واکسن کرونا تا پنج ماه دیگر آماده می‌شود؟

واکسن کرونا تا پنج ماه دیگر آماده می‌شود؟

البته سیاست قرنطینه کامل کار را دشوارتر می‌کند. اما مصونیت گروهی هم نمی‌خواهیم. می‌خواهیم افراد مظنون به ابتلا باشند تا در آزمایش شرکت کنند و میزان موثر بودن واکسن تخمین زده شود.

کد خبر : ۷۹۱۵۳
بازدید : ۱۰۰۳۳
واکسن کرونا تا پنج ماه دیگر آماده می‌شود؟
تحقیق برای کشف واکسن کرونا در دانشگاه کپنهاگ در دانمارک

یک استاد دانشگاه آکسفورد مدعی است که واکسن ویروس کووید۱۹ تا پاییز امسال آماده خواهد شد. سارا گیلبرت استاد واکسن‌شناسی در دانشگاه آکسفورد است و رئیس گروهی از پژوهشگران که مشغول تهیه واکسن برای کرونا هستند؛ ویروسی که تا بحال بیش از ۱.۷ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا شده‌اند.

طبق داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز تعداد کشته‌شدگان از ویروس کووید۱۹ در سراسر جهان از ۱۰۰ هزار نفر گذشت. پروفسور گیلبرت در گفتگو با روزنامه «تایمز» گفت: «۸۰ درصد مطمئن است» واکسنی که تیم او در حال تهیه آن است قادر به حفاظت از مردم در مقابل این بیماری خواهد بود.

از او نقل شد که: «به نظرم با توجه به کار‌های دیگری که با این نوع واکسن انجام داده‌ایم احتمال بسیاری هست که جواب دهد. این‌را فقط بر اساس حدس و گمان نمی‌گویم و هر هفته که می‌گذرد داده‌های بیشتری در اختیار داریم.»

بیشتر کارشناسان گفته‌اند که تهیه و توزیع جهانی واکسن برای ویروس کرونا تا ۱۸ ماه طول می‌کشد، اما پروفسور گیلبرت می‌خواهد روند آزمایش را تسریع بخشد و به داوطلبان امکان دهد به سرعت و به صورت طبیعی به این ویروس مبتلا شوند.

او گفت: داوطلبان از مکان‌هایی که سیاست قرنطینه نداشته‌اند به نتایج موثرتری خواهند رسید. او گفت: «اگر در یکی از مکان‌ها نرخ بالایی از انتقال ویروس را داشته باشیم خیلی سریع به نتایج خود در زمینه موثر بودن واکسن می‌رسیم. این یکی از استراتژی‌های موجود برای کاهش زمان است.»

او افزود: «البته سیاست قرنطینه کامل کار را دشوارتر می‌کند. اما مصونیت گروهی هم نمی‌خواهیم. می‌خواهیم افراد مظنون به ابتلا باشند تا در آزمایش شرکت کنند و میزان موثر بودن واکسن تخمین زده شود.»

پروفسور گیلبرت افزود که «اگر همه چیز بی‌نقص پیش برود» ساخت واکسن تا ماه سپتامبر «تقریبا ممکن است»، اما در ضمن افزود که هیچ کس نمی‌تواند وعده دهد که این واکسن موثر خواهد بود.

دولت بریتانیا قرار است میلیون‌ها پوند خرج واکسن قابل اتکایی کند که بتواند مورد استفاده قرار بگیرد و تیم دانشگاه آکسفورد در حال مذاکره با دولت برای آغاز تولید واکسن پیش از در دسترس بودن نتایج نهایی است.

پروفسور گیلبرت گفت: «نمی‌بایست چندین ماه بگذرد و بعد ببینیم که واکسنی بسیار موثر وجود دارد، اما هیچ موردی برای استفاده نداریم.» کارشناسان دیگر نیز ادعای پروفسور گیلبرت را تایید کرده‌اند و گفته‌اند که تیم دانشگاه آکسفورد بسیار پیشرفته است.

برندان رن، استاد بیماری‌زایی میکروبی در «مدرسه بهداشت و پزشکی استوایی لندن» گفت: «گروه واکسن آکسفورد از پیشرفته‌ترین‌ها در سطح جهان هستند و سال‌های سال است روی موضوع تدارک زیستی واکسن کار می‌کنند.»

او افزود: «در نتیجه آن‌ها قادر به آزمایش و بررسی سریع نامزد‌های واکسن کووید۱۹ (حتی روی داوطلبین انسانی) هستند. جای تعجبی نیست که کاندید واکسنی قوی بتواند تا ماه سپتامبر در دسترس قرار بگیرد.»

پروفسور برندان، اما هشدار داد که، چون بریتانیا ظرفیت‌های تولیدی ندارد اگر متکی به کشور‌های دیگری که ظرفیت تولیدی دارند (همچون آلمان، بلژیک و فرانسه باشد) «در ته صف» قرار خواهد گرفت.

او گفت: «در زمان دشوار به شیوه‌های دشوار نیازمندیم. در نتیجه آغاز کار تولید پیش از اطلاع کامل از داده‌ها موجه است.» او افزود: «حتی اگر واکسن موثر از کار در نیامد آزمایش مفیدی برای تولید سایر واکسن‌های برای کووید۱۹ و سایر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی خواهد بود.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید