کوید-۱۹ دو نسخه ویروس دارد، ۷۰‌درصد نسخه تهاجمی‌تر را گرفته‌اند

کوید-۱۹ دو نسخه ویروس دارد، ۷۰‌درصد نسخه تهاجمی‌تر را گرفته‌اند

دانشمندان می‌گویند، برای آنکه ویروس بتواند شیوع پیدا کند باید در حدی افراد را بیمار کند که آن‌ها از طریقِ سرفه و عطسه آن را به دیگران منتقل کنند؛ اما اگر فرد به سرعت و با شدتِ زیاد بیمار شود تا حدی که در بسترِ بیماری بیفتد یا به واسطه بیماری جانِ خود را از دست بدهد، از قربانیانِ احتمالی دور می‌ماند. برای همین ویروسِ نسخۀ اِل شانس کمتری برای گسترش داشته است. یک دانشمندِ بریتانیایی می‌گوید بسیار زود است نتیجه بگیریم که این ویروس دو نسخه دارد.

کد خبر : ۷۷۷۵۴
بازدید : ۱۴۹۰۴
کرونا دو نسخه ویروس دارد، ۷۰‌درصد نسخه تهاجمی‌تر را گرفته‌اند؛ اما نسخۀ خفیف‌تر در حالِ جایگزین شدن است
فرادید | دانشمندانِ چینی می‌گویند، ویروسِ کرونای جدید از زمانِ شیوع در ماه دسامبر دچار جهشِ ژنتیکی شده و تاکنون حداقل دو نوعِ کاملاً مجزا از این ویروس وجود دارد.
به گزارش فرادید به نقل از دیلی میل و تلگراف، محققان می‌گویند: دو نوعِ متفاوت از ویروسِ کرونا دارد افراد را آلوده می‌کند و اکثر مردم نوعِ تهاجمی‌ترِ آن را گرفته‌اند. حداقل ۹۴۰۰۰ نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده شده‌اند، تقریباً ۳۲۰۰ نفر جانِ خود را از دست داده و ۵۰۰۰۰ نفر بهبود یافته‌اند.

کارشناسان از پکن و شانگهای می‌گویند: ۷۰ درصدِ مبتلایان نژادِ تهاجمیِ ویروس را گرفته‌اند؛ اما از آنجا که این نوعِ ویروس افراد را دچارِ بیماریِ شدید و سخت می‌کند، از اوایل ماهِ ژانویه به سختی در حالِ گسترش بوده است. دانشمندان می‌گویند، به نظر می‌رسد که اکنون نسخۀ معتدل‌تر و قدیمی‌ترِ ویروس در حالِ گسترش است.
کرونا دو نسخه ویروس دارد، ۷۰‌درصد نسخه تهاجمی‌تر را گرفته‌اند؛ اما نسخۀ خفیف‌تر در حالِ جایگزین شدن است

دست یافتن به دانشی نظیرِ اینکه ویروس می‌تواند جهش پیدا کند به این معنی است که ردیابی و درمان آن نیز سخت‌تر می‌شود. علاوه بر آن، این نکته می‌تواند به این معنی باشد که امکانِ آلوده شدنِ مجددِ افرادی که یکبار این ویروس را شکست داده‌اند، وجود دارد.
بیشتر بخوانید:

این مطالعه هشدار داده است که نتایج آن حاصلِ پژوهش بروی یک نمونه آماری بسیار کوچک - شامل ۱۰۳ نمونه- است؛ و تحقیقات بیشتری لازم است تا این نکته تأیید شود. سایر دانشمندان نیز گفته‌اند بسیار طبیعی است که ویروس‌ها در هنگامِ انتقال از حیوانات به انسان‌ها دچار جهش شوند.

این تحقیق توسطِ دانشمندان چینی در دانشگاهِ‌های پِکینگ، شانگ‌های و آکادمیِ علومِ چین انجام شده است.
دانشمندان بعد از بررسی ژن‌های ۱۰۳ نمونه از ویروسِ کرونا به نامِ SARS-CoV-۲ که عاملِ بیماریِ کوید-۱۹ است، اعلام کردند که دو نسخۀ کاملاً متمایز از این ویروس‌ها را شناسایی کردند که به نام‌ها اِل و اِس نامگذاری کردند.
کرونا دو نسخه ویروس دارد، ۷۰‌درصد نسخه تهاجمی‌تر را گرفته‌اند؛ اما نسخۀ خفیف‌تر در حالِ جایگزین شدن است

آن‌ها سپس اعلام کردند که ۷۰‌درصد مبتلایان نوعِ اِل را گرفته‌اند که بسیار تهاجمی‌تر است و با سرعتِ بالاتری از نوعِ اِس منتشر می‌شود.

اما نوعِ اِل به دلیلِ علائمِ سختی که در فرد ایجاد می‌کند، برای انتشارِ خود از اوایلِ ماهِ ژانویه با مشکل مواجه بوده است؛ این درحالیست که نوعِ اِس از همین زمان شیوعِ بیشتری یافته است.

نوعِ اِس کمتر تهاجمی است، اما نسخۀ قدیمی‌ترِ ویروس است که مستقیم از حیوان به انسان منتقل شده و همچنان در حالِ آلوده کردنِ انسان‌هاست.

یکی از دلایلی که نوعِ اِس همچنان افراد را آلوده می‌کند، می‌تواند این باشد که علائم بیماریِ ناشی از این نوعِ ویروس بسیار خفیف است و افرادِ مبتلا پیش از آنکه کارشان به بستری شدن برسد، مدتِ طولانی‌تری ناقلِ ویروس هستند و فرصت بیشتری برای انتشار آن دارند.

پروفسور ژیان لو و دکتر جی چیو، که هدایت‌کنندگان این پژوهش بودند، می‌گویند: «ویروسِ نوعِ اِل در مراحل اولیۀ شیوع در ووهان از گستردگی بالایی برخوردار بود؛ اما به دلیلِ آنچه در نظریاتِ تکاملی فشارِ انتخابیِ شدیدتر نامیده می‌شود، از اوایلِ ژانویه ۲۰۲۰ از بسامد آن کاسته شده است.»

«به نظر می‌رسد مداخله انسانی فشارِ انتخابیِ شدیدتری را بروی نسخۀ اِل که بسیار تهاجمی‌تر و مسری‌تر است، گذاشته است.»

«در مقابل، نوعِ اِس که به لحاظِ تکاملی قدیمی‌تر و کمتر تهاجمی محسوب می‌شود، به دلیلِ فشارِ انتخابیِ ضعیف‌تر، بسامد نسبتاً بیشتری داشته است.»

بر اساسِ توضیحِ دانشمندان، چون نسخۀ اِل در اوایلِ شیوع افزایش یافت و افراد را بیمار کرد؛ و آن‌هایی که بیمار شدند به سرعت شناسایی و قرنطینه شدند، این نسخه فرصتِ کمتری برای گسترش پیدا کرد.

به گفته دانشمندان، «مداخله انسانی» همان بستری شدنِ بیماران در بیمارستان و مسدود کردنِ مناطقی است که این ویروس در آن شیوعِ گسترده‌ای داشته است. انتقالِ سریعترِ افرادی که با نسخۀ اِل آلوده شده‌اند به بیمارستان، نقشِ مهمی در کاهشِ تعداد افرادی دارد که با این ویروس آلوده می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند، برای آنکه ویروس بتواند شیوع پیدا کند باید در حدی افراد را بیمار کند که آن‌ها از طریقِ سرفه و عطسه آن را به دیگران منتقل کنند؛ اما اگر فرد به سرعت و با شدتِ زیاد بیمار شود تا حدی که در بسترِ بیماری بیفتد یا به واسطه بیماری جانِ خود را از دست بدهد، از قربانیانِ احتمالی دور می‌ماند. برای همین ویروسِ نسخۀ اِل شانس کمتری برای گسترش داشته است.

اگر جلوی ویروس برای آلوده کردنِ افرادِ بیشتر گرفته شود، نسخۀ مرگباتر آن از بین می‌رود و تکامل - از طریقِ بقایِ سازگاترین نوع - به نسخۀ دیگر فرصت می‌دهد که افرادِ بیشتری را آلوده کند و به نسخۀ غالبِ بیماری تبدیل شود.
دانشمندان می‌گویند، گونه اِس احتمالاً گونه برنده خواهد بود، زیرا نشانه‌های آن بسیار خفیف‌تر است و بیماران دیرتر تشخیص می‌دهند که به آن گرفتار شده‌اند که همین شانس انتقال و گسترش بیماری را بیشتر می‌کند.

یک دانشمندِ بریتانیایی می‌گوید بسیار زود است نتیجه بگیریم که این ویروس دو نسخه دارد.

استفان گریفین از دانشگاهِ لیدز می‌گوید: «وقتی آراِن‌اِی ویروس‌ها از گونه‌ای به گونه دیگر منتقل می‌شود، نمی‌تواند خودش را با میزبان جدید (ما) تطبیق دهد؛ بنابراین معمولاً تغییراتی رخ می‌دهد که به آن اجازه دهد خودش را تطبیق دهد و بهتر بتواند خودش را تکثیر کند و از انسان به انسان منتقل شود.»

«اما، از آنجایی که در این پژوهش «سازگاری» نسبیِ این ویروس‌ها در هنگامی که در سلول‌های انسانی یا مدل‌های حیوانی تکثیر می‌شوند، اندازه‌گیری نشده است، فعلاً امکان اینکه بگوییم چه اتفاقی برای SARS-CoV۲ می‌افتد، وجود ندارد. همچنین بسیار سخت است بگوییم که چطور یا چرا مداخله انسانی ممکن است بر بقای یک گونه یا از بین رفتنِ گونه دیگر نقش داشته باشد.»

پیش از این دانشمندان گفته بودند، امکان اینکه دو نسخه متفاوت از این ویروس وجود داشته باشد، نیست و تفاوت آماری در گزارش‌های مرگ‌و‌میر ناشی از آن است که نسخه‌های خفیف‌تر این بیماری ممکن است هرگز گزارش نشوند.

منبع: Daily Mail & Telegraph
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید