کرونا و مدیریت شهری

با توجه به آنکه افق زمانی پایان این بحران در جامعه به‌صورت دقیق مشخص نیست، تهران دست کم تا پایان سال به حضور جدی عوامل شهرداری در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.

کد خبر : ۷۷۷۸۷
بازدید : ۶۸۹۹
محسن هاشمی | طی ده روز گذشته، کشور رسما وارد چالش جدی اپیدمی کرونا شده است. در شرایطی هستیم که مردم دوران سختی را سپری می‌کنند و ماه پایانی سال دشوار ۱۳۹۸، شاهد بروز وضعیتی خاص در جامعه به دلیل ایپدمی این ویروس تازه‌شناخته‌شده هستیم.
ابتدا جا دارد که از همه زحمت‌کشان در عرصه مقابله با کرونا، به‌خصوص دکتر زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران و دکتر کرمی، مسئول ستاد مدیریت بحران شهر تهران قدردانی کنم. این بیماری موجب شده است که هم سلامت جامعه تهدید شود و هم اقتصاد و معیشت بخش قابل توجهی از شهروندان که وابسته به رونق شب عید و ایام پایانی سال است، آسیب ببیند.

کارگران حوزه نظافت، گردشگری، غذایی، فروشندگان، تولیدکنندگان و دستفروشان و بسیاری از صنایع وابسته با اختلال در زندگی خود مواجه شده‌اند. شاید از ابتدا می‌شد بهتر و سریع‌تر این موضوع را مدیریت کرد، اما در مقطع فعلی، تضعیف روحیه عمومی و دامن زدن به شایعات و ناامیدی با مصالح جامعه در تضادی آشکار قرار دارد.
شهروندان از مدیریت شهری انتظار دارند در این شرایط بحرانی، در کنارشان باشد و بر این اساس شورای شهر و شهرداری تهران، امکانات و منابع خود را جهت مبارزه با اپیدمی کرونا و پیامد‌های آن بسیج کرده‌اند. با توجه به آنکه افق زمانی پایان این بحران در جامعه به‌صورت دقیق مشخص نیست، تهران دست کم تا پایان سال به حضور جدی عوامل شهرداری در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.
تجهیزات و نیروی باتجربه سازمان آتش‌نشانی و نیرو‌های خدمات شهری جهت ضدعفونی کردن شهر تهران، سازمان حمل‌ونقل جهت مبارزه با ویروس در وسایل حمل عمومی، معاونت فرهنگ‌اجتماعی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جهت کمک به پیشگیری و مددرسانی به خانواده محروم یا آسیب دیده در قالب برنامه‌ای فشرده در خدمت شهروندان خواهند بود.
در اینجا به کلیه خیرین و چهره‌های شاخص فرهنگی، ورزشی و هنری کشور که در سوانحی نظیر سیل و زلزله یا رخداد‌های مذهبی نظیر اربعین در کمک‌رسانی به هموطنان نقش‌آفرینی کردند عرض می‌کنم که:نیاز بخشی از جامعه به کمک در این شرایط سخت، کمتر از سوانح طبیعی نیست و اجر معنوی آن نیز در پیشگاه خداوند و اهل بیت کمتر از مراسم مذهبی نخواهد بود.

سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و ستاد سمن‌های شورای شهر، بایست در استفاده از ظرفیت مردمی فعال عمل کند. اگر در بخش مقابله با کرونا، انتظار اصلی از دولت و حاکمیت برای اقدامات عمومی وجود دارد و شهروندان موظف به رعایت بهداشت فردی هستند، در حوزه معیشت و اقتصاد بخش قابل توجهی از جامعه که جزو حقوق‌بگیران دولت و نهاد‌ها نیستند، بار اصلی بر دوش خیرین و نیکوکاران است که در حد توان و بضاعت خود، فشار مضاعف بر نگرانی مربوط به سلامت را از دوش پدران و مادرانی که در این ایام شرمنده فرزندان خود هستند بردارد.
سوانح طبیعی و بلایا، نوعی آزمون همنوع‌دوستی و انسانیت نیز هست که خوشبختانه ایرانیان همواره از آن موفق بیرون آمده‌اند و در زلزله قبل و سیل ابتدای سال، شاهد جوشش احساسات انسانی و کمک‌های مردم به آسیب‌دیدگان بودیم.
مدیریت شهری که هماهنگ با وزارت بهداشت، در حال انجام وظایف محوله در مقابله با کرونا است، می‌تواند از زیرساخت‌ها و امکانات خود جهت ایجاد پویش‌های داوطلبانه و مردمی شهروندان جهت کمک به یکدیگر و هم‌چنین تامین کالا‌های بهداشتی و پیشگیرانه برای اقشار محروم جامعه استفاده کند که تحرک معاونت اجتماعی شهرداری را ایجاد می‌کند.

تشکل‌های مردم‌نهاد یا سمن‌ها که روز سمن‌ها را نیز پشت سر گذاشتیم، ابزار کارآمدی برای سازماندهی و اثربخشی اقدامات داوطلبانه هستند که ستاد سمن‌های شورای شهر تهران می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. برای کاهش آسیب‌های خانواده بزرگ مدیریت شهری نیز در این ایام پیک بیماری، تدابیری از قبیل: کاهش نیروی انسانی مستقر در ادارات و تمرکز بر حوزه خدمات شهری و نظافت را می‌توان پیش‌بینی کرد.
اصحاب رسانه نیز توجه داشته باشند که ایجاد فضای پرتنش و افزودن به نگرانی عمومی، ایمنی را کاهش می‌دهد و می‌توان در کنار اطلاع‌رسانی دقیق و بروز، امید را به جامعه تزریق کرد و میان زشتی‌های بیماری، زیبایی‌های خدمت و همنوع‌دوستی را برجسته نمود. امیدواریم مسئولان در آزمون خدمت به مردم در اپیدمی کرونا، سرافراز شده و بتوانند از هموطنان دستگیری کنند.
منبع: روزنامه سازندگی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید