رشد ۲۱۰ درصدی شاخص بورس

رشد ۲۱۰ درصدی شاخص بورس

رشد بیش از ۲ درصدی شاخص کل طی معاملات روز چهارشنبه درحالی رقم خورد که ارزش خرد معاملات بورس تهران برای دومین بار در تاریخ خود به ۵ هزار میلیارد تومان رسید.

کد خبر : ۷۷۷۳۳
بازدید : ۶۲۳۰
آخرین روز معاملاتی این هفته نیز شاخص سهام به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و این بار با جهش ۱۱ کانالی به ارتفاع جدید ۵۵۵ هزار واحدی رسید تا رشد این نماگر در سال ۹۸ از ۲۱۰ درصد فراتر رود. رشد بیش از ۲ درصدی شاخص کل طی معاملات روز چهارشنبه درحالی رقم خورد که ارزش خرد معاملات بورس تهران برای دومین بار در تاریخ خود به ۵ هزار میلیارد تومان رسید.

این مهم در شرایطی رقم خورد که حدود ۸۰ درصد از نماد‌های معاملاتی بورس تهران سبزپوش شدند و نیمی از نماد‌ها هم با صف‌های خریدی به ارزش تقریبی ۸۱۴ میلیارد تومان به معاملات خود پایان دادند. در نقطه مقابل، معاملات تنها ۱۳ نماد با مازاد عرضه به میزان ۷۶ میلیارد تومان به اتمام رسید.
فرابورس ایران هم شرایط مشابهی را تجربه کرد و طی معاملات چهارشنبه شاهد رشد ۲/ ۲ درصدی نماگر اصلی بود. در این بازار از ۱۱۲ نماد معامله شده، ۸۴ نماد با رشد قیمت پایانی خود همراه شدند و در نبود صف فروش، شاهد مازاد تقاضا در ۴۹ نماد معاملاتی به ارزش ۴۶۲ میلیارد تومان بودیم و نیمی از این رقم به سه نماد تازه‌وارد فرابورسی یعنی «کلر»، «فروی» و و «ومهان» اختصاص داشت.

صدرنشینان رشد شاخص
در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۲ درصدی به میانه ابرکانال ۵۰۰ هزار واحد صعود کرد، نماد معاملاتی دو شرکت بزرگ گروه فلزات، یعنی فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران در صدر فهرست نماد‌های موثر بر شاخص کل قرار گرفتند. رشد قیمت این دو سهم در شرایطی رقم خورد که دیروز در بازارجهانی که پیش از این مهم‌ترین نگرانی سهامداران گروه‌های کالایی بود، شاهد رشد هر چند اندک قیمت فلزات بودیم.
از این رو تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت ۱۵ روز چهارشنبه) بهای هرتن مس با رشد حدود یک درصدی به ۵۷۱۲ دلار رسید. با این حال همچنان نگرانی از دو روز تعطیلی آخر هفته بازار سهام کشورمان همزمان با تداوم معاملات بازار‌های جهانی وجود دارد.
همزمان با رشد بزرگان، در صنایع کوچک و متوسط رشد کمتری رقم خورد. افزایش ۸/ ۱ درصدی شاخص هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) در مقابل رشد ۲ درصدی شاخص کل خود شاهدی بر این مدعا بود.

رکوردشکنی مشارکت در عرضه‌های اولیه
بازار سهام دیروز یک میهمان تازه‌وارد نیز داشت. از این رو سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت با نماد «تملت» به جمع بورسی‌ها پیوست و «شصدف» نیز فرابورسی شد. به این ترتیب روز چهارشنبه تعداد۹۱۰ میلیون سهم معادل ۱۳ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت با نماد «تملت» (۷۰۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و ۲۱۰ میلیون سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری) به قیمت هر سهم ۳۴۰ تومان در بورس تهران کشف قیمت شد.
در عرضه اولیه این شرکت بورسی به هر کد معاملاتی ۴۲۱ سهم اختصاص پیدا کرد و شاهد مشارکت بیش از یک میلیون و ۶۶۲ کد معاملاتی بودیم که رکوردی جدید در بازار سهام به‌شمار می‌رود. در فرابورس ایران نیز ۱۷ درصد از سهام شرکت صنعتی دوده‌فام با نماد «شصدف» در بازار دوم فرابورس عرضه شد. در این عرضه اولیه نیز که با مشارکت یک میلیون و ۶۱۹ هزار و ۲۸۳ کد همراه شد، به هر متقاضی معاملاتی ۲۱ سهم رسید.

باز هم ناتوانی هسته معاملاتی
یکی از موضوعاتی که دیروز در بازار مشاهده شد ضعف هسته معاملاتی بود. هر چند اختلال در هسته معاملات و بروز مشکل در ثبت‌سفارش‌های برخط دیده شده بود، اما این اتفاق با توجه به انجام دو عرضه اولیه در روز گذشته، محسوس‌تر بود.
به نظر می‌رسد سیستم معاملاتی کنونی بورس تاب این تعداد از معامله‌گر و این حجم از معاملات را ندارد. این درحالی است که روز‌به‌روز شاهد افزایش درخواست عموم مردم برای ورود به گردونه معاملاتی هستیم و سیاست‌گذار بورسی تنها نظاره‌گر مانده است.
رشد ۲۱۰ درصدی شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید