کریم باقری از پرسپولیس می‌رود؟

کریم باقری از پرسپولیس می‌رود؟

اهل مصاحبه نیست و حتی در میکسدزون نیز تمایلی به پاسخ‌گویی به خبرنگاران ندارد؛ هرچند که همیشه شوخی‌های خاص خودش را با اهالی رسانه و بازیکنان دارد. برانکو ایوانکوویچ در سال 94 به پرسپولیس آمد تا ویرانه‌ای را درست کند.

کد خبر : ۷۷۷۰۹
بازدید : ۱۴۷۵
کریم باقری از پرسپولیس می‌رود؟
سپهر خرمی | «کریم باقری در آستانه جدایی از پرسپولیس». این خبر شاید بدترین اتفاق برای هواداران پرسپولیس بعد از رفتن برانکو ایوانکوویچ از این تیم باشد. کریم باقری که به صورت رسمی از 19 فروردین 1394 به کادر فنی سرخ‌ها اضافه و به‌عنوان دستیار برانکو معرفی شده بود، کمتر کسی تصور می‌کرد که او چنین جایگاه مهمی را در بین بازیکنان داشته باشد.
باقری که در دوران بازیگری نیز محبوبیت خاص و احترام بالایی بین هم‌بازی‌های خود داشت، حالا در همان نقش به‌عنوان مربی کارش را ادامه می‌دهد. «کف‌گرگی» کریم باقری به صورت شیث رضایی را هواداران پرسپولیس هیچ‌گاه از یاد نمی‌برند؛ در تاریخ 14 بهمن 1388 بعد از هفت تساوی یک بر یک پیاپی دو تیم پرسپولیس و استقلال در دربی، علی دایی سرمربی سرخ‌ها بود و کریم باقری کاپیتان.
بازی با تساوی یک بر یک در جریان بود که بعد از غفلت مدافعان پرسپولیس، علیرضا حقیقی با واکنشی تماشایی جلوی بازشدن دروازه تیمش را گرفت، اما یکباره به سمت شیث حمله‌ور شد و درگیری عجیبی بین این دو بازیکن رخ داد که با وساطت کریم باقری و کف‌گرگی‌ای که به صورت شیث رضایی زد، غائله ختم به خیر شد.
شاید اگر بازیکن دیگری به صورت شیث چنین ضربه‌ای می‌زد، او از کوره در می‌رفت، اما همین اتفاق باعث شد تا سرخ‌پوشان پایتخت با اتحاد بیشتری همان مسابقه را با شوت تماشایی باقری در دقیقه 88 ببرند و جمله معروف فردوسی‌پور که: «دیگه از شر مساوی‌های یک یک خلاص شدیم» به یادگار بماند.

نقش مؤثر آقاکریم در نظم تیمی؛ اخراج پیام و رضاییان!
کریم باقری برخلاف بسیاری از ستاره‌های فوتبال ایران اهل فضای مجازی و شوآف نیست. از اوایل دهه 70 با چهره‌ای ساده و سیبیل کم‌پشت به فوتبال معرفی شد تا همین امروز که در پرسپولیس دستیار است. اهل مصاحبه نیست و حتی در میکسدزون نیز تمایلی به پاسخ‌گویی به خبرنگاران ندارد؛ هرچند که همیشه شوخی‌های خاص خودش را با اهالی رسانه و بازیکنان دارد. برانکو ایوانکوویچ در سال 94 به پرسپولیس آمد تا ویرانه‌ای را درست کند.
پیش از حضور پروفسور، بازیکنان حرف‌شنوی زیادی از حمید درخشان، سرمربی وقت تیم نداشتند و عکس‌هایی منتشر شده بود که پیام صادقیان در تمرین، حین صحبت‌های حمید درخشان به نشانه تمسخر خمیازه می‌کشد. برانکو آمد تا هم بساط این‌جور رفتارها را جمع کند و هم تیم را از لحاظ فنی بالا ببرد.
کریم باقری با پیشنهاد برانکو به تیم اضافه شد. در هفته‌های پایانی اما در دیدار با سایپا، بعد از تعویض سوم، صادقیان که مطمئن شده بود جایی در ترکیب ثابت ندارد، به نشانه اعتراض روی نیمکت تیم قرار نگرفت و با اعتراض شدید باقری مواجه شد. بعد از چند روز، صادقیان با دستور برانکو از تیم کنار گذاشته شد که بسیاری در آن زمان گفتند مشاوره کریم باقری بوده که پیام را خط زدند.
هرچند بعد از این اخراج، کریم باقری در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد تصمیم‌گیرنده نهایی او نبوده و برانکو در نهایت تصمیم به اخراج صادقیان گرفته است. هرچند بعدها تکرار حواشی از سوی پیام در تیم‌های دیگر و خداحافظی از فوتبال در 28 سالگی نشان داد که حق با برانکو و باقری بوده است.
ماجرای دیگر مربوط می‌شود به اخراج رامین رضاییان از پرسپولیس؛ بازیکن محبوبی که هواداران زیادی روی سکو و در فضای مجازی داشت. این بازیکن که با مهدی طارمی تصمیم گرفتند بعد از نایب‌قهرمانی پرسپولیس به ترکیه بروند، مورد غضب برانکو قرار گرفتند. رضاییان با وجود دریافت بیش از 80 درصد از قرارداد خود، یکباره به صورت یک‌طرفه با باشگاه فسخ کرد و از این تیم جدا شد.
بعد از شبه‌کودتای ترکیه، رامین با وساطت دوستان و شخص علی پروین به پرسپولیس برگشت. او که دیگر مثل سابق بازیکن فیکس برانکو نبود، به مرور توانست جای خود را در تیم پیدا کند، اما درگیری او با علی علیپور در اردوی امارات پیش از دیدار با الوحده باعث شد تا از تیم کنار گذاشته شود. ماجرا از این قرار بود که او در تمرین پیش از مسابقه اصلی، با علیپور در تمرین درگیر می‌شود و بعد از اطلاع از عدم حضورش در بین 11 بازیکن دیدار فردا، اعتراضش را به برانکو اعلام می‌کند.
کریم باقری اما نسبت به اخراج رامین رضاییان در آن روز بخصوص، در صفحه اینستاگرام شخصی خود توضیحاتی را داد: « بابت اتفاقات رخ‌داده از همه هواداران پرسپولیس عذرخواهی می‌کنم. بعد از اینکه درگیری این دو بازیکن را دیدم تصمیم گرفتم علیپور و رضاییان را از تمرین اخراج کنم تا آرامش تیم بهم نخورد اما با تصمیم آقای برانکو این دو بازیکن به کمیته انضباطی باشگاه معرفی شدند ضمن اینکه باید خدمت شما عرض کنم که این اتفاق‌ها در بین ورزشکارها رخ می‌دهد و انسان نیز جایزالخطا است و ما باید آن را بخوبی مدیریت کنیم».
بعد از اخراج رامین رضاییان اما کریم باقری بارها در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که وساطت بازگشت رامین به تیم را پیش برانکو کرده، اما پروفسور دیگر راضی به بازگشت این بازیکن پرحاشیه نبود.

پرسپولیس، یاغی‌ها و آتش زیر خاکستر
شاید اگر یک نفر از بیرون به پرسپولیس نگاه کند و به اسامی‌ای مانند مهدی طارمی، رامین رضاییان، علیرضا بیرانوند، امید عالیشاه، شجاع خلیل‌زاده و محسن مسلمان بر بخورد، تصور خواهد کرد که هفته‌ای یک‌بار تنش و حاشیه در این تیم وجود دارد، اما با حضور کریم باقری، طی چهار سال اخیر حتی یک‌بار هم جنجال و حاشیه‌ای به بیرون درز نکرد و اگر مواردی رخ داده، با حسابی که بازیکنان از شماره شش سابق تیم ملی ایران می‌برند خیلی سریع جمع شده است.
این‌طور می‌توان گفت که پرسپولیس طی چهار، پنج فصل اخیر آتش زیر خاکستری بوده که با درایت کادر فنی و به ويژه کریم باقری به بهترین شکل مدیریت شده است. بسیاری عقیده دارند برانکو در مسائل فنی زیاد از کریم باقری کمک نمی‌گرفت، اما نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که اگر مدیریت انضباطی این بازیکنان نبود، موفقیت برانکو هم قطعا میسر نمی‌شد.

کریم باقری، استیلی نشد!
بسیاری از کارشناسان ایرانی تصور می‌کردند که کریم باقری نمی‌تواند در پرسپولیس زیر نظر مربی خارجی دوام بیاورد، چراکه اکثر مربیان خارجی نسبت به دستیاران ایرانی خود خوش‌بین نیستند. نمونه بارز آن حمید استیلی است که زیر نظر مصطفی دنیزلی، آری هان و افشین قطبی کار کرد، اما هر سه مربی بعد از مدتی او را از کادر فنی اخراج کردند؛ عدم درک متقابل موجب شده بود که مربیان خارجی ترجیح دهند دستیاران خودشان را داشته باشند، اما کریم باقری با علم به شرایط و حواشی پرسپولیس به خوبی کنار برانکو و گابریل کالدرون و حالا یحیی گل‌محمدی کار کرده و یکی از عوامل اصلی موفقیت‌های این سال‌های اخیر سرخ‌پوشان بوده است.

پیشرفت باقری در کنار سقوط پرسپولیس؟
حالا کریم باقری در گفت‌وگو با روزنامه گل خبر مذاکره فدراسیون فوتبال با او برای دستیاری دراگان اسکوچیچ و حضور در تیم ملی را تأیید کرده است؛ خبری نگران‌کننده که البته منوط به موافقت باشگاه پرسپولیس است، چراکه کریم باقری تا پایان فصل با باشگاه قرارداد دارد.
وضعیت نامشخص تیم ملی ایران، باعث شده تا بسیاری با نگاه تردید به حضور باقری در تیم ملی نگاه کنند، چراکه اگر اسکوچیچ در تیم ملی به‌عنوان «مربی موقت» حضور داشته باشد، درواقع کریم باقری هم «سوخت» خواهد شد و هم پرسپولیس دیگر از حضورش نمی‌تواند بهره‌مند شود و تصور پرسپولیس بدون کریم باقری با بازیکنانی که در آستانه تولید یک حاشیه جدید هستند بسیار سخت است.
اینکه محمدحسن انصاری‌فرد در این برهه حساس چه تصمیمی خواهد گرفت می‌تواند آینده پرسپولیس را دچار تحولات اساسی کند؛ تصمیمی به قیمت رفتن نظم و انضباط از پرسپولیس.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید