سقوط آزاد قیمت بلیط هواپیما به خاطر کرونا ویروس

سقوط آزاد قیمت بلیط هواپیما به خاطر کرونا ویروس

اکنون و با شیوع ویروس کرونا در ایران، قیمت بلیت در بسیاری از مسیر‌های پرتقاضا به کف قیمت و حتی زیر نرخ مصوب رسیده است. برای مثال اکنون قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد هواپیمایی «کاسپین» برای فردا چهارشنبه، ۱۴ اسفند، مبلغ ۲۱۰ هزار تومان به فروش می‌رود؛ این درحالی است که در نرخ‌گذاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی کف بلیت مشهد برای تهرانی‌ها ۲۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

کد خبر : ۷۷۶۷۵
بازدید : ۵۹۷۷
سقوط آزاد قیمت بلیط هواپیما به خاطر کرونا ویروس
فرادید | شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور تاثیر چشمگیری بر صنعت هوایی و البته حمل بین شهری گذاشته است، به شکلی که در حال حاضر قیمت بلیط برخی خطوط همچون تهران- مشهد، تهران -کیش به کمتر از ۲۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. با این وجود باز هم برخی پرواز‌ها به دلیل کمبود مسافر لغو می‌شوند.

به گزارش فرادید، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این رابطه گفت: " بلیت بسیاری از پرواز‌ها نیز توسط مردم کنسل شده است و تعدادی از پرواز‌ها به دلیل نداشتن مسافر باطل و لغو می‌شود. البته برخی از پرواز‌ها نیز باوجود تعداد کم مسافر، اما به دلیل تعهد شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود."

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: "در حال حاضر قیمت بلیت پرواز‌های داخلی به‌شدت کاهش‌یافته و این مسئله لطمه و زیان هنگفتی را به ایرلاین‌ها داخلی وارد کرده است."

اسعدی سامانی با اشاره به این‌که در برخی مسیر‌ها مانند تهران-مشهد قیمت بلیت به ۱۵۰ هزار تومان کاهش‌یافته است، گفت: در پرواز‌های چارتری نیز قیمت بلیت به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان کاهش‌یافته است.

وی همچنین از ارائه پیشنهاداتی به وزارت راه و شهرسازی برای حل بخشی از مشکل ایرلاین‌ها خبر داد و افزود: "باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که دولت در شرایط سختی قرارگرفته و باید همه دست‌به‌دست هم از این شرایط عبور کنیم."

بلیط‌هایی که زیر نرخ مصوب فروخته می‌شوند

شهریور ماه امسال بود که نرخ‌های جدید بلیت هواپیما از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام شد که مبنای آن ارز ۱۱ هزار تومانی بود. نرخ‌های جدید در دامنه قیمتی ۲۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان تعریف شد، اما مسافران همیشه این گلایه را داشتند که دسترسی آن‌ها به بلیت ارزان با نرخ‌های کف به خصوص در ایام پیک سفر‌ها تقریبا غیر ممکن است.

اکنون و با شیوع ویروس کرونا در ایران، قیمت بلیت در بسیاری از مسیر‌های پرتقاضا به کف قیمت و حتی زیر نرخ مصوب رسیده است. برای مثال اکنون قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد هواپیمایی «کاسپین» برای فردا چهارشنبه، ۱۴ اسفند، مبلغ ۲۱۰ هزار تومان به فروش می‌رود؛ این درحالی است که در نرخ‌گذاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی کف بلیت مشهد برای تهرانی‌ها ۲۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

البته هواپیمایی‌های تابان و ایران ایرتور نیز برخی پرواز‌های خود را مسیر تهران- مشهد در روز ۱۴ اسفند با مبلغی بین ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند. این ریزش قیمت‌ها تنها مربوط به پرواز‌های تهران مشهد نیست، پرواز‌های مشهد به کیش هم که جز خطوط پرطرفدار است با ریزش قیمت مواجه بوده است.
سقوط آزاد قیمت بلیط هواپیما به خاطر کرونا ویروس
بلیت هواپیمایی ایران ایر تور برای فردا چهارشنبه ۱۴ اسفند، از تهران به مقصد کیش به قیمت ۲۴۰ هزار تومان رسیده است، این درحالی است که در جدول نرخ گذاری، قیمت بلیت تهران به کیش ۲۵۲ هزار و ۷۰۰ و سقف آن حدود یک میلیون تومان است.

هواپیمایی وارش نیز قیمت بلیط‌های دو پرواز روز چهارشنبه خود را در این مسیر با قیمت ۲۵۰ هزار تومان ارائه کرده است.

در مسیر پرتقاضای دیگر همچون تهران به بندر عباس و تهران به شیراز نیز وضعیت همینگونه است. مسافران برای رسیدن به بندرعباس با شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در روز چهارشنبه ۱۴ اسفند، می‌توانند بلیت با نرخ ۲۳۰ هزار تومان تهیه کنند و به تهران برسند.

برای رسیدن به شیراز نیز شرکت هواپیمایی کاسپین بلیط‌های دو پرواز خود را با قیمت ۱۷۵ و ۱۸۴ هزار تومان تعیین کرده است.

کف قیمت بلیت تهران-بندرعباس و تهران- شیراز در تابستان امسالبه ترتیب با نرخ ۲۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان و ۲۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد.

در مسیر‌های تهران به قشم، اهواز، ساری، یزد، ارومیه، تبریز و بوشهر نیز شرایط همی نگونه است و مسافران می‌توانند زیر نرخ‌های مصوب بلیت هواپیما برای رسیدن به مقصد تهیه کنند.

اتوبوس‌های خالی ونیمه خالی

کرونا درواقع تمام صنعت حمل و نقل را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این میان شرکت‌های مسافربری و اتوبوس‌های بین شهری که تعداد بالایی از مسافران را جابجا می‌کنند بیش از دیگران تحت تاثیر قرار گرفته اند. توصیه وزارت بهداشت به ماندن در خانه و عدم مسافرت باعث شده تا اتوبوس‌های بین شهری و شرکت‌های مسافربری متحمل ضرر‌های سنگینی شوند.
سقوط آزاد قیمت بلیط هواپیما به خاطر کرونا ویروس
عادل مصدقی معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌تهران در رابطه به کاهش تعداد مسافران و میزان سفر‌های اتوبوس روز سه شنبه ۱۳ اسفند، گفت: " از پایانه‌های بیهقی، جنوب، غرب و شرق تهران از اول اسفند تا شب گذشته ۳۷ هزار صورت وضعیت صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه در بهمن ماه ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. "
وی یادآور شد: "از اول تا ۱۲ بهمن ماه ۴۷ هزار صورت وضعیت برای اتوبوس‌ها در استان تهران صادر شده بود. "

این مقام مسئول تصریح کرد: "به لحاظ تعداد مسافر نیز آمار ۱۲ روزه اسفند ماه سال گذشته ۵۷۰ هزار مسافر بوده که این میزان در مدت مشابه اسفند به ۴۰۳ هزار مسافر رسیده است یعنی ۱۶۷ هزار نفر از میزان مسافران در این مدت کاسته شده است. "

به گفته مصدقی، ۸۵ درصد این سفر‌ها توسط اتوبوس و ۱۵ درصد با تاکسی و مینی بوس‌های برون شهری از تهران به سایر شهر‌های کشور صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: "در این روز‌ها که ویروس کرونا در پایتخت و سایر شهر‌های کشور فعال است میزان سفر‌ها از تهران به ویژه شهر‌های شمالی و زیارتی کشور بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد."

معاون راهداری استان تهران یادآور شد: "آماری از پایانه‌های دیگر شهر‌های کشور به تهران نداریم، اما به نظر می‌رسد حدود ۵۰ درصد سفر‌های ورودی تهران نیز کاهش داشته است. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید