تزریق نخستین واکسن آزمایشی کرونا به انسان

تزریق نخستین واکسن آزمایشی کرونا به انسان

بسیاری از واکسن‌های معمول از ویروس‌های کشته شده یا تضعیف شده تهیه شده اند، اما این واکسن آزمایشی که ام. آر. آن.‌ای ۱۲۷۳ نام گرفته حاوی ویروس کووید-۱۹ نیست.

کد خبر : ۷۸۱۰۳
بازدید : ۹۶۶۷
تزریق نخستین واکسن آزمایشی کرونا به انسان
بنابر گزارش‌ها، در سیاتل آمریکا که کانون اولیه شیوع ویروس کرونا در آمریکا شناخته می‌شود، ۴۵ داوطلب تندرست نخستین واکسن آزمایشی کرونا ۲۰۱۹ را دریافت کردند. دانشمندان امیدوارند این واکسن که حاوی ویروس کرونا ۲۰۱۹ نیست و تنها بخشی از هویت ژنتیکی آن را در بردارد سیستم ایمنی دواطلبان را در برابر ویروس واقعی ایمن کند.

داوطلبان روز دوشنبه، ۱۶ مارس، نخستین تزریق خود را در مرکز تحقیقاتی شرکت کیزر پرمننته در سیاتل دریافت کردند که یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه درمانی با مجموعه بیمارستان‌ها و کلینیک‌های اختصاصی خود در آمریکاست.

این واکسن برخلاف واکسن‌های رایج که حاوی نسخه ضعیف شده یا کشته شده ویروس است، حاوی ویروس کرونا ۲۰۱۹ نیست و تزریق آن نمی‌تواند داوطلبان را به بیماری کووید-۱۹ مبتلا کند.

کارشناسان می‌گویند با وجود آغاز آزمایش این واکسن بروی انسان، هنوز ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا نتایج این تزریق آزمایشی قابل تعمیم به عموم ارزیابی شود. همزمان با این تجربه در سیاتل آمریکا، دانشمندان بسیاری در نقاط دیگر جهان مشغول تهیه واکسن ویروس کرونا ۲۰۱۹ هستند.

این واکسن که هزینه‌های تحقیقاتی آن از سوی وزارت بهداشت آمریکا تامین شده توانسته بی نیاز از گام نخست معمول برای ساخت واکسن باشد که معمولا دانشمندان را ملزم می‌کند نمونه نخستین را بروی حیوانات آزمایش کنند و نتیجه آن بروی سیستم دفاعی بدن حیوانات بررسی کنند.

اما شرکت مدرنا تراپیوتیکز که تحقیقات و ساخت این واکسن را برعهده داشته می‌گوید در تهیه این واکسن از ترکیباتی استفاده کرده که همه آن‌ها قبلا از آزمایش‌های معمول عبور کرده است.

دکتر جان ترگونینگ، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه ایمپریال کالج لندن در بریتانیا می‌گوید: "این واکسن از ترکیباتی استفاده کرده که شناخته شده‌اند و فناوری آن‌ها موجود بوده".

"این واکسن با رعایت استاندار‌های بسیار بالا تهیه شده. در تهیه آن از ترکیباتی استفاده شده که ایمن تشخیص داده شده اند و ما از قبل آن‌ها را می‌شناسیم و بی ضرر بودن آن‌ها برای انسان تایید شده بوده، ضمن این که کسانی که در تهیه این واکسن مشارکت داشته‌اند به صورت دقیق تحت نظارت و ارزیابی بوده‌اند. "

"بله. خیلی سریع آماده شده -، اما باید بدانیم که این مسابقه و رقابت در حقیقت علیه ویروس شکل گرفته نه این که دانشمندان با هم رقابت کنند، و باید بدانیم که همه این اقدامات برای منافع بشریت صورت گرفته است. "

بسیاری از واکسن‌های معمول از ویروس‌های کشته شده یا تضعیف شده تهیه شده اند، اما این واکسن آزمایشی که ام. آر. آن.‌ای ۱۲۷۳ نام گرفته حاوی ویروس کووید-۱۹ نیست.

در عوض این واکسن حاوی بخشی از کد‌های ژنتیکی این ویروس است که دانشمندان توانسته اند در آزمایشگاه آن را تهیه کنند. آن‌ها امیدوارند که این واکسن بتواند بدن دریافت‌کنندگان را در برابر ویروس واقعی ایمن کند.

داوطلبان تزریق بعدی خود را ۴ هفته دیگر (۲۸ روز) دریافت خواهند کرد، اما آن طور که گزارش شده حتی در صورت نتایج مثبت این گروه، برای آماده شدن واکسن در سطح عمومی ممکن است ۱۸ ماه دیگر زمان لازم باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید