جنجال‌های مهران مدیری در "کتاب باز" و "دورهمی"

جنجال‌های مهران مدیری در "کتاب باز" و "دورهمی"

در کنار واکنش‌های کاربران شبکه های اجتماعی، به اظهارات مهران مدیری در برنامه کتاب باز، او در روز‌های گذشته با تهیه برنامه "دورهمی" با حضور چندصدنفری تماشاگران در روزهای کرونایی، مورد انتقاد مردم و مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته است، البته او در اینستاگرامش ویدیویی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری اورژانس و آتش نشانی برای ضدعفونی کردن محیط برنامه و صندلی تماشاگران وهمچنین کنترل تب و علائم آن‌ها منتشرکرده و تلویحاً اعلام کرده که همچنان ساخت این برنامه را ادامه خواهد داد.

کد خبر : ۷۷۸۳۹
بازدید : ۱۲۰۱۹
جنجال‌های مهران مدیری در
فرادید | مهران مدیری که به عنوان آخرین مهمان به برنامه "کتاب باز" با اجرای سروش صحت دعوت شده بود، صحبت‌های تقطیع شده اش در ویدیویی یک دقیقه‌ای جنجال آفرین شد. او در این برنامه ازحفظ بودن آثار موسیقی کلاسیک، آثار حافظ، سعدی، نیمایوشیج، شاملو، لورکا وشیمبورسکا سخن گفت. البته تهیه و پخش برنامه دورهمی با حضورتماشاگران در روز‌های کرونایی نیز باعث شده تا مهران مدیری مورد انتقاد قرار بگیرد.

به گزارش فرادید، مهران مدیری در این برنامه همچنین گفت:"وقتی می‌روم خارج از کشور، مردم شب‌ها جا‌های دیگر می‌روند، اما می‌توانید من را در ارکستر سمفونیک‌ها پیدا کنید. " ویدیوی یک دقیقه‌ای از برنامه یک ساعت "کتاب باز" باعث شده تا کاربران شبکه‌های اجتماعی به مهران مدیری حمله کنند.

البته مهران مدیری در طول این برنامه گفته که آثار موسیقی کلاسیک و نقاشی‌ها را تحت تاثیر برادر بزرگترش که پیانیست و نقاش بوده فراگرفته و از ۵ سالگی مشغول گوش کردن به آثار موسیقی کلاسیک شده و در دوران دبستان مشغول خواندن کتاب‌های برادرش شده است.

با این حال سروش صحت نیز در طول برنامه از خاطراتش با مهران مدیری در دهه هفتاد سخن گفت. او با اشاره به اینکه بار‌ها مهران مدیری در نشست‌ها و برنامه‌های مشترک شان از موسیقی کلاسیک سخن گفته، می‌گوید: "شما همیشه با ذوق وشوق خاصی در موسیقی دانان کلاسیک با ما بحث می‌کردید و واسطه آشنایی ما با برخی از بزرگان موسیقی کلاسیک در آن دهه شما بودید.

اما با این حال منتقدان در شبکه‌های اجتماعی گفته اند که در کلام مهران مدیری تناقض وجود دارد، چرا که آثار موسیقی کلاسیک بسیار گسترده بوده و اساساً حفظ کردن این قطعات موضوعی غیرقابل امکان است. برخی از شاعران نیز با انتقاد از مهران مدیری گفته اند که حفظ کردن تمامی اشعار ترجمه از لورکا و شیمبورسکا امکان پذیر نیست چرا که زبان و فرم این آثار در ترجمه باعث چند پارگی شعر شده وتن‌ها می‌تواند مفاهیم را انتقال دهد و بحث حفظ کردن این آثار خارج از منطق است.

در مقابل برخی هم البته به دفاع از مهران مدیری پرداخته اند و گفته اند که اگر نیمی از صحبت‌هایی که مهران مدیری بیان کرده درست باشد، حضور او در صداوسیما برای مخاطبان غنیمت است. آن‌ها همچنین گفته اند که مهران مدیری تحت تاثیر برادرش به موسیقی کلاسیک علاقه‌مند شده و توانسته بسیاری از موسیقی دانان شهیر را بشناسد.

واکنش‌ها به اظهارات مهران مدیری در شبکه‌های اجتماعی

انتقاد‌ها از اظهارات مهران مدیری در شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد. لاله صبوری بازیگرسینما و تلویزیون که سال‌ها پیش، در مجموعه جُنگ ۷۷، با مهران مدیری همکاری داشته با انتشار توییتی نسبت به اظهارات مهران مدیری واکنش نشان داد. او نوشت: " موسیقی کلاسیک چه جوری حفظ می‌کنن؟ "

کاربر دیگری در توئیتر نوشت: " اینکه مهران مدیری میگه من کل موسیقی کلاسیک رو حفظم یعنی چی؟ مثل این می‌مونه که یگی بگه من کل موسیقی جاز یا بلوز رو حفظم. حالا حفظه یعنی چی یعنی با سوت بلبلی موتزارت و بتهوون می‌زنه؟ "

در مقابل کاربری هم در توئیترش نوشته است که " اگر حتی نیمی از این حرف‌های مهران مدیری در رابطه با لورکا، شاملو، خیام، شکسپیر، موسیقی کلاسیک درست باشه امروز بیش از پیش دوستش خواهم داشت. در سیستم ناکارآمد صداسیما، بودن او غنیمت است. "

جنجال تهیه و پخش "برنامه دورهمی"

در کنار واکنش‌های کاربران شبکه های اجتماعی، به اظهارات مهران مدیری در برنامه کتاب باز، او در روز‌های گذشته با تهیه برنامه "دورهمی" با حضور چندصدنفری تماشاگران در روزهای کرونایی، مورد انتقاد مردم و مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته است، البته او در اینستاگرامش ویدیویی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری اورژانس و آتش نشانی برای ضدعفونی کردن محیط برنامه و صندلی تماشاگران وهمچنین کنترل تب و علائم آن‌ها منتشرکرده و تلویحاً اعلام کرده که همچنان ساخت این برنامه را ادامه خواهد داد.
جنجال‌های مهران مدیری در علیرضا وهاب‌زاده، فعال رسانه‌ای و مشاور وزیر بهداشت، به ضبط برنامه «دورهمی» با حضور تماشاگران در شرایط کرونایی کشور واکنش نشان داده و در توئیترش نوشته است که " تناقض یعنی توی پیک بیماری کرونا، ۴۰۰ نفر رو از شهر‌های مختلف کشور جمع کنی و توی دورهمی براشون از اصول پیشگیری از کرونا بگی؟! ظاهرا مهران مدیری واکسن پیشگیری از کرونا رو کشف کرده ما بی‌خبریم؟! می‌شد جوری برنامه ساخت که سلامت چند صد نفر به خطر نیفته... "

اما محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، دراین باره در توئیتر نوشت: "دیدم در توییتر حملات همه جانبه‌ای علیه «دورهمی» انجام دادند، که چرا با وجود کرونا هم‌چنان با حضور تماشاگر برگزار می‌شود. همان‌طور که معاون سیما اعلام کرد، این کار با کسبِ مجوز و رعایت حداکثری نکات بهداشتی، در حضور پزشکان متخصص انجام می‌شود. "

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران نیز طی مکاتبه‌ای با رییس سازمان صدا و سیما، همراهی و هماهنگی بیشتر این سازمان به منظور مدیریت بیماری کرونا را خواستار شد. علیرضا زالی در این نامه با اشاره به برنامه "دورهمی" نوشت: " هرچند که اصل برنامه جذاب و نشاط‌آور دورهمی در ایجاد محیطی شاد و فرح بخش در جهت ماندن مردم در منزل بسیار موثر است، اما تهیه این برنامه در حضور تماشاگران زیاد در یک سالن، مورد انتقاد پزشکان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست؛ لذا استدعا دارد تهیه این برنامه با تدابیری و بدون حضور و تجمع تماشاگران حاضر برگزار شود. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید