اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟

نابودی زیستگاه‌ها به دلیل کشاورزی صنعتی دلیل اصلی از بین رفتن حشرات است، برای مثال مگس‌هایی که در گرده‌افشانی درختان کاکائو نقش داشتند، منقرض شده‌اند.

کد خبر : ۷۸۹۱۷
بازدید : ۳۱۷۶۶
اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
بنا بر تحقیقات، در کالیفرنیا، جمعیت شاه‌پروانه‌ها یا پروانه‌های مونارک با کاهش ناگهانی ٪۸۶ در سال ۲۰۱۸ مواجه شد

حشرات وزوزویی که شما را نیش می‌زنند یا توی غذایتان می‌پرند، آزارنده‌اند، اما بهتر است پیش از آنکه مگس‌کش را بردارید و بر سر آن‌ها بکوبید، کمی فکر کنید، چون جمعیت حشرات در سراسر جهان به سرعت در حال کاهش است.

حشرات نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید غذا و حفظ زیست‌بوم‌ها برای ما دارند. دکتر اریکا مک‌آلیستر، مدیر ارشد موزهٔ تاریخ طبیعی لندن به بی‌بی‌سی گفت:"اگر همهٔ حشرات را در جهان نابود کنیم، خودمان هم نابود خواهیم شد".

"ما نابود می‌شویم"
حشرات ساختار‌های زیستی موجودات را متلاشی می‌کنند که باعث تجزیهٔ سریعتر آن‌ها می‌شود. این کار باعث غنی شدن دوبارهٔ خاک می‌شود.

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
حشرات با تسریع تجزیهٔ زباله‌های زیستی، به پاکیزه ماندن زمین کمک می‌کنند

دکتر مک‌آلیستر می‌گوید: " تصور کنید که حشرات نبودند تا ما را از شر فضولات خلاص کنند... خیلی وضعیت ناجوری پیش می‌آمد. بدون وجود حشرات، در میان مدفوع و بقایای جسد جانوران شناور می‌شدیم".

حشرات هم‌چنین غذای پرندگان و خفاش‌ها و پستانداران کوچک هستند.

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
هنوز از کمکی که حشرات به ما می‌کنند، غافل هستیم

دکتر فرانسیسکو سانچزـ بایو از دانشگاه سیدنی می‌گوید:" حدود ۶۰ درصد مهره‌داران برای بقای خود نیازمند حشرات هستند، بسیاری از گونه‌های پرندگان، خفاش‌ها، قورباغه‌ها و ماهی‌های آب شیرین بدون وجود حشرات نابود می‌شوند".

او گفت:" چرخهٔ مواد‌غذایی به‌شدت به فعالیت میلیون‌ها حشره‌ای که زیر زمین و در پهنه‌های آبی و اقیانوس‌های کرهٔ زمین زندگی می‌کنند، بستگی دارد".

خدمت رایگان
حشرات علاوه بر اینکه منبع ارزشمند مواد‌غذایی برای گونه‌های دیگر هستند و با فعالیت بازیافتی خود زیست‌بوم‌های کرهٔ زمین را نجات می‌دهند، خدمت مهم دیگری هم می‌کنند: گرده‌افشانی که نقش مهمی در تولید غذا دارد. پژوهشی برآورد کرده است که ما انسان‌ها حدود ۳۵۰ میلیارد دلار از خدمات رایگان حشرات سود می‌بریم.

دکتر سانچز- بایو می‌گوید:"حشرات در گرده‌افشانی بیشتر گیاهان گلدار، از جمله در ٪۷۵ از محصولات کشاورزی، نقش دارند".

دکتر مک‌آلیستر می‌گوید:" برای تولید شکلات به ۱۷ گرده‌افشان نیاز دارید که ۱۵ تا از آن‌ها موجودات ریزه‌میزه‌ای هستند که گاز می‌گیرند و همه از آن‌ها متنفرند. یکی از آن‌ها نوعی مورچهٔ خیلی کوچولوست و یکی دیگر هم نوعی بید خیلی ریز است، اما ما چیز زیادی از آن‌ها نمی‌دانیم".

فقط می‌دانیم که در خیلی از کشورها، تعداد گونه‌های گرده‌افشان مثل زنبور‌های عسل وحشی در حال سقوط است. بعضی از انواع معروف پروانه‌ها از جمله شاه‌پروانه‌ها یا پروانه‌های مونارک که در گرده‌افشانی بسیاری از گل‌های وحشی نقش دارند هم در حال کاهش هستند.

آیا ما در خطر بی‌توجهی به این مشکل نیستیم، در حالی که مدام در حال نابود کردن حشرات هستیم و ناگهان خواهیم دید که کار از کار گذشته است؟

رقم‌های بزرگ
جهان حشرات برای خیلی از ما بزرگتر از آن است که بتوانیم آن را دریابیم. بنا بر آمار مؤسسهٔ اسمیتسونین در ایالات متحده، وزن کل حشرات روی زمین ۱۷ برابر وزن کل انسان‌های روی زمین است.

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
مردی بر بالای پشت‌بام تلاش می‌کند ملخ‌ها را دور کند در حالی که انبوهی از ملخ‌ها برفراز شهر صنعا، پایتخت یمن، در پروازند

این مؤسسه برآورد کرده است که درهر مقطع زمانی حدود ۱۰ کنتیلیون حشره بر روی زمین وجود دارد (کنتیلیون یعنی میلیارد میلیارد پس یعنی ۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ حشره) حافظان محیط زیست هنوز در مورد تعداد گونه‌های حشرات بر روی زمین اتفاق نظر ندارند و چیزی بین ۲ تا ۳ میلیون گونه تخمین می‌زنند.

برخلاف پستانداران، تحقیقات طولانی‌مدت بر روی حشرات به طور محدودی انجام شده است. بنا بر آمار مؤسسهٔ اسمیتسونین، ما فقط ۹۰۰،۰۰۰ گونهٔ مختلف حشرات را می‌شناسیم، اما همین رقم هم به معنای حدود ٪۸۰ گونه‌های موجودات زمین است.

انقراض عظیم
با این حال نه تعداد و نه گوناگونی شگفت‌انگیز حشرات جلوی انقراض عظیم آن‌ها را نگرفته است.

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
دانشمندان می‌گویند ما اطلاعات کمی از حشراتی که برای ما مفید هستند، داریم. برای مثال حشراتی که در گرده‌افشانی قهوه نقش دارند

حشرات نابود می‌شوند، پیش از آنکه حتی شناخته و طبقه‌بندی شوند. دکتر مک‌آلیستر می‌گوید:"ما نمونه‌هایی از دههٔ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ داریم که هنوز شناسایی نشده‌اند، اما زیستگاه‌های آن‌ها اکنون مدت‌هاست نابود شده است".

پیش‌بینی‌های غم‌انگیز
گزارشی که در مجلهٔ بیولوژیکال کانسرویشن در فوریهٔ ۲۰۱۹ منتشر شد، دورنمای غم‌انگیزی را ترسیم می‌کند.

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
خیلی از پرندگان و جانوران از حشرات تغذیه می‌کنند

در این گزارش آمده است که زیست‌توده یا بیومس حشرات در آلمان، بریتانیا و پورتوریکو، سه کشوری که تعداد حشرات به طور مداوم در طول ۳۰ سال اخیر بررسی شده است؛ نشان‌دهندهٔ ۵. ٪۲ کاهش در هر سال است.

دکتر سانچزـ بایو، یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گوید:"جمعیت ٪۴۱ از گونه‌های حشرات در همهٔ مکان‌های بررسی‌شده تاکنون رو به کاهش بوده است".

"نسبت مشابهی از گونه‌ها تغییری در تعداد‌شان نداشته‌اند، چون درصد کوچکی از گونه‌ها افزایش پیدا کرده‌اند و فراوانتر شده‌اند و شاید جای خالی آن گونه‌هایی که نابود شده‌اند را پر کرده‌اند".

کاهش هشدار‌دهنده
تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که حشرات پرنده طی ۳۰ سال گذشته، در ۶۰ منطقه‌ٔ حفاظت‌شدهٔ آلمان، بیش از ٪۷۵ کاهش پیدا کرده‌اند.

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
در بسیاری از کشور‌ها، جمعیت زنبور‌های عسل وحشی رو به کاهش است

پژوهشگران ایالات متحده در جزیرهٔ کارائیب، پورتوریکو، دریافتند که تعداد حشرات در طول چهار دههٔ گذشته کاهش عظیم ٪۹۸ داشته است. با این سرعت بسیاری از گونه‌ها نابود خواهند شد.

دکتر سانچزـ بایو می‌گوید: "اگر جریان فعلی متوقف نشود، ما در همین قرن، شاهد نابودی میزان بالایی از گونه‌های حشرات خواهیم بود (بیش از متوسط ٪۴۱ امروزی) ".

نابودگران اصلی
نابودی زیستگاه‌ها به دلیل کشاورزی صنعتی دلیل اصلی از بین رفتن حشرات است، برای مثال مگس‌هایی که در گرده‌افشانی درختان کاکائو نقش داشتند، منقرض شده‌اند.

اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
بعضی از حشرات دریایی جانشین‌هایی برای گوشت هستند

دکتر مک‌آلیستر می‌گوید:"این مگس‌های کوچک برای دوران بزرگسالی خود به این درختان نیاز دارند تا آن‌ها را بارور کنند. لارو آن‌ها در برگ‌های خشک درخت زندگی می‌کند. اگر شروع به کشاورزی تک‌کشتی کنید از درختان سایه‌گستر که محل زندگی مگس‌های بزرگسال است، خبری نخواهد ماند و هم‌چنین از زیستگاهی که لارو آن‌ها برای رشد نیاز دارد هم نشانی نخواهد ماند".

افزایش استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی، گونه‌های مهاجم و گرمایش زمین هم در این کاهش نقش دارند.

سوسک‌ها یا سوسری‌ها
خبر بد این است که حشرات مزاحم مثل سوسک‌ها همان وضعیت سابق خود را حفظ کرده‌اند، چون آن‌ها توانسته‌اند در برابر خیلی از حشره‌کش‌ها مقاوم شوند.
اگر حشرات نابود شوند، چه می‌شود؟
گرم شدن زمین باعث افزایش جمعیت حشراتی مثل سوسک‌ها می‌شود، به ویژه در غیاب شکارچیان طبیعی آن‌ها

پروفسور دیو گولسون از دانشگاه ساسکس به بی‌بی‌سی گفت:"حشرات موذی با تکثیر سریع خود به دلیل گرمتر شدن محیط باقی می‌مانند و بسیاری از دشمنان طبیعی آن‌ها که زاد‌آوری کندتری دارند، نابود می‌شوند".

"خیلی احتمال دارد که روزی ما بمانیم با بعضی از حشرات موذی، اما همهٔ حشرات شگفت‌انگیزی که دوست داریم مثل زنبور‌ها و پروانه‌ها و مگس‌های گلزار از بین بروند".

حفاظت از حشرات
پژوهشگران می‌گویند ما هنوز برای اصلاح این وضعیت فرصت داریم. فرانسیسکو سانچز- بایو می‌گوید:" برای این کار باید در دشت‌ها درخت‌کاری شود، در اطراف مزرعه‌ها، بوته‌ها و گل‌ها کاشته شود وآفت‌کش‌های خطرناک از بازار جمع شوند و سیاست‌های مفید و مؤثر برای کاهش کربن در پیش گرفته شود".

او می‌گوید که تصمیم‌های فردی برای مصرف مواد غذایی ارگانیک هم شانس بیشتری به بقای جهان حشرات می‌بخشد.

"با این کار کشاورزان تشویق می‌شوند تا از میزان کمتری آفت‌کش در مزرعه‌ها استفاده کنند و همین باعث کاهش میزان مواد سمی موجود در محیط زیست می‌شود".
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید