"عینک هوشمند"، زندگی راحت‌تر

"عینک هوشمند"، زندگی راحت‌تر

شرکت آمریکایی "بوز" (Bose) یک عینک تولید کرده که یک لایه شنیداری از اطلاعات و تجربیات را به جهان پیش روی کاربر اضافه می‌کند.

کد خبر : ۷۸۴۳۱
بازدید : ۹۹۶۸
در سالی که گذشت، شاهد تولید عینک‌های هوشمند زیادی بودیم که هر کدام کاربرد‌های منحصر به فرد خود را دارند.
عینک هوشمند یکی از فناوری‌های مهمی است که به بهتر بودن زندگی کمک شایانی می‌کند. در این عینک‌ها، اطلاعاتی در کنار شیشه عینک نمایش داده می‌شود.
بعلاوه عینک‌های هوشمند گاهی اوقات به عنوان عینک‌های رایانه استفاده می‌شوند که می‌توانند خواص نوری خود را در زمان فعالیت تغییر دهند. شرکت‌های مختلف فناوری، عینک‌های هوشمند گوناگونی می‌سازند که کاربرد‌های منحصر به فرد خود را دارند.

عینک هوشمند کرونوجی
شرکت آلمانی "اوسرام" که به ساخت لامپ‌های ال. ای. دی مشهور است، اخیراً از عینک‌های خود موسوم به "کرونوجی" رونمایی کرده است. به گفته شرکت اوسرام، این عینک می‌تواند نوری را که بر روی "گیرنده‌های نوری" (photoreceptors) در چشم‌ها قرار دارد تنظیم کرده و به تنظیم ساعت بدن افراد کمک کند.

ساعت زیستی یا ساعت زیست‌شناختی یا ساعت بدن یا ساعت بیولوژیکی یک چرخه ۲۴ ساعته در فرایند‌های زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها است. اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود.

این محصول همراه با یک برنامه هوشمند به نام "MyCHRONOGY" عرضه می‌شود. این عینک کاربرد‌های متنوعی دارد برای مثال افراد متناسب با شرایط‌شان که ممکن است کم خوابی، بهتر خوابیدن و بیرون آمدن از وضعیت پرواززدگی و ارتقای توان ورزشی باشد آن را تنظیم کرده و از آن استفاده کنند.
پرواززدگی یا جت لگ (Jet lag) یک وضعیت فیزیولوژیک است که از تغییرات ریتم شبانه‌روزی بدن اتفاق می‌افتد و ناشی از مسافرت‌های طولانی است که در آن تنظیم خواب فرد به علت اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پرواز به هم می‌ریزد. قیمت این محصول ۳۲۹ یورو است.
عینک هوشمند بوز
شرکت آمریکایی "بوز" (Bose) یک عینک تولید کرده که یک لایه شنیداری از اطلاعات و تجربیات را به جهان پیش روی کاربر اضافه می‌کند.

این عینک به یک جفت اسپیکر کوچک مخفی و چند حسگر مجهز است که اطلاعات را مستقیما به گوش فرد منتقل می‌کند. به طوری که افراد دیگر آن‌ها را نمی‌شنوند.

می‌توان با این عینک موسیقی گوش داد و به دستیار‌های صوتی "سیری" آمازون، الکسا و و دستیار گوگل متصل شد. قیمت این عینک نزدیک به ۲۰۰ دلار است.

عینک آفتابی سخنگو
یک استارتاپ کره جنوبی عینک آفتابی هوشمندی موسوم به "گلاتوس" (Glatus) ساخته که دارای حسگر‌های فرابنفش است که داده‌ها را به برنامه‌ای که کاربر در گوشی خود نصب کرده ارسال می‌کنند.

این برنامه به طور مداوم قرار گرفتن کاربران در معرض اشعه فرا بنفش را به آن‌ها هشدار می‌دهد و از آنجا که در یکی از دسته‌های این عینک آفتابی یک بلندگو تعبیه شده است اگر کاربر در معرض بیش از حد آفتاب یا اشعه‌های مضر قرار گیرد به او هشداری کلامی داده می‌شود.

این هشدار‌ها شامل "قرار گرفتن شما در معرض آفتاب زیاد است، مراقب باشید" یا "قرار گرفتن شما در معرض آفتاب شدید است، به دنبال سایه باشید" است.

این عینک مقاوم در برابر آب وزنی معادل ۱.۳ اونس (۳۷ گرم) دارد و با هر بار شارژ باتری ۱۲۰ میلی آمپری آن می‌توان به مدت دو ساعت از آن استفاده نمود. علاوه بر نکات مذکور شیشه‌های این عینک اشعه UVA و UVB را مسدود می‌کنند.

عینکی با توان تعیین ضربان قلب
شرکت "فرم" (Form) از عینک‌های هوشمندی رونمایی کرد که می‌توان با استفاده از آن ضربان قلب را اندازه‌گیری کرد.

با استفاده از این عینک شنا، شناگران قادر خواهند بود با استفاده از واقعیت افزوده، میزان ضربان قلب خود را درون یکی از لنز‌های عینک و در یک نمایشگر مشاهده کنند.

ردیابی ضربان قلب برای شناگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این افراد اطلاعات دریافت شده را برای اولین بار به هنگام شنا کردن مشاهده می‌کنند.

پس از تکمیل فرآیند شنا، اطلاعات به اپلیکیشن شنای شرکت "فرم" انتقال داده می‌شود. برنامه هم داده‌های ضربان قلب را با معیار‌هایی مانند میزان سکته، سرعت و کالری همگام خواهد کرد.

ثبت عکس و فیلم با عینک هوشمند
شرکت "اسنپ" یک عینک آفتابی تولید کرد که یک دوربین با کیفیت "اچ‌دی" (HD) دارد که می‌تواند هم عکس بگیرد و هم ویدئو ضبط کند.

این عینک آفتابی هوشمند "Spectacles ۳" نام دارد و فناوری واقعیت افزوده را هم در خود گنجانده است.

دو دوربین تعبیه شده در این عینک ضدآب به نوعی هستند که عمق و بُعد هم به تصاویر اضافه می‌کنند.

بی‌نیازی از هدفون
شاید استفاده همزمان از عینک و هدفون برای بسیاری از افراد دشوار باشد، اما شرکت چینی "موزیک لنز" (MusicLens) برای این مشکل، چاره‌ای یافته است.

این شرکت، نوعی عینک ارائه داده که قابلیت پخش موسیقی دارد. کاربر می‌تواند با استفاده از این عینک و دو ایرباد که در گوش قرار می‌گیرند، به موسیقی گوش دهد و تماس‌های تلفنی خود را نیز به طور مستقیم برقرار کند. این عینک‌ها طوری طراحی شده‌اند که هم عملکرد عینک و هم عملکرد یک ابزار صوتی را داشته باشند؛ در نتیجه می‌توان به راحتی از آن‌ها هنگام رانندگی و یا قدم زدن استفاده کرد. موزیک لنز، عینک‌های خود را در هر دو شکل طبی و آفتابی ارائه داده است.

در ابداع عینک‌های موزیک لنز، از فناوری "هدایت استخوانی" (Bone Conduction) استفاده شده است. این فناوری، از استخوان‌های کوچک اطراف گوش استفاده می‌کند تا صدا را با کمک لرزش‌هایی که پرده گوش را دور می‌زنند، به گوش داخلی منتقل کند.
این عینک‌ها طوری عمل می‌کنند که اگر موسیقی با صدای مناسبی پخش شود، افراد اطراف کاربر نمی‌توانند صدا را بشنوند. همچنین از آنجا که کانال گوش به طور کامل مسدود نمی‌شود، کاربر می‌تواند صدا‌های اطراف خود را نیز گوش کند.
موزیک لنز در این عینک‌ها، تنظیمات متفاوتی برای صدا قرار داده و آن‌ها را به بلوتوث نیز مجهز کرده است. این عینک‌ها، سه حالت متفاوت برای تنظیم صدا دارند که به کاربران امکان می‌دهد بهترین تجربه گوش دادن به موسیقی را داشته باشند. کاربران می‌توانند با شارژ کامل عینک‌های موزیک لنز، تا شش ساعت از آن استفاده کنند.

برای استفاده از این عینک هوشمند، باید آن را به تلفن همراه خود متصل کرد تا بتوان در فهرست بلوتوث تلفن خود، آن را پیدا کرد. سپس به سادگی و فقط با فشار دادن دکمه پاور عینک، پس از چند ثانیه می‌توان به موسیقی گوش داد.
اگرچه کیفیت صدای عینک در حد صدای هدفون نیست، اما می‌توان گفت که موسیقی را با کیفیت قابل قبولی پخش می‌کند. این عینک، به حسگر‌های داخلی مجهز است که می‌توانند تشخیص دهند چه زمانی کاربر، عینک را از چشم خود برمی‌دارد تا پخش موسیقی را متوقف کنند.

موزیک لنز، میزان بودجه اختصاص یافته به پروژه عینک‌های هوشمند را دو میلیون دلار و تاریخ احتمالی عرضه آن را ماه مه سال جاری اعلام کرده است.

با این عینک آهنگ گوش کنید
در اوایل سال گذشته، شرکت "نورث" (North) عینک هوشمند خود را بروزرسانی کرد. این عینک هوشمند "نورث فوکال" نام دارد.

در نسخه بروزرسانی شده این عینک کاربران قادر خواهند بود با استفاده از عینک، در هدفون و یا دستگاه شنیداری دیگر، به جست‌وجوی آهنگ بپردازند، اسم آهنگ و خواننده را ببینند و حجم صدا را کم و زیاد کنند.

این کار‌ها با استفاده از یک حلقه کنترلی همراه عینک انجام می‌شود که در داخل انگشت کاربر جای می‌گیرد. از نکات جالب این عینک هوشمند این است که اگر فردی در حال رانندگی باشد، خاموش می‌شود.

کاربران همچنین می‌توانند از طریق میکروفن داخلی عینک یادداشت‌های صوتی خود را ضبط کنند. پس از آن صدای آن‌ها به سرور‌های شرکت ارسال می‌گردد تا در آنجا پردازش شوند.

در نهایت این صدا‌ها رونویسی شده و نسخه متنی آن‌ها به کاربر ارسال می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید