تشعشات دکل‌های G5، عامل کرونا؟!

تشعشات دکل‌های G5، عامل کرونا؟!

این ادعا‌ها سبب شد تا سازمان آفکام که متولی تنظیم مقررات رسانه‌ها در بریتانیا است، به شرکت‌های صداوسیمایی این کشور هشدار بدهد که نظریه‌های بی‌پایه مبتنی بر توهم توطئه را پخش نکنند

کد خبر : ۷۹۰۴۹
بازدید : ۱۰۷۱۴
تشعشات دکل‌های G5، عامل کرونا؟!
بسیاری از کارشناسان نگرانی در مورد فناوری بی‌سیم نسل پنج را رد کرده اند

توهم توطئه سبب شده است تا شایعه بی‌اساسی که تشعشعات سرچشمه گرفته از دکل‌های فناوری نسل پنج را عامل ویروس کرونا و سرطان می‌خواند، در رسانه‌های اجتماعی و برنامک‌های پیام‌رسانی گسترش یابد و هراس دامن‌گستری از فناوری نسل آینده به پا کند.

تومار درخواست از دولت بریتانیا برای راه نینداختن فناوری نسل پنج در این کشور را بیش از ۱۱۰ هزار نفر امضا کرده‌اند و افراد مشهوری نیز با همرسان کردن آن با دنبال‌کنندگان‌شان، به یاری شتافته‌اند. در این تومار انتشار یافته در Change.org، به شبه‌علم متوسل شده‌اند تا این ادعای کذب را پیش ببرند که فناوری نسل پنج، سلامت را به خطر می‌اندازد و عامل بیماری‌های مختلف، از بیماری کرونا گرفته تا سرطان است.

طبق نوشته بانی این تومار که فردی به نام دلروی چین است، تشعشات تابشی از دکل‌های فناوری نسل پنج اکسیژن جو را فرومی‌مکد و کارکرد عادی بدن انسان را مختل می‌کند. در این تومار آمده است: «۸۵ درصد بدن ما آب است و تشعشات موج کوتاه اختلال در زیست طبیعی بدن را افزایش می‌دهد و باعث سرطان و سایر بیماری‌های جدی می‌شود.»

«مشکلات تنفسی، نشانگان شبیه آنفولانزا (افزایش دما، تب، سردرد) و التهاب ریه از جمله نشانگانی است که در افراد در معرض تشعشات فناوری نسل پنج بروز می‌کند. این علایم شباهت خیلی زیادی با اثرات ویروس کرونا دارد.»
آماندا هولدن، از شخصیت‌های تلویزیونی از جمله پیش‌برندگان این تومار هراس‌افکن است و آن را در صفحه توییتر خودش که نزدیک به دو میلیون نفر دنبال‌گر دارد، منتشر کرده است.

این ادعا‌ها سبب شد تا سازمان آفکام که متولی تنظیم مقررات رسانه‌ها در بریتانیا است، به شرکت‌های صداوسیمایی این کشور هشدار بدهد که نظریه‌های بی‌پایه مبتنی بر توهم توطئه را پخش نکنند، «زیرا می‌توانند» طی بحران‌های عمومی سلامت، «اطمینان مردم به توصیه‌های منابع اصلی اطلاعات را مختل کنند.»

بسیاری از کارشناسان نگرانی در مورد فناوری بی‌سیم نسل ۵ را رد کرده و خاطرنشان کرده‌اند که فناوری نسل پنج هم مانند فناوری نسل چهار و سایر نسل‌های سامانه‌های ارتباطات سلولی شکل، موج الکترومغاطیسی را به کار می‌گیرد که تشعشات ارسالی آن یونشی نیست.

سازمان جهانی بهداشت نیز در تارنمای خود اعلام کرد: «در دو دهه گذشته برای ارزیابی این که تلفن همراه می‌تواند سلامت را به خطر اندازد یا نه، تحقیق‌های پرشماری انجام گرفته است و تاکنون ثابت نشده است که استفاده از تلفن همراه بر بدن اثر منفی می‌گذارد.»

این نخستین توهم توطئه در مورد کرونا نیست که در هفته‌های اخیر در فضای مجازی دامن‌گستر شده است. در ماه مارس نیز دولت فرانسه ناچار شد با صدور بیانیه‌ای هشدار بدهد که مصرف کوکایین جلو ابتلا به این ویروس مرگ‌بار را نمی‌گیرد. بیانیه دولت فرانسه در واکنش به پخش گسترده اخباری در فضای مجازی انتشار یافت که طبق آن، گویا مصرف مواد مخدر درجه یک، ویروس کرونا را «از پا درمی‌آورد.»

وزارت همبستگی و بهداشت فرانسه در توییتر پیام داد: «به هیچ وجه صحت ندارد و کوکایین نمی‌تواند جلو ابتلا به کووید ۱۹ را بگیرد. این ماده مخدر اثرات زیان‌بار و منفی جدی دارد.»

سازمان جهانی بهداشت نیز نشر اطلاعات نادرست در بستر‌های مجازی مثل یوتیوب و واتساپ را «بیماری همه‌گیری اطلاعات نادرست» نامیده است. این نهاد وابسته به سازمان ملل، برای آن که با نشر اطلاعات نادرست مبارزه کند، ابزار «برخط»‌ی (آنلاین) را راه‌اندازی کرد تا اطلاعات رسمی و راستی‌آزمایی شده در مورد این ویروس جهان‌گستر را در اختیار میلیارد‌ها نفر بگذارد.

این در حالی است که شمار مبتلایان محرز به ویروس کرونا در جهان به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و بیش از ۵۵ هزار نفر هم بر اثر آن جان باخته‌اند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید