داستانِ غم‌انگیز مرگِ بن؛ جوان سالم و ورزشکار در اثر کرونا؛ چه رازی وجود دارد؟

داستانِ غم‌انگیز مرگِ بن؛ جوان سالم و ورزشکار در اثر کرونا؛ چه رازی وجود دارد؟

مرگِ بن برای برندی یک راز باقی مانده است. او می‌دانست که همسرش بیمار است، اما چطور امکان داشت که یک جوانِ سالمِ ۳۰ ساله، بدونِ آنکه علائمِ بیماری داشته باشد به این سرعت از دست برود؟ داستانِ بن لادرر فقط یکی از چندین داستانی است که از مرگِ جوانان در اثر ویروسِ کرونا حکایت می‌کند. چرا جوانان دارند بیمار می‌شوند و به سرعت جانِ خود را از دست می‌دهند؟

کد خبر : ۷۸۹۹۹
بازدید : ۷۳۱۱
داستانِ غم‌انگیز مرگِ جوانانِ سالم و ورزشکار در اثر کرونا؛ چه رازی وجود دارد؟
فرادید | بِن لادِرِر ۳۰ سال داشت. او وقتی احساسِ بیماری کرد، چندان شگفت‌زده نشد. چند روز پیش از آن، آزمایشِ کرونای همسرش، برندی، مثبت شده بود، اما بیماریِ همسرش سخت نبود.

تنها علائمی که همسرش نشان داد یک تبِ خفیف بود. تب به قدری پایین بود که حتی پزشکان آن را تب نمی‌دانستند. او علائمِ بیماری را داشت، اما رو به بهبودی بود. برای همین بِن وقتی بیمار شد، اصلاً نگران نشد. حتی وقتی علائم بیماریی قدری در او شدت گرفت هم نگرانی به سراغش نیامد.

هر چه باشد، او و همسرش هر دو جوان، سالم و ورزشکار بودند.

هر دو در مدرسه‌ای در نیوجرسی کار می‌کردند. هر دو مربی ورزشی بودند. بن در دوران دبیرستان یک ستاره بیس‌بال بود و همین علاقه را تا مربی شدن ادامه داده بود.
داستانِ غم‌انگیز مرگِ جوانانِ سالم و ورزشکار در اثر کرونا؛ چه رازی وجود دارد؟

اما علائم بیماری در بن به سرعت رو به وخامت گذاشت. تنگیِ نفس در او بیشتر شد و در آخرین جمعۀ ماه مارس به برندی گفت که باید به بیمارستان برود.

برندی می‌گوید: «او بسیار نگران بود. من در اتاق خواب دراز کشیده بودم که او آمد و گفت: باید بروم، باید به بیمارستان بروم.»

از او پرسیدم: «مطمئنی که می‌خواهی به بیمارستان بروی؟»
بیشتر بخوانید:

او گفت: «باید بروم.»

خیلی زود برندی و بن همراه هم به بیمارستان می‌روند. از آنجایی که ورود همراه به بیمارستان ممنوع بود، برندی تمام مدت در ماشین می‌نشیند و منتظرِ بن می‌ماند.

او می‌گوید: «تمام مدت با بن چت می‌کردم.»

«بن در بیمارستان اکسیژن دریافت کرد و خیلی خوب به درمان پاسخ داد. آن‌ها به بن مایعات و تایلانول دادند و همان عصر مرخصش کردند. به او گفته بودند "برو خانه و بقیه درمان را همانجا دنبال کن"».
داستانِ غم‌انگیز مرگِ جوانانِ سالم و ورزشکار در اثر کرونا؛ چه رازی وجود دارد؟

به گفته همسرش، روز یکشنبه حالِ بن بهتر و نشانه‌هایی از بهبودی در او ظاهر می‌شود. او از تخت بیرون می‌آید و برای اولین بار طی آن چند روز شام می‌خورد.

برندی می‌گوید: «یکشنبه عالی بود. او در اطراف می‌چرخید و با ما حرف می‌زد. به نظر می‌رسید که در مسیر بهبودی حرکت می‌کند. اما آن شب علائم بیماری دوباره برگشت.»

برندی می‌گوید: «بن می‌گفت: شب‌ها حالش از همیشه بدتر است، عرق می‌کند و مجبور است به شکلِ خاصی دراز بکشد. نفس کشیدن برایش بسیار سخت بود.»

آن شب خاص حالِ بن از همه چند روز گذشته بدتر می‌شود. دیگر خوابیدن برایش راحت نیست. برندی روی کاناپه و بن در اتاق خواب روی تخت دراز کشیده و هر دو از طریقِ گوشی با هم چت می‌کنند که یکباره بن می‌گوید: «به سختی نفس می کشم.»

برندی از او می‌پرسد آیا می‌خواهد با هم به بیمارستان بروند که بن پاسخ می‌دهد مطمئن نیست.

برندی می‌گوید: «برای همین تلاش کردم تا آنجا که از دستم ساخته است شرایطِ راحتیِ او را آماده کنم. تلاش کردم تنفسش را آرامتر کنم و آرامشش را بیشتر کنم.»

نهایتاً بن خوابش می‌برد.

«از لای در او را می‌دیدم و صدای نفس‌هایش را می‌شنیدم تا اینکه خوابم برد.»

برندی ساعتِ ۲‌صبح به بن سر می‌زند و همه چیز به نظر خوب می‌رسد. اما وقتی دوباره ساعت ۶ صبح به سراغ بن می‌رود، با بدنِ بی‌جان او روی تخت مواجه می‌شود.

برندی درباره خصوصیاتِ بن می‌گوید: «فرقی نداشت که آشنایی‌اش با افراد فقط ۵ دقیقه باشد یا یک عمر، به هر دو به یک میزان احترام می‌گذاشت و از کمک کردن به افراد دریغ نمی‌کرد. او تا آنجا که می‌توانست سعی می‌کرد دیگران را بخنداند. او آدمِ خودخواهی نبود.»

کرونا یک بیماریِ معمولی نیست
مرگِ بن برای برندی یک راز باقی مانده است. او می‌دانست که همسرش بیمار است، اما چطور امکان داشت که یک جوانِ سالمِ ۳۰ ساله، بدونِ آنکه علائمِ بیماری داشته باشد به این سرعت از دست برود؟

داستانِ بن لادرر فقط یکی از چندین داستانی است که از مرگِ جوانان در اثر ویروسِ کرونا حکایت می‌کند. چرا جوانان دارند بیمار می‌شوند و به سرعت جانِ خود را از دست می‌دهند؟

این یک حقیقت است که کوید-۱۹ در افرادِ مسن، به‌خصوص آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و دیابت دارند، با شدتِ بیشتری ظاهر می‌شود.

توضیحی که می‌توان برای آن داد این است که سیستمِ ایمنی نمی‌تواند در مقابلِ بیماری مبارزه کند و ویروس خیلی آسان در بدنِ فرد تکثیر می‌شود، بدن در برابرِ ویروس بی‌دفاع می‌ماند و اندام‌های حیاتی یکی‌یکی از کار می‌افتند.

اما هرچه زمان می‌گذرد داستان‌هایی می‌شنویم از اینکه جوانانی مانند بن که کاملا سالم هستند، به شدت بیمار می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارشِ مرکزِ کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، از ۲۴۴۹ بیمارِ کوید-۱۹، ۱۸ درصد بین سنین ۴۵ تا ۵۴ سال و ۲۹‌درصد بین ۲۰ تا ۴۴ سال بوده‌اند. در میان افرادی که به خاطرِ کوید-۱۹ بستری شده‌اند، ۱۸‌درصد بین سنین ۴۵ تا ۵۴ بودند و ۲۰‌درصد بین ۲۰ تا ۴۴ سال سن داشتند.

احتمالِ مرگِ جوانان از ویروس کمتر است، اما به نظر می‌رسد که یک الگوی غیرمعمول در حال ظاهر شدن است.
دکتر آنتونی فاوسی، می‌گوید، برای همین است که کروناویروس «یک بیماریِ غیرمعمولی است.»

او می‌گوید: «من از بیماری‌زاییِ این بیماری در شگفتی هستم.»

«می‌خواهم بگویم برخی افراد این بیماری را می‌گیرند و خیلی راحت آن را رد می‌کنند، اما برخی می‌گیرند و بعد... تمام. آن‌ها به دستگاه‌های تنفسی و دستگاهِ احیای قلبی-ریوی وصل (ای‌سی‌اِم‌اُ) هستند و می‌میرند.»

«یک چیزی در این میان هست که ما هنوز نمی‌دانیم. چیزی که فکر نمی‌کنم فقط به سن‌و‌سال یا داشتنِ بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط باشد. آنجا اتفاقی می‌افتد که ما هنوز نمی‌دانیم و امیدواریم به زودی متوجه شویم.»
افشای راز با ۴ توضیحِ علمی
۱-ژنتیکِ متفاوت
دانشمندان و محققان می‌گویند احتمال دارد این مسئله به ژن‌های ما مربوط باشد. یک احتمال تنوع ژنی در ژن‌های آنزیمی به نام ACE۲ است. ACE۲ آنزیمی است که به سطح بیرونیِ سلول‌ها در ریه و قلب می‌چسبد.
در مقاله‌ای که در ساینس مگزین چاپ شده است، دکتر فیلیپ مورفی، ایمونولوژیست در مؤسسه ملیِ آلرژِ‌ها و بیماری‌های عفونی، گفته است: «تنوعِ ژنی در ACE۲ است که تعیین می‌کند فردی که ویروسِ کرونا وارد ریه‌هایش شده خیلی آسان آن را رد کند یا علائم شدیدتری از خود نشان دهد.»
۲-از دست رفتنِ یک آنزیمِ حیاتی
همچنین این احتمال وجود دارد که یک ماده حیاتی به نامِ ماده فعالِ سطحی (سورفکتانت) که توسط بدن تولید می‌شود و به ریه‌ها در انبساط و انقباض کمک می‌کند، در برخی بیمارانِ کرونا تخلیه می‌شود.
اگر ریه‌هایتان را به شکلِ اسفنج در نظر بگیرید، آن‌وقت ماده فعالِ سطحی مانند موادِ شوینده عمل می‌کند که این اسفنج را نرم و منعطف می‌کند. بدونِ ماده فعالِ سطحی، ریه‌های شما سفت می‌شود و به سختی جمع و باز می‌شود. شاید علتش همین است که برخی بیمارانِ کرونایی حتی وقتی از دستگاهِ اکسیژن استفاده می‌کنند هم به سختی نفس می‌کشند.
۳-واکنشِ بیش از حدِ سیستمِ ایمنی
مسیرِ دیگرِ علمی که می‌توان برای یافتنِ پاسخ به این پرسش طی کرد، این است که بفهمیم سیستمِ ایمنی افراد به‌طور عمومی چطور نسبت به ویروس‌ها و باکتری‌ها واکنش نشان می‌دهد.

در برخی افرادِ جوان و سالم ممکن است سیستمِ ایمنی بسیار واکنشی عمل کند که منجر به التهابِ ناگهانیِ شدید در بدن می‌شود و این اتفاق می‌تواند منجر به از کار افتادنِ ریه‌ها و سایر اندام‌های حیاتی شود.

در این موارد، سیستم ایمنی و سن‌وسال مشکل نیستند، مشکل این است که سیستم ایمنی بیش از حد خوب کار می‌کند. برای همین است که برخی از کلینیک‌ها گفته‌اند استفاده از استروئیدها، که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند، به نفعِ برخی از افراد عمل می‌کند.
۴-توهمِ مصونیت در برابر بیماری
البته دلیلِ دیگر هم ممکن است این باشد که برخی افراد جوان و سالم با این فکر که نسبت به بیماری مصون هستند، فاصله فیزیکی را رعایت نکرده‌اند و درنتیجه خودشان را درم معرضِ مقادیرِ زیادی از ویروس قرار داده‌اند.

تا پیش از مشخص شدن، علتِ اصلی مرگ در اثر کرونا، بهتر است فارغ از اینکه جوان هستید یا سالم و بدون ِ بیماری‌های زمینه‌ای، به توصیه‌ها عمل کنید. در خانه بمانید، دست‌هایتان را بشویید و احتمالِ قرار گرفتن در معرضِ ویروسِ کرونا را در خود پایین بیاورید.

حتی در صورتِ مشاهده علائم خفیفِ بیماری بهترین کار ماندن در خانه است.
اما اگر تنفستان با مشکل مواجه شد، درد‌های ادامه‌دار داشتید یا روی قفسه سینه احساسِ فشار می‌کردید، دچار احساسِ عدم تمرکز، گیجی یا کبودی صورت و لب شدید، وقت آن رسیده که به بیمارستان مراجعه کنید.

منبع: CNN
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید