بحران کرونا منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا می‌شود؟

بحران کرونا منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا می‌شود؟

در اتحادیه اروپا هیچ همبستگی عملی وجود ندارد و تمام آن چه به عنوان وحدت و همبستگی به نمایش گذاشته می‌شود، توهم و افسانه است.

کد خبر : ۷۸۵۰۸
بازدید : ۵۳۶۰
بحران کرونا منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا می‌شود؟
نقص تجهیزات پزشکی یکی از عمده‌ترین مشکلات کنونی در کشور‌های اروپایی است

در پی تشدید وحشت نسبت به شیوع پرشتاب ویروس کرونا و در حالی که کشور‌های اروپایی نیاز شدیدی به وسایل پزشکی و ابزار‌های بهداشتی برای جلوگیری از افزایش میزان آلودگی به ویروس مرگبار کرونا دارند، تجهیزات بهداشتی و ایمنی که از سوی دولت چین به عنوان هدیه به ایتالیا فرستاده شده است منجر به وقوع تنش میان جمهوری چک و ایتالیا شده است.

روزنامه ایتالیایی "لارپوبلیکا" نوشته است: مقامات جمهور چک اقدام به توقیف صد‌ها هزار ابزار بهداشتی و ایمنی کردند که چین آن‌ها را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و به عنوان هدیه به ایتالیا فرستاده بود.
در همین حال، مقامات جمهوری چک اعلام کردند که مصادره تجهیزات پزشکی در چارچوب عملیات ضد قاچاق صورت گرفته است، اما در عین حال آن‌ها اذعان کردند که بخشی از تجهیزات یاد شده از سوی دولت چین به عنوان کمک به ایتالیا فرستاده شده است.

از سوی دیگر و در حالی که این محموله پزشکی شامل ۶۸۰ هزار ماسک ایمنی و هزاران دستگاه و ابزار بهداشتی بوده است، اما مقامات جمهوری چک می‌گویند در محموله یاد شده تنها حدود ۳۰۰ هزار ماسک ایمنی وجود داشته است.
خودداری مقامات رسمی ایتالیا از ابراز نظر در مورد گزارش اخیر روزنامه "لارپوبلیکا"، نشان می‌دهد که دو کشور ایتالیا و چک که عضو اتحادیه اروپا هستند، سعی دارند تنش اخیر را دور از پوشش خبری رسانه‌ها و بعید از انظار عمومی حل کنند.
البته انتشار غیر قابل تصور ویروس کرونا سلامتی مردم را در اغلب کشور‌های اروپایی با تهدید جدی رو به رو کرده است و نیازمندی به کمک‌های پزشکی و بهداشتی نسبت به هر زمان دیگری برای این کشور‌ها حائز اهمیت بسیاری شده است.
به ویژه این که اکثر کشور‌های اروپایی که در معرض شیوع پرشتاب ویروس کرونا قرار گرفته اند، با مشکل کمبود ابزار‌های لازم بهداشتی همچون ماسک‌های ایمنی، جلیقه‌های محافظتی و دستگاه‌های تنفسی مواجه هستند.

از جانب دیگر و با آن که بحران شیوع ویروس کرونا ایتالیا را به شدت دچار چالش و خطر کرده است، اما این کشور تا کنون از سوی اتحادیه اروپا به ویژه از آلمان که خود را به عنوان رهبر اتحادیه اروپا می‌داند هیچ کمک قابل ذکری دریافت نکرده است.
افزون بر آن، در پی شیوع بیماری مرگبار کرونا، آلمان صادرات اغلب تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا را ممنوع اعلام کرده است. البته کشور‌های سوئیس و اتریش اقدام اخیر آلمان را مورد انتقاد قرار داده و از این که آلمان چند روز پیش مانع رسیدن محموله‌های پزشکی به دو کشور مزبور شده است ابراز ناراحتی کردند.

از سوی دیگر و بر اساس گزارش رسانه ها، آلمان یک محموله پزشکی که شامل بیش از ۸۰۰ هزار ماسک ایمنی و سایر مواد بهداشتی بوده و به سمت ایتالیا در حرکت بوده است را متوقف کرده است. در پی همین تحولات، هواپیما‌های باربری نظامی روسیه محموله‌های پزشکی زیادی را به فرودگاه‌های ایتالیا رساندند و یک تیم پزشکی از متخصصان کوبایی به تازگی وارد منطقه لومباردی ایتالیا که به عنوان منبع اصلی انتشار ویروس کرونا به شمار می‌رود، شدند تا به کمک آسیب دیدگان بشتابند.

البته چالش شیوع ویروس کرونا نه تنها کشور‌های اروپایی را دچار بحران مرگبار بی سابقه کرده بلکه شدت این فاجعه، اهمیت اتحادیه اروپا را نیز زیر سوال برده است. امروز در بسیاری از کشور‌های اروپایی مردم در مورد این واقعیت صحبت می‌کنند که اتحادیه اروپا دیگر برای آن‌ها معنای ندارد، زیرا در شرایطی که سایر کشور‌های جهان دست همکاری را به سوی اروپا دراز کرده اند، کشور‌های عضو اتحادیه نه این که گرایشی به همکاری نداشته بلکه مانع رسیدن کمک‌های خارجی به اعضای اتحادیه اروپا شده و یا این که کمک‌های دیگران را به سرقت می‌برند.

در پیوند به تحولات اخیر، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان در سخنانی که اخیرا در مورد بحران بیماری کرونا داشت ضمن انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا، گفت: در اتحادیه اروپا هیچ همبستگی عملی وجود ندارد و تمام آن چه به عنوان وحدت و همبستگی به نمایش گذاشته می‌شود، توهم و افسانه است.
وی افزود: در واقع چین، دوست واقعی صربستان است که آمادگی خود را برای کمک ابراز داشته است در حالی که رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده است صربستان اجازه وارد کردن تجهیزات پزشکی از اتحادیه اروپا را ندارد، زیرا به گفته وی، اتحادیه اروپا در حال حاضر، خود نیازمند تجهیزات پزشکی است.
قابل ذکر است که کشور صربستان تا هنوز به صورت رسمی عضویت اتحادیه اروپا را به دست نیاورده و گفتگو‌ها برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا جریان دارد.

البته اسپانیا نیز به شدت دچار بحران بیماری کرونا شده و شمار مبتلایان به این ویروس مرگبار و قربانیان آن در این کشور در حال افزایش است، در همین حال و به رغم نیازمندی شدید اسپانیا به تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از ارسال تجهیزات پزشکی به اسپانیا خودداری می‌کنند. این در حالی است که چین میزان کمک‌های پزشکی خود را به کشور‌های مختلف اروپایی و آسیایی افزایش می‌دهد.

در واقع، پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری، شیوع پرشتاب ویروس کرونا ضربه‌ای شدیدی به اتحادیه اروپا زد و ماهیت وحدت و همبستگی این اتحادیه را نمایان کرد، طوری که اغلب شهروندان کشور‌های اروپایی، امروز هیچ شکلی از اشکال وحدت و همبستگی و حتی احساس انسان دوستی را نمی‌بینند که تداوم این اتحادیه را توجیه کند.

البته در صورت افزایش بیشتر بحران بیماری کرونا، کشور‌های اروپایی که در حال حاضر از کمبود تجهیزات لازم پزشکی رنج می‌برند با خطر جدی رو به رو خواهند شد، زیرا زمینه وارد کردن تجهیزات پزشکی و بهداشتی از آمریکا نیز فراهم نیست و ایالات متحده خود دچار کمبود تجهیزات یاد شده است.
پس از افزایش احتمال شیوع ویروس کرونا، دولت ایالات متحده از تولیدکنندگان خودرو و سایر شرکت‌های صنعتی خواسته است اقدام به تولید لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی کنند تا چالش کمبودی تجهیزات پزشکی در کشور برطرف شود.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید