تجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!

تجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!

ایتالیا با قرنطینه کردن جمعیت ۶۰ میلیون نفری خود، شدیدترین قرنطینه‌ای که اروپا تا کنون به خود دیده را به اجرا درآورده است. همه فروشگاه‌ها به جز عرضه‌کنندگان مواد غذایی و داروخانه‌ها بسته هستند. اجتماعات ممنوع است و به مردم توصیه می‌شود در خانه بمانند.

کد خبر : ۷۸۱۰۵
بازدید : ۶۵۳۹
چین با به کار‌گیری اقدامات شدیدی که در مناطق دیگر دنیا به آسانی قابل اجرا نیستند، توانست سرعت شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد. اما کشور‌های دموکراتیک نظیر ایتالیا و کره جنوبی برای مبارزه با این ویروس روش‌هایی را پیاده کرده‌اند که از کشور کمونیستی چین آموختند.

وقتی چین برنامه‌های بی‌سابقه‌اش برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را اعلام کرد، بسیاری از مفسران گفتند کپی‌برداری از آن‌ها در دنیای دموکراتیک کار سختی خواهد بود. اقدامات چین شامل قرنطینه کامل استان هوبی و ۵۶ میلیون سکنه آن می‌شد، همین‌طور ساخت یک بیمارستان موقت در ۱۰ روز برای رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس.

به نظر می‌رسد در حالی که چین توانسته شیوع ویروس را کنترل کند، تعداد موارد ابتلا به آن در مناطق دیگر دنیا طی دو هفته ۱۳ برابر شده است. تدروس گبریسوس، رییس سازمان جهانی بهداشت با معرفی کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری همه‌گیری جهانی، خواستار "اقدامات فوری و شدید" کشور‌ها شد.

اما دموکراسی‌ها چگونه درس‌هایی که برای مبارزه با ویروس کرونا از چین آموختند را به کار گرفتند؟
تجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!
چین با محدود کردن رفت و آمد در استان هوبی، بیش از ۵۰ میلیون نفر را قرنطینه کرد

سفر شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین به شهر ووهان، مرکز اولیه شیوع ویروس کرونا در روز دهم مارس تلاشی بود برای فرستادن این پیام که چین بدترین روز‌های وضعیت فوق‌العاده ملی را پشت سرگذاشته. بنابر داده‌های رسمی، موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین به تنها چند ده نفر در روز کاهش یافته است.

اما یانژونگ هوانگ، پژوهشگر ارشد امور بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک گفت: بعید است تجربه چین در مناطق دیگر دنیا قابل اجرا باشد.

او گفت: " امروزه در تعداد معدودی از کشور‌ها، فرقی نمی‌کند دموکراتیک باشند یا نباشند، می‌توان به این اندازه کارآمد و کامل در جامعه نفوذ کرد. این اصلا یک تحسین به حساب نمی‌آید، چرا که هزینه انسانی و اجتماعی آن می‌تواند به همان نسبت شدید باشد. "

" هر چند رهبران برخی کشور‌های دموکراتیک ممکن است به کپی‌برداری از رویکرد چین علاقمند باشند، اما آن‌ها قدرت و اختیار انجام آن را ندارند. "

'نیازی به دیکتاتوری نیست'
تجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!
منطقه شمال ایتالیا بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را داشته است

اما دکتر روبرتو بوریانی، استاد میکروبیولوژی و ویروس‌شانسی در دانشگاه ویتا سالوته سن رافائله در میلان می‌گوید برای مبارزه با ویروس کرونا نیازی به دیکتاتوری نیست.

ایتالیا با قرنطینه کردن جمعیت ۶۰ میلیون نفری خود، شدیدترین قرنطینه‌ای که اروپا تا کنون به خود دیده را به اجرا درآورده است. همه فروشگاه‌ها به جز عرضه‌کنندگان مواد غذایی و داروخانه‌ها بسته هستند. اجتماعات ممنوع است و به مردم توصیه می‌شود در خانه بمانند.

مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و افراد برای سفر‌های خود باید مجوزی داشته باشند که دلیل ترددشان در آن ذکر شده باشد. دکتر بوریانی در توییتر خود نوشت: "اینجا در حقیقت دیکتاتوری حاکم شده و دیکتاتور ویروسی است که در آغوش گرفتن‌ها، بوسه‌ها، خوردن غذا و نوشیدنی با دوستان، کنسرت‌ها و شب‌های سالن اپرای لا اسکالا را از ما گرفته است. هر یک از ما باید نقش خودمان را ایفا کنیم. روز پیروزی زیبا خواهد بود. "

' مهم‌ترین مساله سرعت است '
تجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!
سفر شی به شهر ووهان، تلاشی بود برای فرستادن این پیام که چین بدترین روز‌های شیوع ویروس را پشت سرگذاشته است

دکتر بروس آیلوارد، مشاور ارشد در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پاسخ کشور‌ها را تنها مردم‌سالار یا دیکتاتور بودن آن‌ها تعیین نمی‌کند. دکتر آیلوارد که ریاست گروه حقیقت یاب اعزامی به استان هوبی را برعهده داشت می‌گوید دنیا هنوز از تجربیات چین درس واقعی نگرفته است.

او گفت: " چیزی که از چین می‌توانیم یاد بگیریم این است که سرعت بیش از هر چیز اهمیت دارد. یک پاتوژن (عامل تولید بیماری از جمله باکتری‌ها و ویروس‌ها) تنفسی یا دست کم این ویروس را می‌توان کنترل کرد اگر موارد ابتلا و همین‌طور افرادی که با آن‌ها در ارتباط بودند خیلی سریع شناسایی و ایزوله (جداسازی) شوند. "

"مردم باید درک کنند ما با چه چیزی سروکار داریم. باید میزان جدیت این مساله را بفهمند و با دولت در اجرای برنامه‌هایش همکاری کنند. "

ردیابی ناقل‌های احتمالیتجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!
کره جنوبی مراکزی

مقام‌های کره جنوبی توانسته اند بدون توسل به قرنطینه در مبارزه با ویروس کرونا به شکلی تهاجمی موفق عمل کنند. کره جنوبی بعد از چین، ایتالیا و ایران، از نظر تعداد موارد ابتلا به این ویروس در رده چهارم در دنیا قرار دارد.

دولت این کشور روی صد‌ها هزار نفر از مردم در خیابان‌ها و اتوموبیل‌هایشان آزمایش کرونا انجام می‌دهد و با استفاده از تلفن همراه و فن‌آوری ماهواره‌ای ناقلان احتمالی را ردیابی می‌کند. مون جه- این، رییس جمهور کره جنوبی این تلاش‌ها را " جنگ" علیه یک تهدید توصیف کرد.

کره جنوبی ۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد - که با جمعیت ایتالیا قابل مقایسه است-، اما کمتر از ۳۰ میلیون نفر از آن‌ها در قرنطینه هستند.

آمار روزانه مبتلایان به کووید ۱۹ در این کشور با کاهش همراه بوده است. روز جمعه ۱۳ مارس ۱۱۰ نفر مورد ابتلا به ثبت رسید که کم‌ترین میزان ابتلای روزانه طی بیش از دو هفته به حساب می‌آمد. در حال حاضر شمار افرادی که از بیمارستان‌ها مرخص می‌شوند بیشتر از تعداد مبتلایان است.

پروفسور هوانگ می‌گوید اقدامات تنها به پیشگیری از گسترش ویروس محدود نمی‌شود و دولت همچنین سعی دارد از اقتصاد محافظت کند. به گفته او دولت " می‌داند باید بین اقدامات شدید پیشگیرانه و اختلال‌هایی که این اقدامات در اقتصاد و جامعه ایجاد می‌کنند توازن ایجاد کند. "

پروفسور هانگ همچنین می‌گوید برخی از اقدامات سختگیرانه چین به بروز مشکلات ثانویه منجر شد. به عنوان مثال وارد کردن فشار بیش از حد روی سیستم مراقبت بهداشتی ووهان به افزایش شدید در میزان مرگ و میر در این شهر انجامید. اقدامی که سایر کشور‌ها علاقه‌ای به تکرار آن ندارند.

او می‌گوید: "روش چین غیر قابل تکرار نیست، اما الگوی اصلی در مهار بیماری به شکلی موثر هم به حساب نمی‌آید. "

سایر کشور‌ها چه می‌کنند؟
تجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!
عربستان سعودی هم ایالت قطیف را قرنطینه کرده است

در آمریکا دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور به منظور جلوگیری از گسترش کرونا سفر از ۲۶ کشور اروپایی به آمریکا را ممنوع کرد. این ممنوعیت در ابتدا تنها شامل کشور‌های عضو پیمان شنگن می‌شد، اما دو روز بعد بریتانیا و ایرلند را هم به این لیست اضافه شدند.

با این حال بسیاری به ترامپ انتقاد کرده‌اند که در این زمینه اقدامات قاطع انجام نداده است. مقام‌های ارشد حزب دموکرات عدم اشاره ترامپ به برنامه‌های دولتش برای حل مشکل کمبود کیت آزمایش کرونا را" نگران‌کننده" خواندند.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا در بیانیه خود در واکنش به سخنرانی ترامپ گفتند: " بهترین راه برای حفظ جان مردم آمریکا و تضمین امنیت اقتصادی آن‌ها این است که رییس جمهور صرفا روی مبارزه با گسترش ویروس کرونا تمرکز کند. "

لاورنس گاستین، کارشناس بهداشت عمومی در دانشگاه جورج تاون در رابطه با ممنوعیت مسافرت از کشور‌های اروپایی در توییتر خود نوشت: " بیشتر اروپا به اندازه آمریکا امن است. این تاثیری بر آمریکا نخواهد گذاشت … میکروب‌ها به مرز‌ها احترام نمی‌گذارند. "
عربستان سعودی استان قطیف را قرنطینه کرد، جایی که بیشترین موارد ابتلا به کووید ۱۹ گزارش شده بودند. ژاپن هم به مدارس دستور داده تا آوریل بسته بمانند. اقدامات مشابهی در سراسر خاورمیانه و آسیا انجام شده است.

به گفته یونسکو، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بیش از ۳۳۰ میلیون کودک در ۲۹ کشور دنیا و ۶۰ میلیون دانشجو را تحت‌الشعاع قرار داده است. در همین حال سایر کشور‌های اروپایی در به کارگیری اقدامات شدید شبیه به آنچه ایتالیا انجام داده، احتیاط به خرج می‌دهند.

دولت بریتانیا از افرادی که به ایتالیا سفر کرده‌اند می‌خواهد خود را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کنند. همچنین در این کشور قانونی تصویب شده که به دولت اجازه می‌دهد افراد را به اجبار قرنطینه کند. مقام‌های بریتانیا، اما گفته اند برای تعطیل کردن مدارس هنوز زود است.
دکتر جنی هریس، مقام ارشد بهداشت انگلستان گفت: "اگر ممنوعیت فوری اجتماعات بزرگ برای جمعیت کشور ما اقدامی تاثیرگذار به حساب می‌آمد، دولت تا حالا تصمیم این کار را گرفته بود. این چیزی نیست که با الگو‌های ما سازگاری داشته باشد و ما سعی داریم با دقت از علم پیروی کنیم. "
تجربه چین در مهار کرونا برای جهان قابل اجراست؟!
هماهنگی مرکزی
بریتانیا هم مثل کره شمالی از رانندگان پشت فرمان اتومبیل‌شان تست کرونا می‌گیرد. دولت بریتانیا پیش‌بینی می‌کند موارد ابتلا به ویروس کرونا افزایش یابد، اما دکتر هریس با اشاره به تفاوت‌های میان سیستم بهداشت ایتالیا و بریتانیا گفت: کشور آماده است: " خدمات بهداشت آن‌ها، اگر خوش‌تان می‌آید، منطقه‌ایست و کمی طول کشید به هماهنگی برسند. ما یک مکانیسم فرمان و کنترل واحد داریم که زیر نظر دولت است و همه خدمات بهداشتی در سراسر کشور طبق آن عمل می‌کنند. "

دکتر گبریسوس می‌گوید همه‌گیری جهانی می‌تواند کنترل شود و دولت‌ها را تشویق می‌کند اقداماتی متناسب با نیاز‌های کشور و ساختار خودشان به کار بگیرند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید