ممنوعیت استفاده از کلمه "کرونا" و "ماسک" در ترکمنستان

ممنوعیت استفاده از کلمه "کرونا" و "ماسک" در ترکمنستان

مسئولان ترکمنستان با در پیش گرفتن این روش افراطی برای از بین بردن اطلاعات مربوط به ویروس کرونا، درست همان‌طوری که به آن شهرت دارند، رفتار کردند.

کد خبر : ۷۸۷۸۳
بازدید : ۵۲۲۸
ممنوعیت استفاده از کلمه
قربان‌قلی بردی محمد‌اف، رئیس‌جمهور ترکمنستان

بنا به گزارش‌ها دولت ترکمنستان استفاده از ترکیب «ویروس کرونا» در رسانه‌های محلی یا بروشور‌های اطلاعات بهداشتی ممنوع اعلام کرد. این کشور همچنین وجود این بیماری را در خاک ترکمنستان انکار کرده است.

بنا به منبع خبری مستقل کرانیکل ترکمنستان، بروشور‌های مربوط به جلوگیری از انتقال ویروس که توسط وزارت بهداشت این کشور توزیع شده است، اشارات فراوانی به ویروس کرونا دارد.

همچنین، پلیس شهروندان را به اتهام صحبت درباره شیوع بیماری بازداشت می‌کند. ماموران «ویژه» با لباس شخصی به مکالمه شهروندان گوش می‌دهند تا کسانی را که درباره ویروس کرونا صحبت می‌کنند، شناسایی کنند.

علی‌رغم انکار بیماری، دولت ترکمنستان مقررات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از انتقال ویروس، از جمله سنجش تب افراد در ایستگاه‌ها و همچنین توزیع دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده در اماکن شلوغ، در پیش گرفته است.

حرکت شهروندان در داخل کشور، به‌ویژه از مناطق خارج از پایتخت، محدود شده است. جین کاولیر، مسئول بخش شرق اروپا و آسیای میانه سازمان گزارشگران گفت که ممنوعیت صحبت از ویروس کرونا، شهروندان ترکمنستان را در خطر قرار می‌دهد.

او در بیانیه‌ای گفت: «مسئولان ترکمنستان با در پیش گرفتن این روش افراطی برای از بین بردن اطلاعات مربوط به ویروس کرونا، درست همان‌طوری که به آن شهرت دارند، رفتار کردند.»

او گفت: «این انکار اطلاعات نه‌تن‌ها شهروندان ترکمنستان را به خطر می‌اندازد بلکه تاکیدی است بر خودکامگی تحمیل شده از سوی رئیس جمهوری قربانقلی بردی‌محمدوف. ما از جامعه اطلاعاتی می‌خواهیم تا واکنش نشان دهند و او را به دلیل نقض سیستماتیک حقوق بشر مسئول بدانند.»

به گزارش شبکه خبری دولتی تی‌دی‌اچ در ترکمنستان، شهروندان این کشور که در خارج هستند، از جمله دانشجویان، از طریق پرواز‌های چارتر ویژه به کشور بازگردانده خواهند شد.

به گفته این شبکه خبری: «تمهیداتی جدی در ترکمنستان به کار گرفته شده است تا از ورود عفونت به کشور جلوگیری شود.»

«نظارت‌های بهداشتی و اپیدمیولوژیک، و نیز تمهیدات پزشکی و تجهیزات تب‌سنج و دماسنج‌های برقی در تمامی مرز‌ها و گمرک‌های مرزی تحکیم شده است.»

ترکمنستان بدترین کشور برای روزنامه‌نگاران شناخته می‌شود و در جدول سال ۲۰۱۹ شاخص آزادی رسانه‌ای در جهان که از سوی گزارشگران بدون مرز تهیه شد، در رتبه آخر قرار دارد.

رسانه‌های این کشور به شدت از سوی دولت سرکوبگر ترکمنستان کنترل می‌شوند و با ممانعت از ورود روزنامه‌نگاران خارجی به کشور، ترکمنستان از بقیه دنیا به دور نگاه داشته شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید