سبقت کرونا از آنفلوآنزا

سبقت کرونا از آنفلوآنزا

در نتیجه آمار‌ها نیز تایید می‌کند که نیاز است با رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم و به‌کارگیری سیاست‌های موثر از سوی مسوولان، شرایطی را فراهم کرد که از رشد میزان مرگ‌ومیر کرونا در روز‌های آینده کاسته شود.

کد خبر : ۷۷۸۱۹
بازدید : ۶۲۵۱
آخرین آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا تا پایان ۱۸ اسفند ماه به رقم ۱۹۴ نفر رسیده است. دیگر آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای مهر تا بهمن ماه سال‌جاری میزان فوتی‌های ناشی از آنفلوآنزای فصلی در کشور رقمی حدود ۱۸۰ نفر بوده است؛ بنابراین طی زمان محدودتر، میزان فوتی‌های ناشی از مرگ‌ومیر کرونا نسبت به آنفلوآنزا بیشتر شده است.
این موضوع نشان‌دهنده سرعت شیوع بالاتر و اثر مخرب بیشتر کرونا نسبت به آنفلوآنزا است. در نتیجه آمار‌ها نیز تایید می‌کند که نیاز است با رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم و به‌کارگیری سیاست‌های موثر از سوی مسوولان، شرایطی را فراهم کرد که از رشد میزان مرگ‌ومیر کرونا در روز‌های آینده کاسته شود.

کاهش رشد مبتلایان کرونا
براساس آمار‌های منتشرشده در روز ۱۸ اسفند ماه سال‌جاری ۷۴۳ نفر به میزان مبتلایان جدید کرونا افزوده شده است. این خبر می‌تواند خوشحال‌کننده باشد، زیرا که این رقم نسبت به روز قبل یعنی ۱۷ اسفند ماه ۳۱ درصد کاهش یافته است. حتی این رقم، نسبت به ۱۶ اسفند ماه نیز در سطح پایین‌تری قرار داشت.
در روز ۱۶ اسفند میزان مبتلایان ۱۲۳۴ نفر بوده و در روز ۱۷ اسفند ماه این رقم ۱۰۷۶ نفر ثبت شده بود؛ بنابراین برای دومین روز متوالی میزان مبتلایان کرونا روند نزولی را طی کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند که این روند کاهشی به‌دلیل مراقبت‌های بهداشتی است که شهروندان طی یک هفته اخیر، در دستور کار قرار داده‌اند؛ بنابراین این امیدواری وجود دارد که در صورت تداوم این روند در روز‌های آینده نیز از میزان مبتلایان کاسته شود.
از سوی دیگر، اگرچه هنوز تاییدی برای کاهش میزان ابتلا با گرم شدن هوا از سوی دانشمندان وجود ندارد، اما شاید این فرضیه درست باشد و با گرمای هوا روند مبتلایان در روز‌های آینده کنترل شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با اضافه شدن آمار‌های روز ۱۸ اسفند در مجموع میزان مبتلایان به کرونا در کشور به رقم ۶۵۶۶ نفر رسیده است. با این آمار ارائه شده ایران پس از چین و کره بیشترین آمار مبتلایان را به شکل رسمی دارد.
البته با توجه به قدرت بیشتر شناسایی کره‌جنوبی، می‌توان گفت که میزان مبتلایان نهفته ایران از این کشور نیز بیشتر است. براساس آمار‌های رسمی میزان مبتلایان کره‌جنوبی معادل ۷۳۱۳ است. همچنین پس از ایران نیز ایتالیا با رقم ۵۸۸۳ مبتلا در مکان چهارم قرار گرفته است.

صدرنشینی جهانی در آمار فوتی‌ها
اگرچه میزان مبتلایان در روز ۱۸ اسفند ماه سال‌جاری به کمترین رقم نسبت به دو روز قبل از آن رسیده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان فوتی‌های این روز با ثبت رقم ۴۹ نفر بیشترین رقم از ابتدای زمان آماردهی بوده است. رقم فوتی‌های روز ۱۸ اسفند ماه تقریبا معادل جمع آماری ۱۵ تا ۱۷ اسفند ماه بوده است.
در ۱۷ اسفند ماه، رقم فوتی‌ها معادل با ۲۱ نفر بوده که نسبت به این آمار، میزان فوتی‌ها ۴/ ۴۸ درصد افزایش یافته است. نکته قابل‌توجه دیگر این است که در روز گذشته ایران با ثبت رقم ۴۹ نفر فوتی بیشتر آمار را در مقایسه با دیگر کشور‌های دنیا داشته است. در روز گذشته میزان فوتی چینی‌ها، معادل ۲۷ نفر بوده است که نسبت به روز‌های قبل روند کاهشی داشته است.
البته تا لحظه ثبت این گزارش، آمار فوتی‌های روزانه کشور ایتالیا اعلام نشده است و امکان دارد که این کشور نیز آمار بالایی در میزان فوتی‌ها ثبت کند. نکته مهم این است که با توجه به روند صعودی بیماری در ایران طی هفته قبل، احتمال دارد میزان فوتی‌ها در روز‌های آینده نیز در این سطح یا بیشتر باشد.

فوتی بیشتر نسبت به آنفلوآنزا
براساس آمار‌هایی که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و درمان ایران ارائه کرده است از ابتدای مهرماه تا بهمن ماه سال‌جاری ۱۸۰ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فصلی در کشور فوت کرده‌اند. البته این رقم در یک بازه زمانی ۵ ماهه گزارش شده است، اما در کمتر از یک ماه آمار فوتی‌های کرونا از رقم فوتی‌های آنفلوآنزای فصلی گذر کرده است.
این موضوع نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری نسبت به کنترل کرونا داشت، زیرا با توجه به سطح بالای انتقال آن، اثرات مخرب بیشتری در سطح جامعه دارد. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر ناشی از آنفلوآنزای فصلی در دنیا رقمی در حدود ۱/ ۰ درصد است که این رقم برای کرونا بین ۳ تا ۴ درصد گزارش شده است. به همین دلیل است که شیوع این بیماری در تمام دنیا نیز باعث نگرانی بسیاری از کشور‌ها شده است.

افزایش نسبت مرگ به مبتلایان
بررسی‌ها نشان می‌دهد که با ثبت آمار جدید در روز ۱۸ اسفند ماه نسبت فوتی‌ها به ابتلا در یک روز به رقم ۶/ ۶ درصد رسیده است. این در حالی است که طی یک هفته قبل از ۱۸ اسفند ماه به‌طور میانگین این رقم معادل با۱/ ۲ درصد ثبت شده بود. این موضوع به این دلیل است که میزان مبتلایان در روز گذشته کاهش یافته، اما میزان مرگ‌ومیر افزایش قابل‌توجهی را ثبت کرده است.
در مجموع نیز براساس آمار‌های ارائه شده نسبت مرگ‌ومیر به مبتلایان در کشور ایران به سطح ۳ درصد رسیده است. به بیان دیگر، این موضوع نیز تایید می‌کند تنها ۳ درصد از مبتلایان در ایران درگذشته‌اند. البته احتمال افزایش این نسبت در روز‌های آینده وجود دارد، زیرا این انتظار وجود دارد که از سطح مبتلایان روزانه کاسته شود، اما سطح فوتی‌های روزانه افزایش محسوسی پیدا کند.

رشد بیماری در مرکز و شمال
روز گذشته، در کنار آمار‌های فوتی و مبتلایان کلی، آمار‌های استان‌ها نیز به تفکیک منتشر شد. در روز ۱۸ اسفند ماه تهران با ثبت رقم ۲۶۶ نفر در روز بیشترین آمار روزانه ابتلا را ثبت کرده است. آمار کلی استان نیز تا روز گذشته به رقم ۱۸۰۵ نفر رسیده است. پس از تهران بیشترین آمار ثبت مبتلایان روزانه در استان اصفهان بوده است.
براساس آمار‌ها این استان، میزان مبتلایان جدید را ۸۰ نفر گزارش کرده است. رقم کل مبتلایان استان اصفهان به رقم ۵۶۴ نفر رسیده است. به‌نظر می‌رسد اصفهان در روز‌های آینده نیز این روند افزایشی را ثبت خواهد کرد، زیرا با یک وقفه زمانی، سطح بیماری در این استان پرجمعیت رشد کرده است.
در روز گذشته استان مرکزی نیز با ثبت آمار ۷۰ نفر جدید در رتبه سوم بیشترین میزان مبتلایان روزانه قرار گرفته و کل مبتلایان روزانه این استان به رقم ۳۳۵ نفر رسیده است. دو استان لرستان و سمنان نیز با ثبت رقم ۳۷ نفر مبتلای جدید در رتبه بعدی قرار دارند.
این آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مبتلایان در استان‌های مرکزی بودند. نکته قابل‌توجه این است که میزان مبتلایان جدید در استان گیلان تنها دو نفر بوده که رقم کل را به ۴۹۶ نفر رسانده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان قم نیز ۱۷ نفر به میزان مبتلایان اضافه شده و آمار کلی استان قم نیز ۶۸۵ نفر گزارش شده است. براساس این آمار در روز گذشته مازندران نیز تنها ۱۴ مورد جدید گزارش کرده که رقم کل این استان نیز ۶۲۰ نفر گزارش شده است.
سبقت کرونا از آنفلوآنزا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید