تولید واکسن کرونا به کمک «ابررایانه»

به «سامیت»، قدرتمندترین سیستم مستقل کامپیوتری در جهان گفته شده عناصر یا ترکیباتی را مشخص کند که می‌تواند از گسترش ویروس کرونا در قربانی جلوگیری کند.
کد خبر: ۷۸۳۰۲
۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
تولید واکسن کرونا به کمک «ابررایانه»
به گفته متخصصین تا دست‌یابی به واکسن ویروس کرونا حداقل یک‌سال زمان لازم است

سریعترین ابر کامپیوتر جهان تعدادی عناصر شیمیایی را شناسایی کرده که می‌تواند از آلودگی سلول‌های بدن به ویروس کرونا جلوگیری کند. این گامی مهم در تولید واکسن کروناست.

پژوهشگران در بخش انرژی «اُک ریج» آزمایشگاه ملی آمریکا، هزاران برنامه به کامپیوتر «سامیت» داده‌اند که نتیجه گیری کند کدام ترکیب می‌تواند به گونه‌ای موثر از آلوده شدن سلول‌های بدن توسط ویروس کرونا جلوگیری کند.

در جریان این تحلیلها، سامیت این نکته را ارزیابی کرد که چه ترکیباتی می‌توانند به ویروس کرونا بچسبند و در نتیجه مانع چسبیدن آن به سلول‌های سالم بدن انسان شوند. نتیجه این تحلیل این بوده که ۷۷ ترکیب متفات می‌توانند از چسبندگی کرونا به سلول‌های انسان جلوگیری کنند.

این داده‌ها میتوانند زمینه پژوهش‌های آینده قرار گرفته و چارچوب لازم را برای تجربیاتی که به تولید واکسن منجر شود، فراهم کنند. با این حال تا کشف واکسن قطعی کرونا راه درازی در پیش است.

اما جرمی اسمیت، مدیر دانشگاه تنسی و مرکز آزمایشگاه ملی «اوک ریج» برای مطالعات بیوفیزیک ملوکولی، در یک بیانیه گفت: «نتایجی که به آن دست یافته ایم به معنی آن نیست که درمان بیماری را پیدا کرده ایم.»

«اما بسیار امیدواریم که کشفیات کامپیوتری ما، هم به مطالعات آینده کمک کند و هم چارچوبی برای پژوهشگرانی باشد که تحقیقات روی ترکیبات (ضد ویروس کرونا) را به پیش می‌برند.»

تیم مطالعاتی این مرکز باید با استفاده از مدل‌های به روز شده کرونا در ماه جاری، این برنامه‌ها را در کامپیوتر بازسازی کنند. آخرین محاسبات کامپیوتری در مورد رفتار ویروس کرونا در ماه ژانویه منتشر شده بود.

ممکن است تحلیل‌های جدید به یافتن ترکیبی از عناصر شیمیایی که بتوانند در یک واکسن موثر کرونا مورد استفاده قرار گیرند کمک کند، اما این دانسته‌ها باید با تجربیات عملی روشن همراه شود.