بسته‌های حمایتی-معیشتی کرونا به چه کسانی می‌رسد؟

بسته‌های حمایتی-معیشتی کرونا به چه کسانی می‌رسد؟

گروه دیگری که برای آن‌ها بسته حمایتی کرونا در نظر گرفته شده است، حدود ۱.۵ میلیون خانوار از جمعیت یارانه‌بگیران را شامل می‌شوند که هیچ شغلی ندارند؛ یعنی حتی شغل موقت هم نداشته‌اند. قرار نیست که برای این گروه تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شود، بلکه به تناسب اعضای خانوار مبلغی پرداخت خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است.

کد خبر : ۷۷۹۹۴
بازدید : ۶۴۷۸
بسته‌های حمایتی-معیشتی کرونا به چه کسانی می‌رسد؟
فرادید | شیوع گسترده کرونا و طولانی شدن خانه نشینی برای جلوگیری از افزایش شیوع، خسارت و زیان به بخش کم درآمد جامعه را به دنبال داشته است از این جهت دولت به تازگی تصمیم گرفته با واریز بسته های معیشتی، اقشار کم درآمد و مشاغل آسیب پذیر را مورد حمایت قرار دهد.

به گزارش فرادید، رییس جمهور روزهای گذشته و پس از دریافت گزارش کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا از اقشار کم درآمد و صاحبان کسب و کار‌هایی که بر اثر شیوع این بیماری دچار آسیب و لطمه شده اند، دستور داد سه بسته حمایتی در اختیار "اقشار کم برخورداری که کسب و کار آنان در آستانه سال نو، لطمه و خسارت جدی دیده اند"، قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، برآورد می‌شود سه میلیون خانوار ایرانی مشمول دریافت این بسته‌های حمایتی شوند. براساس دستور حسن روحانی به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نخستین بسته حمایتی تا پیش از پایان اسفندماه در اختیار افراد مشمول قرار می‌گیرد که با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی و یا ثبت نام شده اند.

دو بسته حمایتی دیگر نیز در ابتدای سال آتی، در اختیار مشمولان این طرح قرار خواهد گرفت. سازمان برنامه و بودجه نیز با دستور رییس جمهوری، موظف به تامین اعتبار این بسته حمایتی شده است.

شریعتمداری ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پیام توئیتری خود به دستور حسن روحانی مبنی بر حمایت ویژه از اقشار کم درآمد اشاره کرد و نوشت: "حمایت از اقشار کم درآمدی که درآمد ثابت ندارند از مهم‌ترین اولویت‌های ماست؛ بر این اساس با دستور مهم رئیس جمهور و همراهی سازمان برنامه به تمام کسانی که شغل خاص با درآمد ثابت ندارند، در اسفند یک بسته حمایتی پرداخت می‌شود. "
وی درباره نحوه شناسایی این افراد نیز یادآور شد: "این افراد با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی یا ثبت نام می‌شوند. "

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، اولویت پرداخت بسته‌های معیشتی را زنان سرپرست خانوار اعلام کرد وگفت: " در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که سه بسته حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته که طی مکاتباتی که با معاون اول رییس جمهور داشته‌ایم مقرر شده زنان سرپرست خانوار به ویژه زنانی که از دستگاه‌های حمایتی دیگری بهره‌مند نیستند، برای دریافت این بسته‌ها در اولویت قرار گیرند. "

ابتکار افزود: "براساس مکاتباتی که هفته گذشته با معاون اول رییس جمهور، اسحاق جهانگیری انجام دادم، ایشان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستند که برای زنان سرپرست خانوار به طور ویژه سهمیه درنظر گرفته شود. "
بسته‌های حمایتی-معیشتی کرونا به چه کسانی می‌رسد؟

بسته معیشتی به چه کسانی می‌رسد؟

پس از اعلام حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر و کسب و کار‌های آسیب دیده در قالب سه بسته، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه به تشریح جزئیات بسته‌های معیشتی پرداخت. او گفت: " سه مرحله پرداخت بسته حمایتی کرونایی تعریف کردیم و تا هفته آینده بسته اول برای سه میلیون خانوار فاقد درآمد ثابت پرداخت خواهد شد که از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. تا پایان دوره بیماری کرونا و آثار آن نیز سه مرحله پرداخت خواهیم داشت. "

وی ادامه داد: " نوبخت بسته‌های حمایتی مذکور را غیر از حمایت معیشتی انتهای سال دانست و تصریح کرد: چهار میلیون خانوار دارای مشاغل خرد نیز شناسایی شده اند که به واسطه کسادی بازار شب عید با مشکلات مواجه هستند لذا یک تا دو میلیون وام قرض الحسنه بدون ضامن برای این قشر در نظر گرفته شده که به صورت ۲۷ ماهه از محل یارانه‌ها بازپرداخت خواهد شد. "

طبق برآورد‌های اولیه حدود ۴.۵ میلیون خانوار مشمول دریافت بسته حمایتی جبران آسیب کرونا شده‌اند؛ سه میلیون از خانوار‌هایی هستند که شغل موقت داشته و آن را از دست داده‌اند و ۱.۵ میلیون خانوار نیز از بین یارانه بگیرانی هستند که از قبل هم هیچ شغلی نداشته‌اند.

در حالی که نوع پرداخت‌ها یا نحوه شناسایی و مشمولیت افراد مورد توجه بود که عوض پور، رئیس امور سلامت و راه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در تازه‌ترین توضیح خود گفت که "در حال حاضر دو گروه مشمول دریافت این بسته حمایتی شده‌اند. "

طبق برنامه تعیین شده، گروه اول کسانی هستند که شغل موقت داشته و آن را از دست داده‌اند؛ از جمله کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد، کارگران رستوران‌ها، دستفروش‌ها یا حتی رانندگان تاکسی که قرار شده برای آن‌ها طرح خرید اعتباری و به تناسب افراد خانوار در نظر گرفته شود؛ به نحوی که برای خانوار یک نفره یک میلیون و دو نفر به بالا تا دو میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

اما ظاهرا خرید اعتباری که برای این گروه پیش‌بینی شده در قالب تسهیلات چهار درصد خواهد بود. برای پرداخت این تسهیلات باید در ابتدا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصناف و اتحادیه‌ها افراد مشمول را شناسایی کند؛ از این رو از یکشنبه ۲۵ اسفند سامانه ثبت نام متقاضیان آغاز به کار خواهد کرد. با توجه به اینکه باید در ابتدا این افراد ثبت نام و شناسایی شوند، مسئولان سازمان برنامه و بودجه می‌گویند تا انتهای اسفند یا هفته ابتدایی فروردین بسته‌های حمایتی این گروه پرداخت خواهد شد.

اما گروه دیگری که برای آن‌ها بسته حمایتی در نظر گرفته شده است، حدود ۱.۵ میلیون خانوار از جمعیت یارانه‌بگیران را شامل می‌شوند که هیچ شغلی ندارند؛ یعنی حتی شغل موقت هم نداشته‌اند. قرار نیست که برای این گروه تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شود، بلکه به تناسب اعضای خانوار مبلغی پرداخت خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است.

با توجه به گروه‌هایی که تاکنون سازمان برنامه و بودجه برای مشمولیت بسته حمایتی کرونا معرفی کرده است، به نظر می‌رسد در مرحله اول برنامه‌ای برای پرداخت به کارکنان و به عبارتی افراد با دریافت ثابت نیست و اگر قرار بر حمایت از کارکنان نیز باشد احتمالا بسته‌ای جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید