وضعیت قرمز در پایتخت

وضعیت قرمز در پایتخت

ازسرگیری تدریجی فعالیت‌ها در هفته آخر فروردین در حالی مطرح شده که دیروز سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا وضعیت تهران در مواجهه با این بیماری را «قرمز» اعلام کرد.

کد خبر : ۷۸۹۷۲
بازدید : ۵۰۷۳
وضعیت قرمز در پایتخت
حسن روحانی دیروز جزئیاتی از طرح فاصله‌گذاری هوشمند را اعلام کرد؛ طرحی که بر اساس اظهارات او، زمان آغاز به کار تدریجی فعالیت‌ها در کشور را ۲۳ فروردین ماه در نظر گرفته و برخی فعالیت‌ها در دسته بندی‌های مشخص و به‌صورت تدریجی در دو تاریخ ۲۳ فروردین و ۳۰ فروردین ماه از سر گرفته می‌شوند.
ازسرگیری تدریجی فعالیت‌ها در هفته آخر فروردین در حالی مطرح شده که دیروز سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا وضعیت تهران در مواجهه با این بیماری را «قرمز» اعلام کرد.
کیانوش جهانپور با بیان اینکه خبر خوشی فعلا برای مردم نداریم، تاکید کرد که تهران وضعیت قرمزی دارد و در دو هفته دیگر مشکلات متفاوتی خواهد داشت. او حتی تاکید کرد که ما انتظار وضعیت بدتری را داریم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا همچنین درباره روند کاهش محدودیت‌ها که دیروز حسن روحانی اعلام کرد، ضمن تایید کاهش بار مراجعان به بیمارستان‌ها و کاهش بستری تاکید کرد: از مصوبات قبلی ستاد مقابله کرونا، دو هفته زمان باقی مانده است و ما در یک فاز مدیریت شکننده هستیم که هر رفتار اشتباه می‌تواند این موقعیت را بشکند.
جهانپور با تاکید بر اینکه کرونا تابع رفتار ما نیست، تاکید کرد: فکر می‌کنم ما از بیست و سوم فروردین ماه به بعد شاهد معضلات ناشی از عدم رعایت محدودیت‌ها باشیم. او با بیان اینکه روز‌های گذشته تردد‌هایی داشتیم که ضروری نبود، اعلام کرد: این نگرانی جدی وجود خواهد داشت که بعد از تعطیلات با ابتلای بیشتری روبه‌رو شویم. مردم بدانند این وضعیت همچنان بحرانی است و اگر رعایت نکنند، مدیریت بیماری دشوارتر شود.

استان‌های سفید؟
اظهارات روحانی در تشریح جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با آنچه کیانوش جهانپور در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود با خبرنگاران مطرح کرد، نقطه افتراق دیگری نیز داشت. آنجا که روحانی در موضوع زمان بازگشایی، از سه استان جنوبی کشور به‌عنوان «استان‌های سفید» یاد کرد که آغاز فعالیت آموزشی مدارس در این سه استان در فروردین ماه، به اختیار آموزش و پرورش آن استان‌ها گذاشته شده است.
روحانی در حالی این موضوع را مطرح کرد که ساعتی بعد، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران درباره این بخش از اظهارات رئیس‌جمهوری تاکید کرد که «هیچ استانی دارای وضعیت سفید نیست.» جهانپور در ادامه با اشاره به این موضوع که نه تنها ایران بلکه در دنیا جایی سفید نیست، گفت: «امیدوارم کسی با اظهارات رئیس‌جمهوری به سمت بوشهر مسافرت نکند. این وضعیت‌ها شکننده است.»

روحانی در اظهارات دیروز خود گفته بود: «ما استان‌های سفیدی را در منطقه جنوب کشور داریم که هیچ مشکلی در این استان‌ها برای آموزش و پرورش وجود ندارد. مانند استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان این‌ها استان‌هایی هستند که مشکلی برای بحث آموزش ندارند؛ بنابراین آموزش و پرورش می‌تواند در استان‌های سفید فعالیت خود را آغاز کند و هیچ مانعی وجود ندارد.»

زمان بازگشایی مدارس
در این میان گرچه تاریخی برای بازگشایی مدارس به‌صورت رسمی اعلام نشده، اما بنابر آنچه روحانی در تشریح طرح فاصله‌گذاری هوشمند گفته، زمان تعطیلی فعالیت‌های آموزشی مدارس و همچنین مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا ۳۰ فروردین ماه اعلام شده و از سرگیری فعالیت دانشگاه‌ها برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی بعد از این تاریخ موکول می‌شود.

زمان آغاز فعالیت‌های اقتصادی تهران
با این همه بر اساس آنچه روحانی روز گذشته در تشریح طرح فاصله‌گذاری هوشمند گفت، فعالیت‌های اقتصادی استان تهران از ۳۰ فروردین با در نظر گرفتن پروتکل وزارت بهداشت آغاز به کار می‌کند. همچنین فعالیت‌های کم ریسک از ۲۳ فروردین و بر مبنای پروتکل وزارت بهداشت دوباره آغاز می‌شود.

البته رئیس‌جمهوری در اظهارات خود با تاکید بر ضرورت نظارت بر اجرای این پروتکل گفت: این پروتکل در صدا و سیما برای مردم هم توضیح داده می‌شود که هر کسی باید چه اصولی را رعایت کند. همچنین وظایف هم صاحب مغازه و هم مشتریان به روشنی بیان می‌شود تا اصول بهداشتی مورد نظر رعایت شود.
روحانی در عین حال تاکید کرد که آغاز کار فعالیت‌های اقتصادی به معنای فراموشی در خانه ماندن نیست و کسانی که ضرورتی برای بیرون رفتن آن‌ها وجود ندارد، باید همچنان در خانه بمانند.

ممنوعیت فعالیت‌های پرریسک
همچنین روحانی دیروز تاکید کرد که فعالیت‌های پرریسک همچنان ممنوع است و بعدا راجع به آن تصمیم‌گیری خواهد شد. او در این باره به نظارت اصناف اشاره و در عین حال تاکید کرد که نظارت اصلی بر عهده وزارت بهداشت است.

وضعیت ادارات دولتی
از سوی دیگر و بنابر توضیحات روحانی درباره طرح فاصله‌گذاری هوشمند، ادارات دولتی نیز از این تاریخ به‌صورت دو سوم نیرو‌ها به فعالیت خود ادامه دهند و منع تردد بین استانی خودرو‌ها هم از ۳۰ فروردین برداشته شود.

به گفته رئیس‌جمهوری بر اساس این طرح، یک سوم از کارکنان مجاز هستند که سر کار نروند و بخش‌های مختلف درباره حضور یک سومی کارکنان به‌صورت گردشی تصمیم‌گیری کنند که یک سوم کمتر در محل کار حضور پیدا کنند، مگر جا‌هایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو سوم فعالیت کنند. بنا بر این طرح، اولویت حضور نیافتن در محل کار با افراد دارای سن بالاتر یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است.

او همچنین درباره ساعت کاری در ادارات گفت: از روز ۲۳ فروردین ساعت کار تمام آن‌هایی که مشغول کار اداری در سراسر کشور هستند، از ۷ صبح تا ۱۴ (۲ بعد‌ازظهر) است. روحانی تاکید کرد: قبل از ماه رمضان ناهار و نماز جماعت در ادارات برگزار نمی‌شود و این ساعت کار پیوسته تا ۲ بعد ازظهر در نظر گرفته شده است. او همچنین گفت که در ماه رمضان هم اگر شرایط همین گونه باشد، باز هم نماز جماعت برگزار نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری همچنین با اعلام اینکه حضور فرد مبتلا در محل کار تخلف است، تاکید کرد: هر کس به کرونا مبتلا شد موظف است به رئیس بخش خود در محل کار اعلام کند و سر کار نیاید و باید برای مدتی که برای درمان مشخص شده حدود دو هفته باید به‌صورت قرنطینه در منزل یا نقاهتگاه یا بیمارستان بنا به شرایط بیماری بماند.

روحانی تصریح کرد: حضور فرد مبتلا در محل کار تخلف است و کسی که می‌داند مبتلا است و آزمایش او مثبت شده است، نباید سر کار برود و اگر رئیس او بگوید باید به سر کار بیاید و اشکال ندارد [تخلف است]؛ این موضوع کاملا روشن است حضور کسی که مبتلا به بیماری کرونا است در جامعه و سرکار و اجتماعات ممنوع است و باید خود را قرنطینه کند که همه جامعه باید توجه داشته باشند.

اختلاف نظری وجود ندارد
روحانی در اظهارات دیروز خود همچنین تاکید کرد که تمام ارکان نظام، قوای سه‌گانه و دستگاه‌های دولتی در مبارزه با کرونا یکپارچه و هماهنگ هستند و هیچ اختلاف نظری در این زمینه وجود ندارد. او افزود: همه باهم در کنار هم و همراه با نیرو‌های مسلح این کار را انجام می‌دهیم. برای مقام معظم رهبری هم چند بار نامه نوشتیم و دریافت کردیم و ایشان هم همراهی فرمودند. کل نظام یکپارچه است؛ بدخواهان اگر عصبانی و ناراحت هستند، خودشان می‌دانند.

روحانی با بیان اینکه کرونا با همه گرفتاری‌هایی که ایجاد کرده آثاری هم داشته است، یکی از این آثار را بیشتر شدن وحدت در جامعه عنوان و تصریح کرد: بین وزارتخانه‌ها و به ویژه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختلاف وجود ندارد. گوشه‌ای کسی پیدا می‌شود و چیز‌هایی به رسانه‌های خارج از کشور می‌دهد، آن‌ها هم موضوع را بزرگ می‌کنند.
برخلاف دعوت بدخواهان و ضد انقلاب که مردم را دعوت می‌کنند بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کنند باید گفت: این هم مردود، غلط و ناصواب است. فعالیت اقتصادی و پروتکل بهداشتی هر دو قابل ارائه است. همه این‌ها باید پا به پا باشد؛ اما همه پروتکل‌ها و اصولی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند باید مورد مراعات همه ما قرار بگیرد.

خبر خوش روحانی
رئیس‌جمهوری ادامه داد: در بحث نقل و انتقال ۲خبر خوش داریم. خبر اول اینکه همه کالا‌هایی که ضروری بوده جابه‌جا بشود چه از گمرک به شهر‌ها جابه‌جا شوند و چه از مراکز به مرکز مصرف یا کارخانه‌ها جابه‌جا شوند، بدون هیچ خللی به خوبی انجام گرفته و حتی اعلام شد که یک درصد هم کمتر از سال‌های قبل نبوده است.

روحانی همچنین گفت: نکته دوم این بود که گفته شد که در ماه اسفند و فروردین که ما مشکل کرونا داشتیم، هیچ فردی نه اخراج شده و نه تعدیل شده. پس برای کارگران و افرادی که در بخش حمل و نقل کار می‌کنند این خبر خوشی بوده و همه این‌ها مشمول تسهیلات بانکی می‌شوند که این شرط تسهیلات بانکی این است که کسی را اخراج و تعدیل نکرده باشند. رئیس دولت افزود: همچنان اتوبوس‌ها، قطار، هواپ‍یما و کشتی همه فعالیت‌های خودشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت فاصله و استفاده از ماسک انجام دهند.

همه مردم ماسک بزنند
از سوی دیگر دیروز کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در نشست خبری خود با خبرنگاران که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به استفاده مردم از ماسک توصیه کرد. او گفت: با توجه به تغییر موضع سازمان جهانی بهداشت در رابطه با ماسک، پیشنهاد ما هم این است که در مناطق کم تراکم و در وسایل حمل و نقل از ماسک استفاده شود. اگر افراد مجبور به خروج از خانه‌ها هستند، از ماسک‌های خانگی استفاده کنند. نظر ما طبق تغییر نظر سازمان بهداشت جهانی تغییر کرد.

احتمال پیک دیگر کرونا
به گزارش «ایلنا» جهانپور در ادامه با تاکید بر اینکه به این زودی‌ها نمی‌توانیم وارد مرحله کنترل شویم و هشدار‌ها بر سر جای خود باقی است و با اشتباهات کوچک می‌توانیم یک پیک دیگر را تجربه کنیم، گفت: خیلی از مناطق کشور در فاز طغیان هستند و وارد اپیدمی نشده‌اند.
او افزود: آمار‌های چین به نظر می‌آید که یک شوخی تلخ با همه جهان است. اینکه که فکر کردیم این بیماری از آنفلوآنزا سبک‌تر است، به خاطر آماری است که چین به دنیا داد و باید با تامل بیشتری درباره آن‌ها صحبت کنیم. اینکه چین ادعا کرده است دوماهه اپیدمی را جمع کرده است، مورد شبهه است. برای ما بیش از دو ماه طول می‌کشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: تست‌های آزمایشگاهی، به بیش از ۱۸۹ هزار نفر رسیده است. از لحاظ رتبه در تعداد تست‌گیری از شهروندان یازدهمین کشور هستیم. همچنین از نظر مرگ و میر ششمین کشور هستیم و از لحاظ بهبودیافتگان جایگاه پنجم جهان را داریم.

جهانپور در ادامه این خبر را نیز مطرح کرد که از میان افرادی که در کنار نظام سلامت قرار گرفتند، ۱۰هزار نفر استخدام، با دستور رئیس‌جمهور خواهیم داشت که ۴۵ درصد این استخدام مربوط به پرستاران است. او افزود: اکثر بیمارستان‌های خصوصی ما در مرحله ورشکستگی هستند، پس تحت فشار‌های اقتصادی پرستاران خود را تعدیل کردند. پرستارانی که تعدیل شده‌اند، می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. اگر این پرستاران در مقابله با کرونا به کمک ما بیایند، می‌توانند در جذب ۴۵۰۰ نفری متقاضی باشند.

دستور وزیر بهداشت درباره هزینه درمان
از سوی دیگر روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر عدم دریافت وجه از بیماران مبتلا به ویروس کرونا با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین استفاده از ظرفیت بیمه سلامت تاکید کرد. نمکی در این نامه همچنین تاکید کرد: در مورد افرادی که فاقد پوشش بیمه، بی بضاعت و یا اتباع خارجی هستند از محل منابع طرح تحول نظام سلامت محاسبه و در حساب‌های بستانکار آن دانشگاه لحاظ شود.
وضعیت قرمز در پایتخت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید