چگونه فردی کاریزماتیک باشیم؟

چگونه فردی کاریزماتیک باشیم؟

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند فلانی مهره‌ی مار دارد؛ این یعنی همان کاریزما که به فرد قدرت می‌دهد تا به‌طرزی گیرا در کانون توجه قرار بگیرد و به هر جمعی که وارد می‌شود، دیگران را درست مثل آهنربا به سمت خود جذب کند. اگر شما نیز تصمیم دارید به شخصیتی کاریزماتیک تبدیل شوید و روابط اجتماعی موفق‌تری را برای خود رقم بزنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا با ۲۹ اصل از اصول کاریزماتیک بودن آشنا شوید.

کد خبر : ۷۹۱۹۶
بازدید : ۱۲۶۶۶

چگونه فردی کاریزماتیک باشیم؟

فرادید | حتما شنیده اید آنچه بیش از زیبایی ظاهری می‌تواند در محبوبیت افراد نقش داشته باشد، جذابیت شخصیتی آنهاست. اینکه بتوانید فرد جذابی باشید، فرهمندی، گیرایی و یا کاریزمای شخصیتی داشته باشید می‌تواند از شما فرد بسیار دوست داشتنی و محبوبی بسازد و در برخی موارد سبب به وجود آوردن موقعیت‌های بیشتری در زندگی اجتماعی و فردی تان گردد

به گزارش فرادید، احتمالا تا به حال برای تان پیش آمده که در مورد یکی از اطرافیان خود به دیگران گفته باشید که فلانی مهره مار دارد. یا در مورد او مثال آهنربا را به کار ببرید که هر فردی را به خود جذب می‌کند. درست است که بخشی از این جذابیت ها، همچون استعداد ذاتی به برخی افراد داده شده، اما نمی‌توان نقش موثر آموزش و محیط را بی اهمیت دانست. اگر می‌خواهید بدانید که شما هم در گروه افراد کاریزماتیک قرار دارید یا خیر، می‌توانید مواردی را که در ادامه به شما معرفی خواهد شد را بررسی کرده و از خود بپرسید که آیا این خصوصیات را دارا هستید یا نه.

۱. از خودتان اعتماد به نفس نشان دهید

کاریزما، اعتماد به نفس نیست، اما نشان دادن اعتماد به نفس می‌تواند شما را کاریزماتیک‌تر کند، زیرا اعتماد به نفس شما موجب تداعی احساس خوشایند در دیگران می‌شود و توانایی‌های‌تان را باورپذیرتر می‌کند. اگر دیگران شما را به عنوان یک فرد دارای اعتماد به نفس ببینند، طبیعتا می‌خواهند در اطراف‌تان باشند. حالا چگونه اعتماد به نفس داشته باشید:

مثبت باشید. آن‌هایی که اعتماد به نفس دارند، به طور کلی مثبت هستند، زیرا آن چه که هستند و آن چه که انجام می‌دهند را دوست دارند. مکالمات‌تان را با عیب‌جویی از دیگری، ایراد گرفتن از یک مکان و یا انتقاد از یک شخصیت سیاسی شروع نکنید. در عوض، روی مواردی که دوست‌شان دارید تمرکز کنید، تا دیگران مجذوب‌تان شوند و مایل باشند کنارتان بمانند. اگر طوری به نظر بیایید که انگار از هر چیزی که سر راه‌تان قرار می‌گیرد متنفرید، افراد نگران خواهند شد که مبادا امواج منفی شما به آن‌ها هم سرایت کند.

با اعتماد به نفس حرف بزنید. حرف زدن با اعتماد به نفس به این معنی نیست که بیشتر یا بلندتر از دیگران صحبت کنید. در مورد موضوعی مهم حرف بزنید، بدون اینکه هدف‌تان مجاب کردن دیگران باشد. با آرامش صحبت کنید و کلام‌تان شفاف و آشکار باشد. با تغییر تُن صدا، ریتم و لحن تان، روی مهم‌ترین کلمات‌تان تأکید کنید تا کلام‌تان جالب و جذاب جلوه کند. برای تمرین صحبت کردن با اعتماد به نفس، می‌توانید حرف‌های خودتان را ضبط کرده تا از وجود اعتماد به نفس در هنگام حرف زدن خود اطمینان حاصل کنید.

برای اینکه فردی با اعتماد به نفس به نظر بیایید، در ابتدا باید اعتماد به نفس در خودتان را باور داشته باشید. آن‌هایی که واقعا از اعتماد به نفس برخوردارند، هر چه که هستند، هر کاری که انجام می‌دهند و هر ظاهری که دارند را دوست داشته و پذیرفته‌اند. اگر در درون‌تان اعتماد به نفس را احساس نمی‌کنید، روی ویژگی‌های خوب‌تان تمرکز کنید، نقص‌های‌تان را بشناسید و به وضعیت ظاهری‌تان برسید تا نشان دهید این موضوع برای‌تان مهم است.

اگر همچنان بر روی پرورش اعتماد به نفس درونی‌تان کار می‌کنید به خاطر داشته باشید که صدایی سرشار از اعتماد به نفس، پوشش درخور و مناسب و زبان بدن خوب و قوی کمک زیادی به این موضوع خواهد کرد.
چگونه فردی کاریزماتیک باشیم؟

۲. کاریزمای‌تان را با زبان بدن‌تان نشان دهید

زبان بدن شما می‌تواند بیان‌کننده احساسات شما نسبت به خودتان باشد تا از این طریق در نظر دیگران دست‌یافتنی‌تر و خوش‌برخوردتر جلوه کنید. زبان بدن نادرست باعث می‌شود تا در نظر دیگران خجالتی یا بی‌اراده جلوه کنید، پس باید به گونه‌ای رفتار کنید که اعتماد به نفس، تعهد و زنده بودن‌تان را نشان دهید. در اینجا نحوه‌ی انجام کار آمده است:

یک فرد کاریزماتیک، صاف می‌ایستد و با قدم‌های محکم و مصمم راه می‌رود، با غرور در جمع غریبه‌ها حاضر می‌شود و آماده‌ی پذیرفتن فرصت‌های جدید است. یک فرد کاریزماتیک به جای جمع کردن دست‌هایش بر روی سینه خود، از آن‌ها برای ایما و اشاره استفاده می‌کند.

وضعیت بدنی‌تان را بهتر کنید. هیچ چیزی به مانند وضعیت بدنی خوب و مناسب، نمی‌تواند اعتماد به نفس‌تان را نشان دهد. صاف بنشینید و محکم بایستید، اما خشک و انعطاف‌ناپذیر نباشید. وقتی با کسی ملاقات می‌کنید دستانش را محکم بفشارید و به چشم‌هایش نگاه کنید. هنگام حرف زدن با دیگری و یا حتی وقتی که فقط منتظر هستید، زبان بدن مثبتی از خود نشان دهید. رو به کسی که با او حرف می‌زنید بنشینید، پاهای‌تان را روی هم نیندازید، بازوهای‌تان را هم ضربدری نکنید و دست‌های‌تان را هم از صورت‌تان دور نگه دارید. نگاه‌تان آرام باشد، بی‌قرار نباشید و نگرانی و اضطراب را هم منتقل نکنید.

به حرکات‌تان دقت کنید. آیا وقتی صحبت می‌کنید، زبان بدن‌تان مکمل گفتارتان است؟ نگران، بی‌دقت و یا خسته و دل‌زده به نظر نمی‌رسید؟ اگر در مورد چیزی هیجان‌زده باشید، زبان بدن‌تان این هیجان را منتقل نمی‌کند؟

جلوی آینه تمرین کنید. جلوی آینه صحبت کنید و یا حتی وانمود کنید در حال گفتگو با کسی هستید. چشم‌های‌تان چگونه است؟ دست‌های‌تان چطور؟ آیا شبیه یک سیاست‌مدار زرنگ حرف می‌زنید یا یک شخصیت کاریزماتیک؟ در صورتی که کسی حتی صدای‌تان را نشنود، آیا متوجه انتقال احساسات شما خواهد شد؟ به طور مداوم تمرین کنید و مواردی را که برای بهتر شدن می‌بایست روی آن‌ها کار شود، یادداشت کنید.
سعی کنید زبان بدن کسی که با شما گفتگو می‌کند را تقلید کنید، در این صورت قادر خواهید بود به شیوه‌ای غیرکلامی به او نزدیک‌تر شوید. اگر طرف مقابل‌تان سر و دستش را خیلی حرکت می‌دهد شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید، البته اگر فرد خیلی محتاط و موقری باشد نباید خیلی از حرکات سر و دست‌تان استفاده کنید.

وقتی مشغول صحبت کردن با دیگران هستید، به چشم‌های‌شان نگاه کنید. نه به این معنا که به او خیره شوید، اما این طور هم نباشد که جز طرف مقابل به دور و برتان و هر جای دیگر نگاه بیندازید. نه فقط با صدا بلکه با چشم‌های‌تان هم توجه‌شان را جلب کنید. موبایل و ساعت‌تان را چک نکنید یا دنبال صحبت با کسی غیر از فرد مقابل‌تان نباشید، در غیر این صورت به نظر می‌رسد حواس‌تان به گفت‌وگوی‌تان نیست.

به زبان بدن افراد دیگر هم توجه کنید. ببینید حرکات آن‌ها تا چه اندازه مصنوعی است یا با کلام‌شان سازگار نیست. این افراد، بی‌ثبات یا غیرقابل اعتماد از آب در می‌آیند. حتما کسانی را هم می‌بینید که از زبان بدن‌شان فوق‌العاده خوب استفاده می‌کنند. آن‌ها به طور کلی کسانی هستند که از مهارت‌های ارتباطی مؤثری برخوردارند و قابل اعتمادتر و سزاوارتر به نظر می‌رسند. این اشخاص معمولا هنرپیشه‌های موفق، رهبران مذهبی و دانشمندان هستند. در مورد استفاده از زبان بدن، نمونه‌های خوب و بد را پیدا کرده، سپس با دقت به آن‌ها نگاه کنید و نکات لازم را یاد بگیرید.

در هنگام دیدار با افراد بدون هیچ دلیلی لبخند بزنید. لبخند شما نشان‌دهنده‌ی اشتیاق‌تان برای آشنایی با طرف مقابل است.
چگونه فردی کاریزماتیک باشیم؟

۳. به دیگران احساس خاص بودن بدهید

فرقی نمی‌کند با چه کسی صحبت می‌کنید، باید همیشه سعی‌تان این باشد که طرف مقابل‌تان را جذب کنید و رفتارتان حس خاص بودن را تداعی کند. برای داشتن کاریزمای واقعی، باید بتوانید در مورد هر موضوعی با هر کسی صحبت کنید و یک شنونده‌ی خوب و با دقت باشید. چگونگی انجام این موارد در زیر آورده شده است:

با هر کسی که صحبت می‌کنید، هم سطح با او شوید. مثلا اگر با یک کارفرمای احتمالی، گروهی از خیرین سرمایه‌دار، یک کودک، یک غریبه، و یا یک دختر یا پسر جذاب و خوش‌تیپ صحبت می‌کنید آن‌ها را بالاتر یا پایین‌تر از خودتان قرار ندهید. به هر فرد در جایگاه خود احترام بگذارید و انتظار داشته باشید که آن‌ها هم همین طور پذیرای شما باشند.

به زندگی دیگران علاقه نشان دهید. بدون کنجکاوی در کار دیگران، از آن‌ها سؤال‌هایی را در مورد زندگی‌شان، سوابق‌شان و یا نظرشان در مورد موضوعاتی خاص بپرسید. شما با مهم جلوه دادن کار‌هایی که انجام می‌دهند به آن‌ها می‌گویید که به افکارشان احترام می‌گذارید.

وقتی دیگران با شما حرف می‌زنند با علاقه‌مندی به صحبت‌های‌شان گوش بدهید و توجه کامل به حرف‌های‌شان داشته باشید. با حرکت سر یا با کلامی کوتاه، هم‌دلی و توافق‌تان را اعلام کنید، مثلا «می‌فهمم» یا «درست است» تا او مطمئن شود که به او گوش می‌دهید و به چیزی که می‌گوید علاقه دارید. اگر سرشانه‌ی طرف مقابل را کمی لمس کنید، توافق یا هم‌دلی‌تان را با حرف‌های او نشان داده و این احساس را به او می‌دهید که ارتباط خوبی با او برقرار کرده‌اید.

اسامی افراد را یاد بگیرید و آن‌ها را به نام شان صدا کنید تا در دیدار‌های مجدد، راحت‌تر اسم شان را به یاد بیاورید.
در اظهار ارادت به دیگران سخاوتمند باشید، اما ریاکاری نکنید، از طرف دیگر اظهار ارادت و تحسین آن‌ها را هم با وقار و مهربانی بپذیرید، اما هیجان‌زده نشوید.

یادتان باشد کاریزماتیک بودن به معنی راضی نگه داشتن دیگران نیست. برای افراد کاریزماتیک طرز فکر مردم چندان اهمیتی ندارد، آن‌ها به طور کلی با جذبه بوده و با تکیه بر ویژگی‌های خودشان کاریزماتیک هستند.

۴. شوخ‌طبع باشید

برای اینکه ببینیم چگونه کاریزماتیک باشیم، باید شوخی کردن را فراموش نکنیم. یک فرد واقعا کاریزماتیک باید بتواند به راحتی دیگران را بخنداند. یکی از خصلت‌های کسی که همه دوست دارند با او باشند این است که قادر باشد گروهی را بخنداند و سر ذوق آورد. شما باید بتوانید با شوخ طبعی‌تان دیگران را مجذوب خود کنید. چگونگی انجام این کار در زیر اشاره شده است:

شوخ طبعی را از خودتان آغاز کنید. اگر یاد بگیرید چطور خودتان را دست بیندازید، دیگران جذب اعتماد به نفس‌تان شده و با شما راحت‌تر خواهند بود. برای این کار لزوما نباید خودتان را کوچک کرده تا به آن‌ها بگویید که به عیب‌های‌تان واقف هستید و اجازه دهید دیگران هم در خندیدن به ایرادهای‌تان شریک شوند. اگر بتوانید از عهده‌ی این کار بربیایید، یعنی از کاریزمای واقعی برخوردار هستید.

یاد بگیرید با افراد مختلف معاشرت داشته باشید. شما باید با ذوق و قریحه‌ی فرد یا گروهی که در حال گفتگو هستید آشنا و هماهنگ باشید. اگر با کسانی صحبت می‌کنید که شوخ طبعی‌شان، وقیحانه یا تهاجمی است، از همراهی با آن‌ها نترسید. اما اگر در جمعی با روحیه‌ی حساس یا در کنار یک بزرگ‌تر هستید، لحن شوخی‌تان را ملایم کرده و به شوخی‌های مختصر و غیرتهاجمی بسنده کنید. در هنگام ملاقات اول با افراد، محتاط باشید. نباید با لحن یا شوخی نامناسب کسی را عصبانی کنید یا برنجانید.

خودتان را برای خنداندن دیگران خیلی به زحمت نیندازید. قرار نیست هر پنج ثانیه یک‌بار بامزه‌گی و شوخ طبعی‌تان را نشان دهید. یک شوخی یا لطیفه‌ی به موقع می‌تواند تا مدت طولانی اثرش را حفظ کند. کیفیت را به کمیت ترجیح بدهید و در طول یک گفتگو، به چند شوخی مناسب بسنده کنید.

طناز بودن را تمرین کنید. اگر با کسی راحت هستید و قصد جذب او را دارید، می‌توانید با شوخی کردن با او، طنازی را یاد بگیرید. این کار شما را به او نزدیک‌تر می‌کند و نشان می‌دهد هیچ چیزی را خیلی جدی نمی‌گیرید. فقط حواس‌تان باشد کسی را انتخاب کنید که ظرفیت پذیرش شوخی‌های شما را داشته باشد.
چگونه فردی کاریزماتیک باشیم؟

۵. دلنشین و سرگرم‌کننده باشید

برای اینکه واقعا کاریزماتیک باشید نه تنها باید بتوانید گروهی از افراد را جذب کنید، تحت تأثیر قرار دهید و به آن‌ها گوش دهید، بلکه باید در سرگرم کردن دیگران مهارت کسب کنید و همیشه موضوع جالبی برای مطرح کردن داشته باشید، تا دیگران ناخودآگاه به شما گرایش پیدا کنند و مجذوب‌تان شوند. چگونگی انجام کار به صورت زیر است:

همه فن حریف باشید. یک فرد واقعا کاریزماتیک باید بتواند با افراد مختلف در مورد موضوعات گوناگون صحبت کند. شما باید به خوبی مطالعه کنید. هر روز، روزنامه بخوانید و علاقه‌مندی‌های متنوعی داشته باشید، مثلا زبان‌های خارجی و هنر مدرن، تا بتوانید در مورد این موضوعات با هر کسی بحث و گفتگو کنید.‌

می‌توانید فرهیخته بودن و دانش (حتی به میزان اندک) در مورد سیاست، تاریخ، علم و ادبیات را تمرین کنید، تا بتوانید مکالمه با طرف مقابل‌تان را پیش ببرید.

قبل از حرف زدن فکر کنید. در ارتباطات روزمره‌تان از زواید کم کرده و سعی کنید هر کلمه‌ای که در گفتارتان استفاده می‌کنید ارزش معنایی داشته باشد و پیش از اینکه دهان‌تان را باز کنید، به چگونگی بیان آن عبارت فکر کنید. اگر چیز مهمی برای گفتن ندارید، ساکت بمانید. شاید عجیب به نظر برسد، اما محدود کردن کلام‌تان، موجب جالب‌تر شدن بیان‌تان خواهد شد.

با احساسات‌تان رابطه برقرار کنید. تحقیقات نشان داده افرادی که به طور کلی کاریزماتیک بودن خود را باور دارند، احساسات قوی‌تری داشته و همچنین قادرند با احساسات دیگران هم ارتباط برقرار کنند. از بیان احساس خشم، درد، شعف یا اندوه‌تان نترسید و از انتقال احساسات و هیجانات‌تان به شیوه‌ای مناسب، باکی نداشته باشید.

احساسات و افکارتان را آزادانه بیان کنید. معمولا افراد تمایل دارند افکار و احساسات‌شان را از همدیگر پنهان کنند، البته قصد بدی هم ندارند، اما کسی که صادقانه و بدون خجالت یا رفتار عجیب و غریب باشد قادر است تا هر کسی را جذب کند. اگر بتوانید با صداقت و سادگی ارتباط برقرار کنید و به دیگران هم کمک کنید تا اینگونه باشند، در مسیر کاریزماتیک بودن قرار گرفته‌اید. البته، استثنا‌هایی هم وجود دارد؛ چیزی نگویید که طرف مقابل‌تان احساس معذب بودن کند یا بخواهد از شما فاصله بگیرد.

برگرفته از: wikihow.com
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید