چین، آمریکا را در شیوع کرونا متهم کرد

این ادعا‌ها که در نشریات چینی منتشر شده است در واقع می‌گوید که ویروس کرونا توسط برخی از سربازان ایالات متحده که در ماه اکتبر از ووهان دیدار کرده اند، در ووهان منتشر شده است.

کد خبر : ۷۷۹۶۵
بازدید : ۴۸۱۶
پس از انتقاد چین از آمریکا به خاطر به گفته آنان «سیاسی کردن» موضوع شیوع ویروس کرونا، حال مقامات چینی می‌گویند آمریکا منبع شیوع این ویروس است، موضوعی که آمریکا آن را تئوری توطئه و «بی‌اساس» خوانده‌اند.

این ادعا‌ها که در نشریات چینی منتشر شده است در واقع می‌گوید که ویروس کرونا توسط برخی از سربازان ایالات متحده که در ماه اکتبر از ووهان دیدار کرده اند، در ووهان منتشر شده است.

این رسانه‌ها هیچ شواهدی در این خصوص ارائه نکرده‌اند، اما نکته جالب آنکه سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکایی‌ها را متهم کرده‌است که در زمینه ویروس شفاف نبوده‌اند.

گسترش عمدی یک نظریه توطئه - که روز جمعه در اینترنت کاملاً کنترل شده چین به صورت گسترده منتشر شده بود - تنش‌هایی را در روابط بین دو کشور ایجاد کرده و به بدتر شدن روابط دو کشور دامن زده است.

القای آنچه آمریکایی‌ها آن را «تئوری توطئه» می‌خوانند، در سلسله پست‌های توییتر توسط ژائو لیجیان، سخنگوی وزارتخانه مطرح شده که از این شبکه‌اجتماعی که در چین مسدود شده است به خوبی استفاده می‌کند. به گفته نیویورک تایمز یک مقام مسئول وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را «یک استراتژی دیپلماتیک تازه تهاجمی» نامیده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند چین با طرح چنین ادعا‌هایی تلاش می‌کند که با سردرگم کردن مردم در خصوص اینکه منبع این ویروس کجاست، توجه جهانی را از اشتباهات خود در چند هفته اولیه پس از انتشار ویروس منحرف کند.

دولت آمریکا، سفیر چین در آمریکا را به وزارت خارجه این کشور در واشینگتن فراخوانده و مراتب اعتراض دولت ترامپ را نسبت به چنین ادعا‌هایی مطرح کرده است.

به نظر می‌رسد که پست‌های ژائو، به نحوی به دلیل برخی دیگر نظریه‌های غیرمعتبر دیگر است که طی هفته‌های گذشته در آمریکا شکل گرفته است. برای مثال یکی از سناتور‌های آمریکا پیش از این اشاره کرده بود که این بیماری همه‌گیر به نوعی به دلیل «درز کردن یک نوع سلاح بیولوژیکی» اتفاق افتاده است. هیچ منبعی چنین ادعا‌هایی را تایید نکرده است.

جولیان ب. گوییرتز، پژوهشگر مرکز امور بین الملل در دانشگاه هاروارد به نیویورک تایمز گفته است که «تئوری‌های توطئه، جبهه جدیدی در یک رقابت جهانی برای به دست گرفتن کنترل روایت درباره ویروس کرونا هستند. به نظر می‌رسد چندین مقام چینی به دانشکده دیپلماسی دونالد جی ترامپ رفته‌اند».

به گفته این کارشناس طرح تئوری‌های توطئه توسط مقامات چینی یک «خودزنی» به شمار می‌آید.

آمریکایی‌ها معتقدند که «انتشار اطلاعات نادرست یک تاکتیک جدید برای دولت حزب کمونیست نیست». به ویژه ایالات متحده، معمولا هدف تلاش‌های تبلیغاتی حزب کمونیست چین بوده است. سال گذشته نیز، دولت پکن صریحا دولت آمریکا را به حمایت از اعتراضات عمومی در هنگ کنگ به منظور تضعیف اقتدار این حزب متهم کرد.

چنین تاکتیک‌هایی به نظر می‌رسد توسط مقامات وزارت خارجه برخی کشور‌ها که اتفاقا در آن‌ها شبکه‌های اجتماعی جهانی مثل توییتر و فیس‌بوک فیلتر هستند بیشتر استفاده می‌شود.

مقامات چینی نیز با وجود اینکه توییتر در چین فیلتر است، بار‌ها از این شبکه‌اجتماعی برای طرح نظراتی که منطبق بر دید‌گاه‌های دولت پکن است و در برخی موارد تنها روایت‌های تبلیغاتی آن‌ها را ترویج می‌کند، استفاده کرده‌اند.

این در حالی است که رهبر چین، شی جین‌پینگ، به خاطر نحوه برخورد با شیوع ویروس کرونا حتی در چین با انتقادات زیادی مواجه شده است. در ماه فوریه چین در خصوص نحوه برخورد با پزشکی که درباره این ویروس هشدار داده بود و پس از آن با برخورد پلیسی دولت چین مواجه شده بود، با «عصبانیت عمومی» مواجه شد.

اگر چه پس از لاپوشانی‌های اولیه، چین مسیر درستی را پیش گرفت و با قرنطینه کردن و چند برابر کردن تلاش‌ها برای مهار این ویروس، روش اولیه را کنار گذاشت. با این حال چنین اقداماتی شاید خیلی دیر بود و این ویروس، خیلی پیش از آن در همان روز‌ها و هفته‌های اولیه که چین آن را مخفی می‌کرد، این کشور را ترک کرده و مسیر جهانی شدن آن آغاز شده بود.

به نظر می‌رسد ارجاع ژائو به بازی‌های جهانی نظامی است که در ماه اکتبر در ووهان برگزار شد. پنتاگون قبل از هرگونه شیوع گزارش، ۱۷ تیم با بیش از ۲۸۰ ورزشکار و سایر کارکنان را به این رویداد اعزام کرده بود. وزارت دفاع آمریکا مواردی را در کره جنوبی و ایتالیا تایید کرده است، اما از اکتبر هیچ مورد ابتلا در گروهی که به چین اعزام شده بودند گزارش نشده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید