او در بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، زمانی که وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی را مهار کرد به سرتیتر خبر‌ها راه یافت و کمتر کسی است که این لحظه را که باعث ایجاد نقطه عطفی در بازی‌های پارالمپیک ریو است، از یاد ببرد. او ورزشکاری پیشرو و پیشتاز و الهام بخش افراد زیادی در کشور خود و جهان، انسانی متعالی و سفیری برای جنبش پارالمپیک بود؛ قهرمانی آرام و یکی از مهربان‌ترین افرادی که می‌توان دید.

امروز خانواده بزرگ جنبش پارالمپیک یکی از برترین اعضای خود را از دست داد و از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک، این ضایعه بزرگ را به خانواده پاراپاور لیفتینگ، خانواده، دوستان او و نیز دوستان خوبمان در کمیته ملی پارالمپیک ایران تسلیت می‌گویم. "

"سید عباس موسوی" سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "جهان پهلوان سیامند رحمان افزون بر ثبت رکورد‌های جهانی ورزش، رکورد‌های اخلاق را جابجا کرد. ایشان از سلسله نامداران ورزش است که پیش از صعود به قله‌های افتخار، گوهر اخلاق را بالای سر برده‌اند. فقدان مرد طلایی ایران را به مردم ایران، جامعه ورزش و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم. "

در پیام "مسعود سلطانی‌فر" وزیر ورزش و جوانان نیز درباره درگذشت ناگهانی سیامند رحمان آمده است: "خبر درگذشت قهرمان ارزنده و محبوب و مردمی سیامند رحمان موجب تاثر و تالم فراوان شد؛ مرحوم رحمان بار‌ها عنوان قوی‌ترین مرد معلول جهان را به دست آورد و سال‌ها با کسب مدال طلا و رکوردشکنی دل مردم را شاد و نام ایران عزیز را سربلند کرد. ضایعه درگذشت ناگهانی وی برای بنده بسیار ناگوار و ناباورانه است. "

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی درگذشت سیامند رحمان را تسلیت گفت و نوشت: "درگذشت ناگهانی قهرمان محبوب و مردمی و رکورددار جهان در رشته وزنه‌برداری معلولان، آقای سیامند رحمان موجب تاسف و تاثر گردید. این قهرمان سرافراز سال‌ها با اراده راسخ و پولادین خود افتخار‌های بسیاری برای ملت ایران رقم زد و همواره از محبوبیت فراوانی در بین مردم برخوردار بود اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این قهرمان ملی به آحاد ملت، جامعه ورزش معلولان و خانواده ارجمند ایشان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه و برای بازماندگان‌صبر و اجر مسئلت می‌کنم. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید