کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دلار

این درحالی است که دیروز نرخ حواله درهم تا نقطه ۴ هزار و ۲۷۰ تومانی رشد کرده بود. عده‌ای باور داشتند، افت نرخ حواله درهم از سقف یاد شده عاملی بود که موجب شد فروش‌ها در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کند.

کد خبر : ۷۷۶۶۰
بازدید : ۵۳۸۶
کاهش قیمت دلار
در سومین روز هفته، بازار‌ها دو وضعیت متفاوت را تجربه کردند. تا حدود ساعت ۲ بعدازظهر روند دلار و سکه افزایشی بود؛ ولی از اواخر روز با افزایش میزان فروش‌ها، مسیر قیمتی آن‌ها عوض شد. روز دوشنبه، دلار توانست در مقطعی تا نقطه ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان جهش کند،، ولی حدود ساعت ۴ بعدازظهر این ارز با قیمت ۱۵ هزار و ۴۲۰ تومان معامله می‌شد که ۳۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود.

سکه نیز دیروز در اواسط روز به بالای مرز ۶ میلیونی رفت و حتی با قیمت‌های بالای ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز معامله شد. با این حال، با افزایش فروش‌ها در اواخر روز تا قیمت ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. این قیمت فاصله زیادی با سقف روز بازارداشت، ولی همچنان نسبت به روز یکشنبه، افزایش ۳۰ هزار تومانی را نشان می‌داد. برخی فعالان عنوان می‌کردند، با توجه به افزایش فروش‌ها از اواخر روز بعید نیست که امروز بازار‌ها در سطوح پایین‌تری معاملات خود را آغاز کنند.

البته به‌رغم این رفت و برگشتی، می‌توان گفت: فضای بازار‌ها نسبت به روز یکشنبه آرام‌تر بود و خبری از معاملات هیجانی نبود. به عقیده برخی فعالان، دیروز معامله‌گران بیشتر درحال ارزیابی وضعیت بازار بودند و بازیگران بزرگ در معاملات خود احتیاط می‌کردند.
ارزیابی بازیگران فنی بازار به این صورت بود که اگر قیمت دلار از محدوده ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند، احتمال ورود این ارز به کانال ۱۶هزار تومانی بسیار بالاتر خواهد رفت. نقطه یاد شده از آن جهت اهمیت داشت که بازار یک بار دیگر در سال ۹۸ در برابر شکستن آن ناکام شده بود و پس از این شکست با موجی از فروش‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفته بود.
اواخر اردیبهشت ماه همین امسال بود که شاخص ارزی به یکباره در مقطع کوتاهی سیر صعودی گرفت، ولی زمانی که قیمت به مرز ۱۶ هزار تومانی نزدیک شد، بیشتر معامله‌گران فروشنده شدند و بازار تا ۶ ماه بعد بیشتر از روند نزولی تبعیت کرد.
با این حال، در شرایط کنونی کمتر معامله‌گری انتظار دارد که دلار دچار افتی مانند نیمه اول سال ۹۸ شود. بیشتر معامله‌گران در حال ارزیابی هستند که آیا محدوده ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی، نقطه‌ای برای جهش بعدی دلار است یا زمانی برای یک اصلاح دیگر در بازار؟ دلار هفته پیش نیز که به این مرز نزدیک شده بود، با افزایش فروش‌ها مواجه شد. دیروز نیز از اواسط روز با نزدیک شدن به این مرز، فروش‌ها اوج گرفت و قیمت در جهت نزولی قرار گرفت.
می‌توان گفت: بخشی از احتیاط بازیگران ارزی در روز دوشنبه ناشی از آن بود که تصور می‌کردند، قیمت دلار به سقف کوتاه مدت خود رسیده است؛ دلار هفته گذشته نیز نتوانسته بود، از نقطه ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند. با این حال، اکنون کمتر معامله‌گری انتظار دارد که اصلاح قیمت شاخص ارزی تا زیر محدوده ۱۴ هزار و ۸۰۰تومانی افت کند.
برای رفتن قیمت دلار به زیر نقطه یاد‌شده، نیاز است که مرز ۴ هزار تومانی نرخ حواله درهم نیز شکسته شود که مرز حمایتی بسیار محکمی است. این درحالی است که دیروز نرخ حواله درهم تا نقطه ۴ هزار و ۲۷۰ تومانی رشد کرده بود. عده‌ای باور داشتند، افت نرخ حواله درهم از سقف یاد شده عاملی بود که موجب شد فروش‌ها در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کند. عده‌ای نیز باور داشتند فروش اسکناس نقدی دلار از اواخر روز در بازار شدت گرفته بود.

دیروز قیمت سکه نیز مانند دلار نوسان رفت و برگشتی داشت. به گفته فعالان، دیروز سکه تحت‌تاثیر رشد قیمت شاخص ارزی به بالای مرز ۶ میلیونی رفت؛ ولی همزمان با افت آن، راه کاهشی را در پیش گرفت و به کانال ۵ میلیونی بازگشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید