با تغذیه سالم حریف کرونا می‌شویم؟

با تغذیه سالم حریف کرونا می‌شویم؟

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه سالمندان نباید از نظر وزنی ضعیف باشند، اضافه کرد: کم وزنی، سن بالا و در معرض میکروب و ویروس بودن از جمله عوامل لازم برای میزبانی از بیماری‌های عفونی است.

کد خبر : ۷۷۸۵۵
بازدید : ۱۱۹۴۴
با تغذیه سالم حریف کرونا می‌شویم؟
دکتر سید محسن مداح، متخصص تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در عملکرد دستگاه ایمنی بدن، اظهار کرد: فرد سالم فردی است که تغذیه سالم داشته باشد و تغذیه سالم عملکرد دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه افراد با دستگاه ایمنی ضعیف‌تر نه تنها برای ویروس کرونا، بلکه برای همه بیماری‌های عفونی میزبان مناسبی محسوب می‌شوند، تصریح کرد: افرادی که تغذیه سالم ندارند دچار کمبود‌های غذایی می‌شوند که ممکن است دستگاه ایمنی را تضعیف کند.

این متخصص تغذیه، وظیفه یک دستگاه ایمنی سالم را مقابله با بیماری‌های عفونی دانست و تصریح کرد: دستگاه ایمنی بدن با تغذیه قوی نمی‌شود، اما تغذیه نادرست دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کند. از جمله افرادی که دستگاه ایمنی بدن آنان دچار مشکل می‌شود، افراد کم وزن و نحیف هستند.

مداح با تاکید بر لزوم جلوگیری از کاهش وزن و ریزنقشی، گفت: نحیفی توام با سالمندی خطرآفرین است و استعداد ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد. در ایامی که با اپیدمی کروناویروس مواجه هستیم، فرصت حل مشکلات تغذیه‌ای افراد با شرایط مذکور وجود ندارد و لذا قرنطینه خانگی و پرهیز از خروج از منزل توصیه می‌شود.

وی فرمول نمایه توده بدن را بهترین شاخص برای سنجش لاغری و چاقی دانست و عنوان کرد: اگر نسبت وزن (کیلوگرم) به مجذور قد (متر) عدد کمتر از ۱۸.۵ باشد، فرد لاغر و اگر بیشتر از ۱۹ باشد، فرد متناسب است، اما بالاتر از ۲۵ نشان دهنده چاقی است.

۵۰ درصد انرژی بدن باید توسط غلات تامین شود
این متخصص تغذیه، با بیان اینکه سالمندان نباید از نظر وزنی ضعیف باشند، اضافه کرد: کم وزنی، سن بالا و در معرض میکروب و ویروس بودن از جمله عوامل لازم برای میزبانی از بیماری‌های عفونی است.

وی بدن انسان را نیازمند دریافت روزانه ۳۴ عنصر شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی دانست و ادامه داد: ویتامین‌ها به ویژه A، C. و «روی» نیاز دستگاه ایمنی بدن را تامین می‌کند. این در حالی است که کمبود برخی از ویتامین‌ها در افزایش بخت عفونت‌های ریوی نقش دارند و به عنوان مثال کمبود «روی» بر تعداد گلبول‌های سفید اثر می‌گذارد.

مداح یادآور شد: برخی از افراد وزن خوبی دارند، اما افراد فربه ممکن است لزوما تغذیه سالم نداشته باشند و اضافه وزن خود را با مواد خوراکی متفرقه و غیر ضروری تامین کنند و کمبود برخی از عناصر در آنان وجود داشته باشد.

این متخصص تغذیه، یک تغذیه سالم در طول روز را شامل دو واحد میوه، چهار لیوان سالاد یا سبزی خوردن، دو لیوان لبنیات کم چرب و سه عدد گردوی کامل دانست و یادآور شد: مصرف غذای گوشتی دو تا سه بار در هفته کفایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد انرژی بدن باید توسط غلات تامین شود، گفت: وجود غلات در چهار وعده غذایی صبحانه، نهار، عصرانه و شام لازم است تا دستگاه ایمنی خوبی داشته باشیم.

کمبود ویتامین D. موجب تضعیف عملکرد دستگاه ایمنی می‌شود
مداح، کاهش وزن ناخواسته را موجب تحلیل قوای دستگاه ایمنی بدن دانست و متذکر شد: افراد به واسطه برخی از بیماری‌ها همچون دیابت گاهی وزن کم می‌کنند، در صورتی که وزن ظاهری و بنیه خوبی دارند. برخی از افراد نیز با رژیم گرفتن سرخود و حذف وعده‌های اصلی با عجله وزن کم می‌کنند؛ چنین افرادی اگرچه از وزن بالا به وزن مناسب می‌رسند، اما این کاهش وزن غیر اصولی دستگاه ایمنی آنان را تضعیف می‌کند.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه اضافه وزن باید تحت نظر کارشناس تغذیه و به آرامی صورت گیرد، تصریح کرد: افرادی که دچار اضافه وزن هستند، در فرایند کاهش وزن باید از ویتامین‌های تقویتی مناسب استفاده کنند تا دستگاه ایمنی آنان تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه تمام نیاز‌های بدن ترجیحا باید از راه غذا و به صورت طبیعی تامین شود، خاطرنشان کرد: برخی از افراد نیازمند مکمل‌های D، آهن و کلسیم هستند. ویتامین D. تنها ویتامینی است که در مواد غذایی وجود ندارد و باید از طریق تابش آفتاب بر سطح پوست تامین شود؛ البته آفتاب همیشه نیست و ما گا‌ها پوشش داریم لذا باید از مکمل استفاده کنیم.

مداح، کمبود ویتامین D. را موجب تضعیف عملکرد دستگاه ایمنی دانست و متذکر شد: بانوان در سنین باروری به ویژگی دوران قاعدگی باید آهن مصرف کنند، اما مصرف خودسرانه ویتامین‌ها از جمله آهن توصیه نمی‌شود و باید براساس آزمایش باشد. همچنین مصرف پایین لبنیات موجب کمبود کلسیم در بدن می‌شود و لذا باید قرص کلیسم مصرف کنیم.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه کرونا از راه خوراکی موجب انتقال ویروس به بدن انسان نمی‌شود، گفت: اسید معده ویروس‌ها را از بین می‌برد، اما باید مراقب باشیم کرونا از طریق تماس با غذای آلوده به این ویروس به چشم و بینی ما نرسد لذا شست و شوی دست‌ها در هنگام تهیه مواد غذایی مورد تاکید است.

خطر مصرف الکل صنعتی به جای الکل طبی
وی استفاده از قرص جوشان برای تقویت دستگاه ایمنی را در افراد با تغذیه سالم بی اثر دانست و عنوان کرد: توانایی دستگاه ایمنی در افراد مختلف یکسان نیست و برخی از افراد خیلی زود تحت تاثیر بیماری‌ها قرار می‌گیرند لذا بهترین راهکار این است که در معرض بیماری نباشیم.

مداح، ویروس کرونا را یک حریف قوی دانست که در مقابل دستگاه ایمنی ضعیف پیروز می‌شود و اضافه کرد: اگر کمبود وزن یا سابقه کاهش وزن ناگهانی نداریم و اصول تغذیه سالم چهار وعده‌ای را رعایت می‌کنیم، می‌توانیم نگران دستگاه ایمنی بدنمان در مقابل کرونا نباشیم. ورزش نیز برای تقویت دستگاه ایمنی بسیار خوب است؛ البته ورزش‌های سنگین بدن را ضعیف می‌کند، اما داشتن یک فعالیت بدنی متوسط کمک کننده دستگاه ایمنی است.

وی همچنین اضطراب و استرس، کشیدن سیگار و مصرف بی رویه مشروبات الکلی را موجب تضعیف دستگاه ایمنی بدن دانست و خاطرنشان کرد: مصرف الکل صنعتی موجب مسمومیت، کوری و نهایتا مرگ می‌شود. متاسفانه برخی از افراد سودجو از فرصت شیوع کرونا برای فروش الکل صنعتی به جای الکل طبی به مردم استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه تقویت دستگاه ایمنی به ما در مقابل بدخیمی‌ها مصونیت می‌بخشد، گفت: داستان ویروس کرونا پایان می‌یابد، اما همیشه باید با تغذیه مناسب، ورزش و خواب کافی دستگاه ایمنی خودمان را قوی، پا بر جا و ایده آل نگه داریم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید