وحشت از کرونا؛ تجارت کلان کلاه‌برداران

وحشت از کرونا؛ تجارت کلان کلاه‌برداران

کلاهبرداران در اینترنت با وعده‌های پوشالی برای مبارزه با ویروس کرونا یا معالجه کووید-۱۹ (بیماری ناشی از کرونا)، از دارو‌های تقلبی گرفته تا مکمل‌های غذایی و ماسک‌های غیراستاندارد و دستگاه‌های گوناگون عرضه می‌کنند.

کد خبر : ۷۹۲۹۳
بازدید : ۴۴۹۳
وحشت از کرونا؛ تجارت کلان کلاه‌برداران
کرونا در سراسر کره خاکی ترس و ناامنی ایجاد کرده است. مردم به‌درستی از یک دشمن خطرناک و ناپیدا بیمناک هستند و این وضعیت زمینه‌ساز تجارت کلان با دارو‌ها و مواد تقلبی و اکثرا بی‌خاصیت شده است.

شبکه یک تلویزیون آلمان به طور معمول در برنامه "گزارش ماینز" (Report Mainz) به موضوعات مهم ملی می‌پردازد، اما در گزارشی که قرار است شامگاه سه‌شنبه، ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) پخش شود موضوعی را زیر ذره‌بین گذاشته است که برای شهروندان تمامی کشور‌هایی که با بحران کرونا (سارس‌کوو-۲) درگیرند اهمیت دارد: فروش غیرقانونی مواد خوراکی و دارویی برای مبارزه با کرونا.

کلاهبرداران در اینترنت با وعده‌های پوشالی برای مبارزه با ویروس کرونا یا معالجه کووید-۱۹ (بیماری ناشی از کرونا)، از دارو‌های تقلبی گرفته تا مکمل‌های غذایی و ماسک‌های غیراستاندارد و دستگاه‌های گوناگون عرضه می‌کنند.

در حالی که کارشناسان همواره تاکید می‌کنند که هنوز هیچ واکسن یا دارویی برای جلوگیری یا معالجه این بیماری پیدا نشده، فروشندگان "تضمین می‌کنند" که از پژوهشگران پیشی گرفته‌اند و راه علاج بیماری یا جلوگیری از آن را یافته‌اند.

یکی از نمونه‌های "دارو"یی که برای معالجه کووید-۱۹ معرفی می‌شود و کارشناسان آن را خطرناک می‌دانند، "دی اکسید کلر" است، ماده‌ای که به درد گندزدایی می‌خورد و با نام‌های گوناگون از جمله "سی دی ال" (CDL) یا "ام ام اس" (MMS) به عنوان "داروی معجزه‌گر" عرضه می‌شود.

برخی این ماده را برای "معالجه" ایدز و سرطان هم عرضه می‌کنند.

"مکمل‌های غذایی"
بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، بیش از هر چیز مکمل‌های غذایی عرضه‌شده در اینترنت، مانند ویتامین‌ها یا املاح معدنی خریدار دارند. بسیاری بر این باورند که از این طریق بدن خود را در برابر کرونا مقاوم می‌کنند و حتی اگر چنین نباشد، ماده مصرفی برای بدنشان زیان‌آور نیست.

اما کارشناسان ضمن تاکید بر اینکه ویتامین‌ها و املاح معدنی دارو نیستند هشدار می‌دهند که مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند در بسیاری موارد زیان‌آور باشد.

تقریبا تمامی پزشکان و پژوهشگران توصیه می‌کنند که با مصرف مواد خوراکی شناخته‌شده به اندازه کافی، به‌ویژه سبزیجات و میوه‌جات، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن تامین می‌شود. تشخیص اینکه یک فرد به هر دلیلی نیاز به مکمل غذایی دارد یا نه، به عهده پزشکان است.

در برنامه تلویزیونی "گزارش ماینز" به این نکته که چرا اداره‌های مربوطه ایالتی و فدرال در آلمان از فروش تولیدات غیرقانونی جلوگیری نمی‌کنند نیز اشاره شده است. برخی از این ادار‌ه‌ها به اندازه کافی کارمند ندارند و در مواردی هم که پس از کشف کلاهبرداران علیه آن‌ها اقدام کرده‌اند، محصولات عرضه‌شده تا چند هفته در اینترنت باقی مانده و حذف نشده‌اند.

به همین دلیل برخی کارشناسان از دولت انتظار دارند، از طریق قانونی پلاتفرم‌های فروش اینترنتی مانند آمازون، ای‌بی و فیس‌بوک را موظف کند، کالا‌های کلاهبردارانی را که از آب گل‌آلود کرونا ماهی می‌گیرند، عرضه نکنند.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید