تنور داغ فضای مجازی در روزهای کرونایی

تنور داغ فضای مجازی در روزهای کرونایی

‎ ‎بنیامین بهادری، نخستین کسی بود که بدون راه افتادن چالش و کمپین این کار را کلید زد و با همکاری گروهش از طریق پخش ‏زنده اینستاگرام در پشت‌بام خانه کنسرت مجازی برگزار کرد، حالا هم نوبت به سایر هنرمندان رسیده است.

کد خبر : ۷۷۸۷۳
بازدید : ۵۷۰۱
سرگرمی ساز‌های لایو اینستاگرام‎ ‎در روزهای کرونایی
نیره خادمی | تاخت‌وتاز ویروس کرونا آنتن صداوسیما را از برنامه‌های سرگرم‌کننده خالی کرده، همه فعالیت‌های هنری از ‏جمله کنسرت، تئاتر و سینما هم که تا اطلاع ثانوی تعطیل است، بنابراین حالا هنرمندان دست به کار شده‌اند تا برای پر کردن ‏اوقات فراغت در دوره خانه‌نشینی اجباری، اوقات فراغت مردم را در فضای مجازی پر کنند‎.

‎کنسرت‌های مجازی‎ ‎
‎ ‎بنیامین بهادری، نخستین کسی بود که بدون راه افتادن چالش و کمپین این کار را کلید زد و با همکاری گروهش از طریق پخش ‏زنده اینستاگرام در پشت‌بام خانه کنسرت مجازی برگزار کرد، حالا هم نوبت به سایر هنرمندان رسیده است.
چند روز پیش شیرین ‏مقدم یکی از معروف‌ترین گریمور‌های سینمایی با هشتگ بخون برام درباره وضع خانه‌نشینی و وظیفه هنرمندان در برابر ‏مردم خانه‌نشین نوشت: «روزها، شب‌ها، ساعت‌ها و گاهی دقیقه‌ها به سختی میگذرن، روح تشنه و خسته ما هر چیزی که شادی بیاره ‏رو طلب می‌کنه و طبیعیه موسیقی و موزیک ناب یکی از همون‌هاست.
تو شرایطى که هنرمند‌های عزیزمون هر کاری از دستشون ‏برمیاد برای شاد کردن و رفع عطش ما که تو این روز‌ها آمادگی پذیرش هر چیزی رو داریم تلاش می‌کنن، عزیز هنرمند دیگه ‏ای هم پیدا میشه که با سوءاستفاده کردن از محدودیت‌هایى که برای فرزندان‌مون که به حق هم هست گذاشتیم، سوءاستفاده میکنه، ‏رو موج سوار میشه تا هم فرهنگ‌مون و هم آینده فرزندان‌مون رو نشونه بگیره و عجب از من و امثال من با اینکه می‌دونیم چی رو به ‏چه قیمتی از دست میدیم، ولی همچنان از این نوع موزیک‌ها حمایت می‌کنیم، بیایید شادی رو به هر قیمتی نخریم؟»
حجت اشرف‌‏زاده خیلی زود به این دعوت پاسخ مثبت داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «توی کنسرت‌ها همیشه کنارم بودین و تنهام ‏نگذاشتید. کنسرت و اجرا تعطیله، ولی به پاس عشق همیشگی‌تون فردا شب زنده براتون خواهم خوند و به کمپین برایم بخوان ‏بپیوندین.» بعد هم شب نخستین کنسرت مجازی لایو خود را در اینستاگرام اجرا کرد.
فرزاد فرزین و روزبه نعمت اللهی از دیگر ‏خوانندگانی بودند که به این چالش دعوت شدند، روزبه نعمت اللهی خیلی زود در صفحه خود از اجرای کنسرت آنلاین در آینده ‏نزدیک خبر داد، اما فرزاد فرزین هنوز هیچ پاسخی به این دعوت نداده است‎.
‎ ‎
‎مسابقه خوانندگی و نوازندگی‎ ‎
انجمن موسیقی استان کرمان چند روز پیش اعلام کرد که در نظر دارد با همکاری شهرداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد ‏اسلامی استان کرمان، مسابقه نوازندگی و خوانندگی را در فضای مجازی اجرا کند و حتی ازعلاقه‌مندان به نوازندگی و خوانندگی ‏خواست تا با ضبط کلیپ‌های یک دقیقه‌ای و ارسال آن‌ها از طریق اپلیکیشن واتس‌آپ در این مسابقه شرکت کنند.
داوری آثار و ‏ویدیو‌های برتر این مسابقه براساس لایک‌ها مشخص خواهد شد: «هر هفته به سه اثری که بالاترین رأی را داشته باشد جوایز ‏نقدی تعلق خواهد گرفت و نفرات برگزیده می‌توانند در برنامه لایو اینستاگرامیِ کرمانی‌شو نیز اجرا داشته باشند. برنامه ‏لایو اینستاگرامیِ کرمانی‌شو از هفدهم اسفندماه هر شب به مدت یک ساعت و از ساعت ۲۱و ٥دقیقه اجرا خواهد شد.»
‎ ‎
‎خونه بازی رامبد جوان‎ ‎
رامبد جوان که از چند‌سال پیش با اجرای برنامه خندوانه در تلویزیون مخاطبان زیادی دارد، پنجشنبه از اجرای برنامه ‏خونه بازی در لایو اینستاگرام خبر داد و نخستین قسمت آن را هم همان شب اجرا کرد. او چند روز پیش گفته بود که ضبط برنامه ‏خندوانه تا زمانی که خطر ویروس کرونا از بین نرود همچنان در تعلیق است و حالا مجری خندوانه با یک برنامه جدید به شبکه ‏مجازی هجرت کرده است.
اعضای تیم خندوانه و سایر مخاطبان این برنامه کنار هم بودن را هر شب ساعت٩ به بهانه ارسال ‏ویدیو‌هایی از منزل برای کانال خونه بازی و تماشای آن‌ها تجربه خواهند کرد. رامبد جوان در نخستین قسمت خانه بازی از مشکل ‏ریوی خود و ضرورت خانه‌نشینی‌اش در وضع کرونا صحبت کرد: «کرونا در سطح شهر شایع شده و خیلی‌ها بهش مبتلا شدند ‏و همان‌طور که بهمون تذکر داده می‌شود باید بمونیم خانه.
آدم‌هایی مثل من هم که مشکل ریه دارند اگر کرونا بگیرند یعنی خداحافظ! ‏پس باید در خانه بمانند. در «خندوانه» ۱۵۰ نفر آدم هستیم که اگر دور هم جمع بشویم می‌شود خیابان و محل عمومی به علاوه ‏تماشاچی که اگر حذفش کنیم دیگر «خندوانه» نیست و خیلی‌های دیگر که اگر یک نفرشون مریض می‌شد دیگر وجدان راحتی ‏برای زندگی نداشتیم.»
او از مردم و حتی کادر درمانی خواست ویدیو‌های خود را برایشان بفرستند تا در برنامه مجازی خانه ‏بازی نمایش داده شود: «مسائل پزشکی، سرگرمی، ورزش، مصاحبه، مسابقه و خیلی چیز‌های جالب در این برنامه داریم تا این ‏شب و روز‌ها در شرایط خانه‌نشینی کیفیت زندگی خود را بالا ببریم.»
تا صبح روز سه‌شنبه، پنج قسمت از این برنامه در صفحه اینستاگرام رامبد جوان منتشر شده است. گویا رامبد جوان و همکارانش برای کاهش مصرف حجم ‏اینترنت مخاطبان کیفیت را کمی پایین آورده‌اند، بنابراین تماشای هر قسمت از خونه بازی صد مگابایت اینترنت لازم دارد‎.

همین چند روز پیش هم در کنار توقف بسیاری از برنامه‌های مخاطب محور سیما آن هم در آستانه نوروز ٩٩، حسن روحانی، ‏رئیس جمهوری از صداوسیما خواست در این ایام که مردم برای حفاظت از جان خود بیشتر در خانه هستند، برنامه‌های شادتری ‏برای مردم ارایه شود.
او از هنرمندان، دانشمندان، روانشناس‌ها و همه آن‌هایی که می‌توانند لبخند را برای مردم به ارمغان بیاورند ‏درخواست کرد تا به فضای مجازی بیایند: «امروز کلماتی که مردم را از خستگی دربیاورد و برای مردم تنوع باشد، دیگر یک کار ‏مستحب نیست؛ در این شرایط یک کار واجب است و همه از این فضای مجازی استفاده کنیم.»

گویا ویروس کرونا مدیای جدیدی را در ایران تعریف کرده است که تا پیش از این مسئولان چندان رغبتی به آن نداشتند و حالا بنا ‏به این شرایط مجبور به قبول آن شده‌اند. این موقعیت که قبلا هم به شکل‌های دیگری بود، اما جدی گرفته نمی‌شد، حتما تجربه ‏جدیدی برای درک بیشتر شبکه‌های مجازی است و شاید تلنگری برای مسئولانی باشد که دست آخر راضی به برگزاری کنسرت‌های رایگان خیابانی نشدند و حالا این کنسرت‌ها و برنامه‌ها به‌طور رایگان از شبکه‌های مجازی سر در آورده‌اند؛ بنابراین ‏دیگر تیغ سانسور نهاد‌های نظارتی بالای سر این برنامه‌ها نیست و فعلا هم جز مجوز گرداننده آن صفحه مجازی، نیاز به دریافت ‏هیچ مجوز دیگری ندارند.
در این شرایط بهتر است که وزیر ارتباطات هم درباره افزایش سرعت اینترنت و اختصاص اینترنت ‏رایگان به مردم و هنرمندان فکری کند تا مردم بیشتری به خانه‌نشینی دعوت شوند و این برهه از تاریخ را به سلامت از سر ‏بگذرانیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید