شرکت "زوم" و ردگیری داده‌های کاربران فیسبوک

شرکت "زوم" و ردگیری داده‌های کاربران فیسبوک

اگر شرکت زوم به کاربران اطلاع داده بود که اقدامات امنیتی‌اش کافی نیست و می‌گذارد اطلاعات شخصی آن‌ها را طرف ثالثی بی‌اجازه ردگیری کند، کاربران... از برنامک زوم استفاده نمی‌کردند.

کد خبر : ۷۸۹۱۵
بازدید : ۹۷۹۵
شرکت
علی‌رغم هشدار‌های امنیتی شرکت‌ها، مدارس و حتی نهاد‌های دولتی برای برگزاری جلسات و سخنرانی از این «زوم» استفاده می‌کنند
از برنامک همایش ویدیویی زوم شکایت کرده‌اند که داده‌های شخصی کاربران را با فیسبوک همرسان کرده است و حتی با کاربرانی که حساب فیسبوک هم ندارند، این کار را کرده است. با توجه به آن که اقدامات جلوگیری از کرونا میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به «دورکاری» وادار کرده است، محبوبیت این برنامک هم جهش داشته است.

این شکایت روز دوشنبه در دادگاه فدرال کالیفرنیا مطرح شده است و در آن آمده است که شرکت زوم بی آن که به کاربران اطلاع بدهد، داده‌ها‌شان را برای فیسبوک «و احتمالاً طرف‌های ثالث دیگر» ارسال کرده است.

در این شکواییه همچنین آمده است: «اگر شرکت زوم به کاربران اطلاع داده بود که اقدامات امنیتی‌اش کافی نیست و می‌گذارد اطلاعات شخصی آن‌ها را طرف ثالثی بی‌اجازه ردگیری کند، کاربران... از برنامک زوم استفاده نمی‌کردند.»

این شکایت در حالی مطرح شده است که در مورد خط‌مشی‌های حریم خصوصی زوم، اما واگر‌های زیادی مطرح شده است و بنیاد سرحد الکترونیکی، به تازگی هشدار داده است که که این برنامک به مدیران آن اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های حاضران را ردگیری کند.

علی‌رغم این نگرانی‌ها، شرکت‌ها، مدارس و حتی نهاد‌های دولتی همچنان برای برگزاری جلسات و سخنرانی از این برنامک استفاده می‌کنند و برای دورهمی‌های مجازی خانواده‌ها و دوستان هم بستر محبوبی است. بوریس جانسون، نخست وزیر کرونا گرفته بریتانیا، روز سه‌شنبه عکسی در توییتر منتشر کرد که یکی از نشست‌های از راه دور هیئت دولت بریتانیا را بر بستر زوم نشان می‌داد.

اریک یوان، مؤسس زوم، هفته پیش در وب‌نوشتی اعلام کرده بود که «صمیمانه بابت نگرانی‌هایی که برانگیخته‌اند، معذرت می‌خواهند.» در این وب‌نوشت آمده است: «ابتدا برای آن که کاربران ما روش مناسب دیگری برای دسترسی به بستر زوم در اختیار داشته باشند، قابلیت «اتصال از طریق فیسبوک» را با استفاده از ابزارگان نرم‌افزارنویسی (اس‌دی‌کی) فیسبوک عرضه کرده بودیم.»

«اما بعد باخبر شدیم که ابزارگان نرم‌افزارنویسی فیسبوک اطلاعات افزاره‌ها را که ما برای ارائه خدمات به آن‌ها نیاز نداریم، گردآوری می‌کند... برای ما حریم خصوصی مشتریان خیلی مهم است و بنابراین تصمیم گرفتیم که بخش ابزارگان نرم‌افزارنویسی فیسبوک را از قسمت خدمات‌گیرندگان آی. او. اس حذف کنیم.»

نخستین بار، نشریه «مادربورد» از ردگیری اطلاعات افزاره‌های کاربران شامل سامانه عامل، ناحیه زمانی، و مدل افزاره خبر داده بود، اما طبق اخبار منتشره، اطلاعات نشست‌های برگزار شده در زوم جزو این اطلاعات نبوده است.

به کاربران زوم اعلام کرده‌اند که برای آن که داده‌ها‌شان برای فیسبوک ارسال نشود، تازه‌ترین ویراست این برنامه را بارگذاری کنند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید