جهش ژنتیکی ویروس کرونا از ابتدای شیوع

جهش ژنتیکی ویروس کرونا از ابتدای شیوع

این مطالعه نشان داده که ویروس کرونا در حال حاضر به دو گروه تقسیم شده که رایج‌ترین آن (۷۰ در صد) از نوع L. و ۳۰ در صد دیگر از نوع S. می‌باشند.

کد خبر : ۷۷۷۲۴
بازدید : ۱۱۱۶۸
جهش ژنتیکی ویروس کرونا از ابتدای شیوع
گروهی از دانشمندان چین در جریان یک مطالعه علمی به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا از آغاز شیوع تا کنون چندین جهش ژنتیکی را پشت سر گذاشته و تغییر شکل پیدا کرده است.
گروهی از دانشمندان چینی در مقاله‌ای که در مجله National Science Review منتشر شده، اعلام کردند از آغاز شیوع بیماری ناشی از کرونا ویروس در چین، تا کنون حدود ۱۵۰ تغییر در شکل این ویروس رخ داده است.

دانشمندان ۱۰۳ ژنوم قابل دسترس در ویروس (SARS-CoV-۲ (Covid-۱۹ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و حدود ۱۴۹ جهش ژنتیکی را در آن پیدا نمودند که اکثر این تغییرات در همین اواخر رخ داده است.

این مطالعه نشان داده که ویروس کرونا در حال حاضر به دو گروه تقسیم شده که رایج‌ترین آن (۷۰ در صد) از نوع L. و ۳۰ در صد دیگر از نوع S. می‌باشند.

دانشمندان خاطرنشان می‌سازند که گروه L. در مراحل اولیه شیوع بیماری در شهر ووهان چین شایع‌تر بود، اما از آغاز ماه ژانویه میزان آن کاهش یافت. به گفته دانشمندان چینی، مداخله انسان فشار‌های شدیدی بر این گروه از ویروس‌ها وارد کرده ما با این حال ممکن است اکنون این ویروس سریعتر و تهاجمی‌تر از گذشته گسترش یابد.

از جانب دیگر، شیوع مقایسه‌ای گروه نوع S. این ویروس که از نظر تکاملی قدیمی‌تر و کمتر تهاجمی است، احتمالاً به دلیل فشار انتخابی ضعیف‌تر افزایش یافته است.

محققان، در عین حال متذکر می‌شوند که داده‌های مورد بررسی آن‌ها هنوز بسیار محدود است، بنابراین برای تجزیه و تحلیل بیشتر و درک بهتر، به داده‌های ژنومی و اپیدمیولوژیک بیشتر و همچنین اطلاعات موجود در مورد علائم بالینی بیماران مبتلا به SARS-CoV-۲ نیاز دارند.

نوع جدید ویروس کرونا با نام علمی «کووید-۱۹» از دی ماه گذشته در ووهان چین شیوع یافت و از آن زمان تاکنون به بیش از ۷۰ کشور جهان سرایت کرده و شیوع آن هنوز متوقف نشده است.

شمار کل مبتلایان به این بیماری تا کنون به مرز ۹۰ هزار نفر رسیده است. چین، کره جنوبی، ایران و ایتالیا در راس رتبه بندی میزان شیوع این بیماری قرار گرفته اند. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران تاکنون بیش از دو هزار و نهصد نفر از ایرانیان به این بیماری مبتلا شده اند.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید