بحران در پشت صحنه پروژه‌های تلویزیون

بحران در پشت صحنه پروژه‌های تلویزیون

در هر یک از این سریال‌ها و برنامه‌ها تعداد زیادی از مردم در کنار عوامل هنری و فنی حضور دارند که در شرایط فعلی که حفظ سلامتی‌شان باید اولین اولویت سازمان باشد، اما براساس گزارش‌های رسیده در تعدادی از این پروژه‌ها بیماران مبتلا به کرونا دیده شده است.

کد خبر : ۷۷۹۹۵
بازدید : ۱۴۰۸
بحران در پشت صحنه پروژه‌های تلویزیون
بحران شیوع ویروس کرونا روز‌به‌روز تعداد بیشتری از مردم در سراسر دنیا را درگیر می‌کند و آمار و ارقام تعداد مبتلایان و افرادی که به کام مرگ می‌کشد از حد تصور فراتر رفته است. این در حالی است که در بسیاری از شهر‌های ایران وضعیت قرمز اعلام شده و همین موضوع نگرانی بسیاری را ایجاد کرده است.
اما در هفته‌های گذشته و با بحرانی‌شدن شرایط، برخی از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی که به روال عادی مشغول کار بودند، ترجیح دادند سلامتی عوامل را در اولویت قرار دهند و ضبط را متوقف کنند. اما برخی دیگر از پروژه‌هایی که بسیاری از آن‌ها از تولیدات تلویزیون محسوب می‌شوند، در این روز‌های پرخطر مشغول تصویربرداری هستند و نگرانی بسیاری از عوامل از کار در چنین موقعیتی کاملا قابل درک است.
مدتی قبل کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما با انتشار بیانیه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما خواستار توقف ضبط برنامه‌های تلویزیونی شد که با حضور تماشاگر تولید می‌شوند. در این بیانیه که به امضای سیدغلامرضا موسوی، رضا درمیشیان، تورج منصوری، فاطمه معتمدآریا، محمدرضا منصوری، پویان کفیلی، امیان کرمیان، امیرحسین قدسی، دانش اقباشاوی و روانبخش صادقی رسیده، آمده است: «متأسفانه علی‌رغم وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا و هشدار رسمی وزارت بهداشت، سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی سازمان صداوسیما در حال ضبط و حتی پیش‌تولید هستند.
در هر یک از این سریال‌ها و برنامه‌ها تعداد زیادی از مردم در کنار عوامل هنری و فنی حضور دارند که در شرایط فعلی که حفظ سلامتی‌شان باید اولین اولویت سازمان باشد، اما براساس گزارش‌های رسیده در تعدادی از این پروژه‌ها بیماران مبتلا به کرونا دیده شده است.
مستحضر هستید که به دلیل ویژگی‌های خاص این ویروس از جمله دوره نهفتگی طولانی‌مدت، تدابیری مثل حضور پزشک در سر صحنه یا در‌دسترس‌بودن مواد ضدعفونی نمی‌تواند جلوی انتقال و گسترش بیماری را بگیرد.
از آنجا که عوامل فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها همچون تنه یک پیکرند، کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما نگرانی عمیق خود را بابت سلامتی سازندگان، دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در سریال‌ها و برنامه‌های در دست تولید سازمان صداوسیما اعلام می‌دارد و از جناب‌عالی به عنوان عالی‌ترین مقام سازمان، مصرانه می‌خواهد هرچه سریع‌تر دستور توقف این سریال‌ها و برنامه‌ها را تا زمان رفع خطر صادر فرمایید. بدون شک در صورت عدم توقف و ادامه این تولیدات، شاهد صدمات غیرقابل جبرانی خواهیم بود».

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران نیز خواستار توقف این پروژه‌هایی شد که با وجود تأکید بر توقفشان همچنان در حال فیلم‌برداری هستند. او تأکید کرد: «در چنین شرایطی رعایت ملاحظات بهداشتی بسیار مشکل است و این امر می‌تواند ضمن داشتن عوارض و خطرات برای این عزیزان، باعث گسترش شدید زنجیره انتقال ویروس کرونا به دیگران نیز شود».

با وجود تذکراتی از این دست، اما همچنان برخی پروژه‌ها با تعداد زیادی از بازیگران و هنروران و عوامل سازنده مشغول تصویربرداری هستند.
انتشار تصاویری از پشت صحنه تصویربرداری پروژه سلمان فارسی به کارگردانی داود میرباقری که از جمله تولیدات پرهزینه تلویزیون محسوب می‌شود با حضور پرتعداد عوامل مقابل و پشت دوربین بسیاری را شوکه کرد. تصاویر منتشرشده هم گویاست که اصول بهداشتی در شرایط بحرانی این روز‌ها را نمی‌توان برای این سریال متصور بود.

اما قطعا در این میان واکنش علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما غافلگیرکننده بود. او در بخشی از صحبت‌هایش با بخش خبر تلویزیون گفت: «ما نمی‌توانیم تحرک و تولید کشور را رها کنیم و کشور را تعطیل کنیم. دشمن قصد این را دارد که ما چرخ کشور را تعطیل کنیم.
ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با حفظ بهداشت و سلامت، همکاران همه کار می‌کنند. اگر ما تعطیل می‌کردیم که نمی‌توانستیم ۶۶ شبکه تلویزیونی و بیش از ۹۰ شبکه رادیویی را اداره کنیم.
همه این‌ها کاملا مشغول کار هستند. ضمن اینکه ۲۰ سریال هم در حال تولید است و بر کار کاملا تسلط داریم. ما سریالی در حال تصویربرداری داریم که ۷۰۰ نفر عوامل دارد و پزشکانی را به همراه گروه مستقر کرده‌ایم که هر روز یکی یکی افراد را چک می‌کند که بروند یا نروند و اگر کسی مشکلی داشته باشد، اجازه کار نمی‌دهند و نمی‌توانند وارد صحنه شوند».

با توجه به آمار ارائه‌شده توسط رئیس سازمان صداوسیما همچنان تعداد قابل توجهی از هنرمندان و عوامل سازنده سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی مشغول کار هستند و نگرانی از بابت سلامتی آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. در این میان برخی از سریال‌ها از جمله سریال ۷۸ متر به کارگردانی کیانوش عیاری یا سریال دوپینگ به کارگردانی رضا مقصودی که برای پخش نوروزی آماده می‌شود اقدام به تعطیلی چندروزه پروژه کرده‌اند و شواهد نشان می‌دهد این تعطیلی نمی‌تواند مدت‌زمان بیشتری ادامه داشته باشد و گروه باید طبق برنامه‌ریزی پیش بروند.

در این میان بسیاری از عوامل پروژه‌هایی که تصویربرداری آن‌ها ادامه دارد نگرانی‌شان را در صفحات شخصی منعکس می‌کنند و انتظار پاسخ و رویکردی مطالبق با شرایط بحرانی را طلب می‌کنند. شبنم عرفی‌نژاد که سابقه دستیاری کارگردان و کارگردانی را در کارنامه دارد، در صفحه شخصی‌اش خطاب به رئیس سازمان صداوسیما نوشت: «یعنی صداوسیما با این عظمت و با آن تعداد فیلم و جنگ که در آرشیو دارد، نمی‌تواند برای سرگرمی مردم از تولیدات موفق سال‌های پیش استفاده کند؟
من یکی از هزارو ۶۵۰ نفری هستم که برای صداوسیما کار می‌کنم و در هر شرایطی کار کرده‌ام. در سرما، در گرما، در بی‌پولی و هیچ‌وقت هم اعتراضی نکرده‌ام. اما این‌بار مسئله، تحمل سرما و گرما نیست. این بار مشکل، تعویق حقوق‌ها نیست.
این بار پای جان آدم‌ها در میان است. تا دیر نشده و تا تعداد بیشتری از همکاران ما مبتلا نشده‌اند به یاری ما بیایید و دستور توقیف فیلم‌برداری پروژه‌ها را تا پایان عید ۱۳۹۹ صادر کنید تا بعد‌ها عذاب وجدان و پشیمانی سراغتان نیاید».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید