تلویزیون درجستجوی ستون پنجم سریال پایتخت
واکنش برخی فعالان سیاسی و رسانههای اصولگرا به سریال پایتخت و البته مدیریت علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما همچنان ادامه دارد. روزنامه کیهان ضمن اشاره به سکانس پایانی سریال که آن را "ادای دین به سینمای آن دوره و بازیگرانش" دانسته، ایرادات "پایتخت" را منحصر به این صحنه ندانست و نوشت: «نه فقط قسمت آخر مجموعه پایتخت که کل فیلمنامه و اکثر قسمتهای پایتخت ۶ مورد اعتراض منتقدان قرار گرفته و باعث شده تا این مجموعه را فاقد ارزشهای کیفی لازم جهت پخش در رسانه ملی بدانند. "
کد خبر :
۷۹۰۴۱
بازدید :
۴۳۴۱
فرادید | گرچه از پایان پخش سریال پایتخت چند روزی میگذرد، اما حاشیههای این سریال همچنان ادامه دارد، حاشیهای که بر سر سکانس پایانی این سریال -که ارجاع و اشارهای به دو فیلم دهه پنجاهی "همسفر" و "ممل آمریکایی" بود- شکل گرفت. حالا پس از انتقادات برخی از سیاسیون اصولگرا، رئیس سازمان صدوسیما هم واکنش نشان داده و خواستار بررسی احتمال نفوذ «ستون پنجم» شده است.
به گزارش فرادید، رئیس سازمان صدا وسیما ۱۷ فروردین، در دستوری ویژه به سید مرتضی میرباقری معاون خود با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت ۶ تاکید کرده است: " بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن؟» "
او همچنین از معاون سیما خواست: «انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد..
(اصطلاح «ستون پنجم» به معنی فعالیت نیروی دشمن در پوشش خودی است و صدا و سیما چون خود را در حال مبارزه فرهنگی میداند احساس کرده ستون پنجم در آن نفوذ کرده است!)
البته سیروس مقدم در یک برنامه تلویزیونی، در توضیحِ حواشی پیشآمده برای "پایتخت ۶"، از شوخی با آثار سینمایی ایرانی و خارجی در این سریال دفاع و تاکید کرد در این نگاه طنز، هیچ خط قرمز شرعی و قانونی شکسته نشده است.
سیروس مقدم، کارگردان این سریال، که شامگاه دوشنبه ۱۸ فروردین در نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۶» در برنامه «شب صحبت» شبکه اول سیما حاضر شده بود، توضیحاتی درباره حاشیه ها ارائه داد.
کارگردان پایتخت در این برنامه گفت: "این یک شوخی بود که در فصلهای قبلی «پایتخت» با فیلمهای ایرانی و خارجی و موسیقیهای مختلف شده بود. مثلا در «پایتخت ۱»، در بخشی از سریال، صحنهها برداشتی از «جیمز باند» بودند. یا در جایی دیگر، از موسیقی فیلم «راکی» و «رمبو» استفاده کردیم، این دلیل نمیشود که ما سیلوستر استالونه را دوست داشته باشیم. در فصل پنج هم که سفارش موسسه اوج بود، آهنگ ابرام تاتلیس را پخش کردیم، یعنی واقعا آنجا هم ادای دین به آن خواننده و موسیقی بوده است؟ "
او ادامه داد: "در همین فصل ششم، اگر با یک فیلم "همسفر" شوخی کردیم، هیچ اقدام خلاف شرعی صورت نگرفت و بین رحمت و زنش سوار بر موتور، کیف گذاشته بودیم. همچنین هنگام آزادی ارسطو از زندان که با فیلم «قیصر» شوخی شد، هیچ اتفاق غیر قانونی و غیر عرفی در این سکانس نبود. "
با این حال، این اولین بار نبود که ارجاع به یک فیلم دهه پنجاهی برای پایتخت حاشیه ساز میشد. ارجاعهای طنزآمیز پایتخت ۶ به برخی از فیلمها یا تیپهای آشنای قبل از انقلاب از ابتدای پخش این سریال حساسیت برخیها را برانگیخته بود؛ از آزادی قیصرگونه "ارسطو عامل" از زندان در قسمت اول، تا سکانسهایی با ارجاع به برخی صحنههای فیلمهای قبل از انقلاب در قسمت آخر. فیلمهایی مثل "همسفر" و "ممل آمریکایی" که حاشیهها را به اوج خود رساندند.
فصل ششم سریال پایتخت در تعطیلات نوروز از شبکه اول سیما پخش شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. در شرایطی که صداوسیما هیچ برنامه جذاب و جالب توجهی در تعطیلات ویژه امسال (با توجه به شیوع کرونا) نداشت، سریال پایتخت برگ برنده تلویزیون بود. این سریال آنچنان مخاطب به خود جذب کرد که بنا به گفت: وزیر ارتباطات در ساعت پخش آن مصرف اینترنت کاهش قابل توجهی پیدا میکرد.
ارتباط با "من و تو" و انتقاد به مدیریت علی عسکری
واکنش برخی فعالان سیاسی و رسانههای اصولگرا به سریال پایتخت و البته مدیریت علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما همچنان ادامه دارد. روزنامه کیهان ضمن اشاره به سکانس پایانی سریال که آن را "ادای دین به سینمای آن دوره و بازیگرانش" دانسته، ایرادات "پایتخت" را منحصر به این صحنه ندانست و نوشت: «نه فقط قسمت آخر مجموعه پایتخت که کل فیلمنامه و اکثر قسمتهای پایتخت ۶ مورد اعتراض منتقدان قرار گرفته و باعث شده تا این مجموعه را فاقد ارزشهای کیفی لازم جهت پخش در رسانه ملی بدانند. "
روزنامه جوان نیز همزمانی پخش قسمت آخر سریال پایتخت با پخش فیلم همسفر از شبکه من و تو را مشکوک دانست و نوشت: "شبکه "من و تو" ظهر جمعه گذشته فیلم سینمایی "همسفر" را پخش میکند، همان شب هم در شبکه اول سیما، قسمت آخر سریال پایتخت با ارجاع به این فیلم سینمایی و البته فیلم دیگری به نام "ممل امریکایی" به کار خود پایان میدهد، آیا این تقارن زمانی سهوی بوده است. "
البته برخی نیز مدیریت علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما را علت رخ دادن این اتفاقها دانسته اند. روزنامه خراسان در گزارش روز ۱۹ فروردین خود نوشت: "رئیس سازمان صداوسیما در دستور خود خطاب به معاون سیما، طوری واژهها را در کنار هم چیدهاند که گویی در میانه یک «جنگ سرد» قرار دارند و تلاش افسران شان باید به عملیات دستگیری شماری از جاسوسهای بیگانه بینجامد.
در ادامه این گزارش آمده است: "دراین که در این فاجعه سازندگان «پایتخت»، حتماً عمدی وجود داشته، تردیدی نیست و این که کدام عوامل و با چه انگیزهای دست به این اقدام زدهاند، موضوعی است که حتماً ضرورت دارد بررسی شود، اما آن چه در ادبیات بهکارگرفتهشده در دستور آقای علیعسکری آشکار است، نوعی فرافکنی و ندیدن نقش خطاهای مدیران سازمان است و به نظر میرسد که با فرار رو به جلو تلاش میکنند تا مسئولیت اتفاقات درون سازمان خود را به گردن دشمن بیندازند و خود را از میدان تبرئه کنند. "
محمود رضوی فعال فرهنگی اصولگرا و تهیه کننده سینما در توئیتی نوشت: «تیم سازنده پایتخت۶، همان تیم پایتخت۵ و ماقبل آن است، مشکل آنها نیستند، مدیران بالای سر آنها تغییر کرده اند، ستون پنجم فرهنگی دشمن در سازمان مارادونا نیست، خود غضنفر است، کسی که به اشتباه از او خواسته شده اشکال راپیدا کند، اگر اشکالات و افتضاحات قبلی سیما پیدا و اصلاح شد، این نیز میشود.»
اودر توئیت دیگری افزود: "باور کنید پیرمدیران خسته مشکل اصلی سیما هستند، اگر نه همین تیم با اوج در پایتخت۵ ادای احترام به مدافعان حرم و امنیت حاصل از جانفشانی آنها کرد و امروز خروجی آنها مورد سوال خیلی از دوستداران پایتخت است. آب از سر چشمه سیما گل آلود است، وادادگی فرهنگی آنها برای همه مسجل است. "
۰