تبعات دامنگیر آخرین نامه فیفا

تبعات دامنگیر آخرین نامه فیفا

با وجود تجدیدنظر صورت گرفته در اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و پروسه انتخابات که از ماه آگوست سال ۲۰۱۹ اجرایی بوده است، فدراسیون فوتبال ایران بازخورد لازم که در نهایت مستندات تجدیدنظر شده را تایید کند، ارایه نکرده است.

کد خبر : ۷۷۸۳۰
بازدید : ۱۲۸۲
حضور غیرقانونی مدیران فوتبال بر مسند ریاست؟
علی کربلایی | برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال که تا اواخر هفته گذشته دغدغه اصلی مسوولان فدراسیون بود، حالا به فراموشی سپرده شده و فیفا از مساله‌ای بسیار مهم‌تر پرده‌برداری کرده است. در حالی که سران فدراسیون فوتبال اصرار داشتند هر چه زودتر انتخابات برگزار شود و به نظر می‌رسید نامه‌های ابتدایی فیفا به اندازه کافی بازدارنده نبوده، آخرین نامه فیفا که یک هفته پیش برای فدراسیون ارسال شده همه چیز را متوقف کرده و قانونی بودن حضور مسوولان فدراسیون فوتبال در جایگاه‌شان را نشانه رفته است.
فیفا اعلام کرده متن انگلیسی اساسنامه که در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا و این نهاد بین‌المللی قرار گرفته، با متن فارسی اساسنامه تفاوت‌های چشمگیری دارد.
اساسنامه‌ای که از سال ۹۰ فدراسیون فوتبال آن را ارایه و بار‌ها تاکید کرده این اساسنامه به تایید فیفا هم رسیده است. یکی از معروف‌ترین تاکید‌های سران فدراسیون فوتبال مبنی بر مهر تایید فیفا بر این اساسنامه به مناظره ساکت علی کریمی در برنامه ۹۰ برمی‌گردد. در آن برنامه علی کریمی مدعی شد این اساسنامه به تایید فیفا نرسیده است، اما ساکت تاکید کرد این اساسنامه مورد تایید فیفا قرار گرفته است.
عادل فردوسی‌پور در آن برنامه به عنوان مجری در این مبحث دخالتی نکرد، اما همان‌طور که اغلب فعالان رسانه‌ای حوزه فوتبال از این موضوع آگاه بودند، عادل هم به احتمال بسیار زیاد آگاه بود و هرگز این موضوع را در برنامه‌های بعدی هم پیگیری نکرد.

مشکل ترجمه در فدراسیون‌های ایرانی بار‌ها پیش آمده و مواردی هم بسیار جنجال‌آفرین شده‌اند. یک بار نامه‌ای با عنوان نامه شرمساری فدراسیون جهانی والیبال در رسانه‌های ایرانی منتشر شد که با واکنش تند فدراسیون جهانی همراه بود. مورد دیگر هم به نامه فیفا به باشگاه استقلال برمی‌گردد که اشتباه کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در ترجمه نامه استقلال را در آستانه محرومیت از پنجره نقل و انتقالات قرار داد.
این‌بار، اما این مشکل باعث شده مشکلی جدی برای فدراسیون پیش بیاید و فیفا قویا خواستار توضیح فدراسیون در این خصوص شده است.

برای توضیح بخش دوم آخرین نامه فیفا به فدراسیون که شرحش رفت، در واقع سه حالت بیشتر وجود ندارد؛ اول اینکه ایراداتی سهوی در ترجمه اساسنامه وجود داشته باشد که گزینه‌ای بعید به نظر می‌رسد، کمیته بین‌الملل فدراسیون روزانه به دفعات نامه‌هایی به زبان انگلیسی دریافت و ارسال می‌کند.
دوم اینکه مترجم فارسی به انگلیسی فیفا اشتباه کرده باشد که این مورد هم بسیار بعید به نظر می‌رسد. سومین گزینه این است که مسوولان فدراسیون فوتبال تعمدا بخش‌هایی از اساسنامه را به اشتباه ترجمه کرده باشند و برای فریب فیفا و اعضای مجمع بین متن فارسی و انگلیسی تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.
مورد سوم منطقی‌ترین گزینه است و در صورت صحت آن، شاید لازم باشد نهاد‌های قضایی، اطلاعاتی یا حراست وزارت ورزش برای روشن شدن ماجرا و بازی با آبرو و نام ایران در نهاد‌های بین‌المللی به ماجرا ورود کنند. اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های اخیر بار‌ها تغییر کرده و در سال ۹۱ اصلاحاتی صورت گرفت که مورد تایید مجمع قرار گرفت، اما هرگز به فیفا ارسال نشده است.
بعد از اعمال این تغییرات، دو بار انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شده و یک بار کفاشیان و یک بار تاج به عنوان رییس انتخاب شده‌اند، مطابق قوانین فیفا اگر اساسنامه‌ای به تایید فیفا نرسد، فعالیت آن فدراسیون قانونی نخواهد بود.

چه پیش می‌آید؟
کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ارسال اساسنامه انگلیسی به کنفدراسیون فوتبال آسیا را از اساس تکذیب کرده و گفته به دلیل کمبود وقت تنها نسخه فارسی برای AFC ارسال شده است. توضیحی بسیار عجیب که بیشتر به وقت خریدن می‌ماند تا توجیه این اشتباه. اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران بیش از ۱۰ سال از رسانه‌ها، اعضای مجمع و مردم پنهان نگه داشته شده تا ایرادات عجیب آن به چشم نیاید.
اکنون به احتمال زیاد مقامات وقت فدراسیون و افرادی که در ارسال اساسنامه دارای مغایرت با متن فارسی به فیفا مشارکت داشته‌اند باید به سوییس و مقر فیفا بروند و در خصوص این موضوع توضیح بدهند. توجیه‌هایی که این افراد می‌توانند برای چنین کاری ارایه کنند، محدود است.
یکی از توجیه‌ها که شاید منجر به نجات آن‌ها و البته گیر افتادن فوتبال ایران در وضعیتی برزخی شود، فشار مقامات سیاسی برای اعمال تغییرات در متن اساسنامه انگلیسی است. فیفا به احتمال این توجیه را نمی‌پذیرد و مسوولان را تخطئه خواهد کرد، چرا همان موقع این موضوع را به اطلاع آن‌ها نرسانده‌اند. ی
ک احتمال دیگر هم این است وجود مغایرت را انکار و درخواست کنند یک فرد معتمد هر دو طرف (مثلا استاد فارسی‌زبان دانشگاه‌های اروپا) به این موضوع رسیدگی کند یا دارالترجمه رسمی وجود مغایرت در اساسنامه فارسی و انگلیسی را تایید کند که باز هم در صورت تایید به مرحله قبل بازمی‌گردیم و مقامات باید توجیهی برای این کار بیاورند.
اگر مقامات وقت فدراسیون نتوانند فیفا را قانع کنند که این قصور تعمدی نبوده، ماجرا بسیار پیچیده می‌شود. احتمال جریمه‌های نقدی اصلا دور از ذهن نیست و باید دید فیفا تا چه اندازه در پی جریمه این افراد است. این بند از نامه فیفا موضوعی است که به سادگی و با پنهانکاری رسانه‌ها به جایی نمی‌رسد. رسانه‌های ورزشی پربازدید کشور توجه چندانی به این نامه نشان نداده‌اند، در حالی که اهمیت موضوع به حدی است که گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و یادداشت‌های بسیاری برای آن نوشته شود.
سکوت رسانه‌ها به هر دلیلی که باشد، به صلاح فوتبال ایران نیست. پرداختن به این موضوع اهمیت زیادی دارد و پاسخگویی مقامات فدراسیون فوتبال ایران به رسانه‌های داخلی باید بدل به یک خواست عمومی شود.

جدای از مساله مطابقت نداشتن متن فارسی و انگلیسی اساسنامه فدراسیون فوتبال، ناهماهنگی‌هایی در اسناد مربوط به انتخابات دیده شده و فیفا در ابتدای نامه‌اش به این مساله اشاره کرده است. اصرار عجیب مقامات فدراسیون، به‌خصوص دبیرکل و سرپرست فدراسیون بر برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۵ اسفند باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و مشخص شود چرا تا این اندازه برگزاری انتخابات نسبت به اصلاح اساسنامه که فیفا روی آن تاکید کرده، اولویت دارد.
نامه‌های اخیر فیفا در مدت‌زمان کوتاهی به فدراسیون ارسال شده و زمانی که در تمام نامه‌ها تاکید شده برگزاری انتخابات به زمانی دیگر موکول شود، مقاومت در برابر این خواسته بی‌معنا به نظر می‌رسد، مگر اینکه منافع کسانی در گرو برگزاری انتخابات با اساسنامه فعلی باشد.
متاسفانه این موضوع هم در رسانه‌های ورزشی پرمخاطب مغفول مانده و عجیب است که در برنامه‌های صداوسیما هم صحبتی از این مورد نمی‌شود. بدیهی است که فیفا حتی اگر انتخاباتی برگزار شود آن را به رسمیت نخواهد شناخت، چراکه ساز و کار قانونی مورد نظر فیفا با توجه به اساسنامه فعلی فراهم نمی‌شود. کمیته مستقل نظارت بر انتخابات در فدراسیون ایران وجود ندارد و هرگز وجود نداشته است.
نبود چنین کمیته‌ای باعث می‌شود سلامت انتخابات تحت تاثیر قرار بگیرد و برگزارکنندگان انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که همان مسوولان فدراسیون هستند دست‌شان برای اعمال نفوذ و قدرت باز باشد. همچنین وزیر ورزش و معاون قهرمانی او در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال حق رای دارند که با قوانین فیفا و استقلال فدراسیون‌ها در تضاد است.
این موضوع سالیان سال است که حل نشده باقی مانده و با توجه به تاکید چندباره فیفا بر این موضوع، وزیر ورزش و به‌طور کلی دولت، باید دخالت در فدراسیون فوتبال و داشتن حق رای در اساسنامه جدید را فراموش کنند. از طرفی اساسنامه جدید باید به تایید هیات دولت هم برسد که همین موضوع به نوعی تناقض در قوانین داخلی و بین‌المللی است که به شکلی باید حل شود.

فیفا چهار بار از فدراسیون فوتبال پرسیده چرا اصلاحاتی که بهار سال ۲۰۱۹ روی اساسنامه صورت گرفت و مورد تایید طرفین قرار گرفت، با وجود چهار بار تاکید و تکرار هرگز در اساسنامه گنجانده نشده است؟ پاسخ سوال شاید در پیش بودن انتخابات باشد، انتخاباتی که به هر حال لغو شده است.
ضمن اینکه در قوانین فیفا قید شده اساسنامه معتبر و قانونی فدراسیون فوتبالی که خواهان عضویت در فیفا است باید به پیوست درخواست عضویت ارسال شود. این موضوع بدین معنی است که فیفا حق رد یا پذیرش اساسنامه کشور‌ها را دارد و به راحتی می‌تواند در این امور دخالت کند.

فوتبال ایران تعلیق می‌شود؟
اگر مشخص شود که حضور علی کفاشیان، مهدی تاج و البته تمام اعضای هیات رییسه فعلی فدراسیون فوتبال ایران با توجه به دست بردن در متن انگلیسی اساسنامه و عدم ارسال تغییرات اساسنامه به فیفا تعمدی در کار بوده، این احتمال وجود دارد که فدراسیون فوتبال ایران تا زمان اصلاح اساسنامه و به تصویب رساندن آن به‌طور کلی تعلیق شود.
این مساله کمی پیچیده و زمانبر است. معلوم نیست فیفا در چنین شرایطی چقدر مصلحت‌اندیشی می‌کند و تا چه اندازه برایش محرز شده که مقامات فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های اخیر اطلاعات دروغ به آن‌ها داده‌اند. شاید باید منتظر نامه یا اقدام بعدی فیفا باشیم، اما گزینه تعلیق فوتبال ایران تا تصویب اساسنامه جدید به هیچ‌وجه دور از ذهن و عجیب نیست.

فرصت تاریخی
در حال حاضر فرصتی تاریخی پیش آمده تا حیدر بهاروند بتواند با توجه به خواسته صریح فیفا تغییراتی اساسی و بنیادین در فوتبال ایران ایجاد کند. اساسنامه فدراسیون فوتبال باید تغییر کند و مفادی که باید عوض شود توسط فیفا مشخص شده است. شنیده می‌شود با همکاری فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران پیش‌نویسی برای اساسنامه آماده شده و تنها جزییات باید تغییر کند.
در شرایط فعلی فدراسیون فوتبال ایران تقریبا تا آستانه نابودی پیش رفته و رییس، نایب‌رییس اول، رییس کمیته داوران و دبیرکل ندارد. حال که چنین شرایطی پیش آمده و بازی‌های رسمی هم مدت‌ها به تعویق افتاده است، می‌توان با اصلاح اصولی اساسنامه این فرصت را ایجاد کرد که فدراسیون فوتبال ایران هم به جمع فدراسیون‌هایی با ساز و کار قانونی و شفاف بپیوندد.
حیدر بهاروند اکنون این فرصت را دارد که تبدیل به یکی از مهم‌ترین افراد فوتبال تاریخ ایران شود و با فراهم کردن مسیری صحیح، فوتبال ایران را در مسیر اصلاح ساختار‌های اشتباه قرار بدهد. حیدر بهاروند که از قضا و قدر اکنون مرد اول فوتبال ایران شده، می‌تواند جایگاهی والا برای خودش در فوتبال ایجاد کند.
او وظیفه دارد وزارت ورزش را اقناع کند که دستش را از فوتبال بیرون بکشد و همچنین وظیفه دارد اساسنامه‌ای را به
تصویب برساند که باعث رشد فوتبال ایران شود. حیدر بهاروند باید اساسنامه‌ای را به تصویب برساند که سال‌ها از مردم پنهان نشود و فرصت حضور مردان مهم فوتبال ایران در رقابت برای کسب صندلی ریاست را از آن‌ها نگیرد.
فوتبال ایران در شرایطی قرار گرفته که می‌تواند به نابودی کشانده شود یا اینکه در آغاز روندی رو به رشد قرار بگیرد. همه چیز دست اعضای فعلی مجمع و هیات رییسه است و این انتظار وجود دارد آن‌ها آینده فوتبال را به شکلی ایده‌آل بسازند. این امیدواری وجود دارد با نظارت شدید فیفا، منافع ملی و فوتبالی به منافع شخصی افراد ارجح دانسته شود.

متن نامه فیفا به فدراسیون

«موضوع: نامه شما (فدراسیون فوتبال ایران) مورخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۰

دبیرکل عزیز
ما دریافت مکاتبات شما در مورخ ۲۷ فوریه سال ۲۰۲۰ که حسب وظیفه در ادامه به محتوای آن پرداخته می‌شود، را تایید می‌کنیم.

در این نامه، ما احتراما یک بار دیگر توجه شما را به این واقعیت معطوف می‌کنیم که فدراسیون‌های عضو فیفا مکلف به تصویب اساسنامه‌ای هستند که در راستای مقررات اساسنامه استاندارد فیفا باشد و مفاد مندرج در بند ۱۵ اساسنامه فیفا در آن رعایت شده باشد. اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال ایران، اما مطابق با این مقررات نیست.

علاوه بر این به نظر می‌رسد که میان نسخه‌های فارسی و انگلیسی اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مستندات مربوط به فرآیند ثبت‌نام کاندیدا‌ها برای تصدی پست خالی (ریاست فدراسیون) که در تاریخ سوم فوریه سال ۲۰۲۰ از سوی فدراسیون فوتبال ایران در اختیار AFC قرار گرفت، ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

ضمنا مایلیم به این موضوع هم اشاره کنیم که سند مرتبط با فرآیند انتخاباتی که شما به مکاتبات فوق‌الذکر پیوست کرده‌اید، نشان‌دهنده وجود یک کمیته انتخابات مستقل که توسط نهاد مشروع فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران منصوب شده باشد، نیست و علاوه بر آن مقرراتی که در خود انتخابات باید رعایت شود نیز در آن تنظیم نشده است، بلکه در درجه اول به موضوعاتی مربوط به صلاحیت کاندیدا‌ها و اعلام کاندیداتوری ارتباط دارد.

طبق اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران، وزیر ورزش و جوانان یکی از اعضای رای‌دهنده مجمع عمومی است. از این‌رو ما لازم می‌دانیم به شما بند ۱۴ ماده ۱۹ قانون فیفا را یادآوری کنیم که می‌گوید تمامی فدراسیون عضو فیفا موظف هستند که امور خود را به صورت مستقل و بدون دخالت و تاثیرپذیری طرفین سوم مدیریت کنند.

در پایان تکرار می‌کنیم که با وجود تجدیدنظر صورت گرفته در اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و پروسه انتخابات که از ماه آگوست سال ۲۰۱۹ اجرایی بوده است، فدراسیون فوتبال ایران بازخورد لازم که در نهایت مستندات تجدیدنظر شده را تایید کند، ارایه نکرده است.

از این‌رو ما از شما درک موارد فوق را تقاضا داریم و لازم می‌دانیم، تاکید کنیم که موضوع مشترک و محکم فیفا و AFC این است که فدراسیون فوتبال ایران باید پیش از برگزاری انتخابات، اساسنامه‌ای جدید اتخاذ کند و مطابق آن فرآیند انتخاباتی و موارد مربوط به مجمع عمومی را انجام دهد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید