داستان "دروغ سیزده" و "دروغ اول آوریل" چیست؟

داستان "دروغ سیزده" و "دروغ اول آوریل" چیست؟

در بسیاری از کشورها رسم است که روز اول آوریل مردم دروغی باورپذیر به‌هم بگویند و به اصطلاح همدیگر را سر کار بگذارند، چیزی شبیه دروغ روز سیزده. روز سیزدهم فروردین و اول آوریل هم گاه مثل امسال با هم مصادف می‌شود.

کد خبر : ۷۸۸۱۸
بازدید : ۷۷۶۲
داستان
فرادید | احتمالا در طول یکی دو روز گذشته ادعا‌های شاخ دار و عجیبی شنیده اید، دروغ‌هایی که ابتدا شما را شوکه کرده اند وبعد متوجه شده اید که همگی شوخی بوده اند، شوخی‌هایی که به دروغ سیزده مشهور هستند. البته سنت "دروغ سیزده" فقط مختص ایرانی‌ها نیست و "دروغ اول آوریل" نیز در شمار سنت‌های بین المللی قرار دارد. اما این دو سنت از کجا آمده اند؟

به گزارش فرادید، بیش از شصت سال است که در ایران، گفتن دروغ سیزده بدر، یا همان دروغ آوریل، از سوی چند روزنامه‌نگار ایرانی رواج پیدا کرده است. آغاز ماه آوریل تقریباً هم زمان با سیزده نوروز است و این هم‌زمانی دست‌آویزی شد که در سیزده نوروز که ویژه جشن، شادی و نیایش برای باران و باروری زمین است، زیر نام دروغ سیزده با هم شوخی کنند.
اسماعیل پور والی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی که میان همکارانش به آقای مدیر شناخته شده بود، در ماهنامه روزگار نو در اردیبهشت ۱۳۷۰ خورشیدی در پاریس نوشت: ما شماره سیزده فروردین سال ۱۳۲۲ شمسی روزنامه نبرد را یک پارچه به صورت دروغ درآوردیم. یکی از این دروغ‌ها، نطقی بود از هیتلر، که در آن بحبوحه‌ی جنگ، دستور آتش‌بس می‌داد و این مژده‌ای بود که همه‌ی مردم از پیر و جوان، زن و مرد و بزرگ و کوچک را خوشحال می‌کرد.
در کنار این دروغ شادی‌دهنده، دروغ آزاردهنده‌ای که در آن روز بساط سیزده نوروز خیلی‌ها را به هم ریخت، خبر فوت «حاج محتشم السلطنه» رئیس مجلس وقت بود، که چون در بین مردم تهران بخصوص بازاری‌ها وجهه و احترام و اعتباری خاص داشت. هزار‌ها نفر راه خانه او را در پیش گرفتند تا در مراسم تشییع جنازه‌اش شرکت کنند.
روزنامه نبرد در آن زمان به مدیریت خسرو اقبال اداره می‌شد، و از همکارانش نیز می‌توان به، محمود تفضلی، جواد فاضل، حسن ارسنجانی، جهانگیر تفضلی و اسماعیل پوروالی و سه یا چهار تن دیگر که در آن قلم می‌زدند نام برد. اسماعیل‌پور والی، چند سال پیش در پاریس در گذشت.
معروف‌ترین دروغ سیزده در ایران
کج شدن برج میلاد: یکی از جنجالی‌ترین شوخی سیزده در ایران خبر کج شدن و احتمال سقوط برج میلاد بود که روزنامه شرق در آخرین شماره خود در سال ۱۳۸۳ منتشر ساخت. این شوخی توسط رسانه‌ها جدی گرفته شد و به تحلیل آن پرداختند. برخی دیگر نیز آن را به برنامه اتمی ایران نسبت دادند. همچنین قیمت ملک در مناطق اطراف برج نیز برای مدتی کاهش یافت.
تحویل الماس کوه نور به ایران: خبرگزاری میراث فرهنگی در روز سیزده فروردین ماه ۱۳۹۴ از قول دفتر ملکه بریتانیا اعلام کرد: کوه نور را به ایران باز پس می‌دهیم. این خبرگزاری سپس در یادداشتی به قلم شاهین سپنتا این خبر را «شوخی سیزده» این رسانه اعلام کرد و در این مورد نوشت:شوخی سیزده در ایران معمولاً بازتاب طنز گونه حقایق مختلف تاریخی و اجتماعی و گاه سیاسی است تا در یک روز شاد، تلنگری باشد به مخاطب رسانه‌ها و توجه آن‌ها را به گوشه‌های ناگفته‌ای از حقایق تاریخی و اجتماعی جلب کند.
داستان

دروغ اول آوریل

روز دروغ آوریل در بسیاری از کشور‌ها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی به شوخی در اول آوریل گرامی داشته می‌شود، در برخی از کشور‌ها (از جمله بریتانیا، اتریش، نیوزیلند و زیمباوه) دروغ‌گویی در این روز از صبح تا ظهر ادامه پیدا می‌کند و شخصی که پس از ظهر دروغی بگوید احمق آوریل (April Fool) لقب می‌گیرد، اما در مناطق دیگر تا پایان روز ادامه دارد.
بحث و اظهار نظر در مورد اینکه دروغ آوریل دقیقاً از کی و کجا ناشی می‌شود، بسیار زیاد است و تاکنون نظرات زیادی در مورد تاریخچه آن نوشته شده است. در این بین یکی از نظراتی که بیشتر از همه مطرح می‌شود، به راه افتادن رسم دروغ آوریل در زمان حکمرانی کارل نهم، پادشاه فرانسه است؛ بعضی وی را کسی می‌دانند که به طور ناخواسته عامل اصلی به وجود آمدن این رسم شد. کارل نهم در سال ۱۵۶۴، به هنگام تغییر و اصلاح تقویم گرگوری جشن‌های سال نو را که تا آن زمان، هر ساله در روز‌های انتهایی مارس تا اول آوریل برپا می‌شد، به روز اول ژانویه منتقل کرد.
مخالفان این اقدام در سال بعد همچنان روز اول آوریل را به عنوان روز اول سال دانستند و به دیدن دوستان و نزدیکان رفتند و برای آن‌ها هدیه بردند. اما با این همه در سال‌های بعد دوستان و آشنایان این افراد را که همچنان بر سر برپایی جشن سال نو در روز اول آوریل اصرار داشتند و تقویم جدید را به رسمیت نمی‌شناختند، دست می‌انداختند و با آن‌ها شوخی می‌کردند و به اصطلاح آن‌ها را احمق‌های آوریل می‌نامیدند.

داستان
دروغ‌های معروف اول آوریل

دروغ‌های معروف اول آوریل در تاریخ به شرح زیر هستند:

واژگونی برج پیزا: تلویزیون هلند در دهه ۱۹۵۰ خبر واژگونی برج پیزا را پخش کرد.
درخت‌های ماکارونی: بی بی سی یک برنامه پانوراما در ۱۹۵۷ پخش کرد که درخت‌های ماکارونی را در سوئیس نشان می‌داد و اعلام کرد سوسک‌های ماکارونی که محصولات را از بین می‌بردند نابود شدند. بسیاری از مردم با آن‌ها تماس گرفتند و پرسیدند که چگونه درخت‌های ماکارونی را کشت می‌کنند.
تغییر عدد پی: روزنامه‌ای معروف در آوریل ۱۹۹۸ مقاله‌ای را چاپ کرد که توسط یک فیزیکدان نوشته شده و در آن آمده بود که قوه مقننه آلاباما رأی داد که ثابت عدد پی تغییر کرده است.

ترور بیل گیتس: در ۲۰۰۳ خیلی از وب‌سایت‌های کره شمالی و چینی اظهار داشتند که CNN خبر داد که بیل گیتس مؤسس مایکروسافت در نتیجه ۱٫۵٪ افت در بورس سهام چین ترور شد.

آب در مریخ: در ۲۰۰۵ یک خبر در وب‌سایت رسمی ناسا پخش شد که آب را در مریخ نشان می‌داد. این تصاویر در حقیقت یک لیوان آب بر روی شکلاتی با نام مارس (Mars Candy Bar) بود که به معنی مریخ است.
پری مرده: در ۲۰۰۷ یک دروغ‌ساز در وب‌گاهش تصاویری را منتشر کرد که جسد یک موجود ناشناخته ۸ اینچی را نشان می‌داد که گفته می‌شد یک پری مومیایی شده است. او سرانجام پری را در eBay به قیمت ۲۸۰ یورو فروخت.

پنگوئن پرنده: شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۸ گزارشی از کشف نوعی پنگوئن پرنده در قطب جنوب را پخش کرد. در این گزارش یک فیلم تلویزیونی از پنگوئن‌ها و پرواز آن‌ها تا جنگل‌های آمازون نیز پخش شد.

زمان استاندارد: در کشور‌های مختلف این شوخی آورده شده است که می‌گوید سیستم زمان به نوعی تغییر خواهد کرد که در آن، واحد زمان ب. اساس توان‌هایی از ۱۰ ذکر می‌شوند.

کنترل Gmail با حرکات بدن: گوگل در اول آوریل ۲۰۱۱ امکان جدیدی را در سرویس ایمیل خود معرفی کرد که به کمک آن و بدون استفاده از موشواره و صفحه کلید، کاربران به کمک وب‌کم می‌توانند به مدیریت ایمیل خود بپردازند و نامه‌های خود را بررسی کنند.

Google nose: شرکت گوگل در ۱ آوریل ۲۰۱۳ امکان جدیدی را تحت عنوان google nose منتشر کرد، در واقع قرار بود گوگل nose هر بویی را توسط موبایل و رایانه ایجاد کند و کاربران قادر به بوییدن آن باشند.

بی وزنی بر روی زمین: چندین سال پیش یک ستاره شناس سوئدی اعلام کرد کسانی که در ساعت ۹ و ۴۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه آوریل به هوا بپرند می‌توانند احساس بی وزنی فضایی رو تجربه کنند. بنا بر گزارشات خیلی‌ها در آن روز به هوا پریدند و مدعی شدند که بی وزنی را تجربه کردند.

جایزه ازدواج با دختران روسی: در آوریل سال ۲۰۱۶ گفته شد از طرف دولت روسیه به هر خارجی که با یک دختر روس ازدواج کند ۱۵ هزار دلار آمریکا و تابعیت روسیه داده می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید