چگونه فرش خود را بشوییم؟

چگونه فرش خود را بشوییم؟

چگونه فرش خود را بشوییم؟ برخي ترجيح مي‌دهند شست‌وشوي فرش‌ها را به قاليشويي‌ها بسپارند و سراغ كارهاي ديگري بروند اما خيلي از شهروندان هم وقت و فرصت شست‌وشوي فرش‌ها را در خانه‌هايشان دارند و مي‌توانند اين كار را بدون صرف هزينه در حياط يا پشت‌بام يا پاركينگ خانه انجام بدهند، البته به شرط آنكه در مصرف آب زياده‌روي نكنند. راهنماي اين صفحه كه به كمك احسان رمضاني حاجي‌آبادي، با سابقه طولاني در حرفه فرش‌شويي تهيه شده به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد فرش و موكت‌‌تان را تميز‌تر بشوييد و مشكلات پيش‌آمده را هم حل كنيد. هنگام شست‌وشوي فرش در خانه به ۲نكته مهم بايد توجه كنيد؛ ابتدا صرفه جويي در مصرف آب و ديگري رعايت اصول بلند كردن صحيح فرش‌هايي كه سنگين به‌نظر مي‌رسند.

کد خبر : ۷۹۴۶۰
بازدید : ۱۴۴۳۳
چگونه فرش خود را بشوییم؟
فرادید | شست‌وشوی فرش‌های ماشینی و قدیمی فقط زمانی باید اتفاق بیفتد که آن‌ها کثیف و چرکین شده‌اند. پس دلیلی ندارد که حتما فرش‌ها را همه‌ساله بشویید. اگر فرشتان تمیز است و نیاز چندانی به شست‌وشو ندارد می‌توانید این کار را ۲یا چند سال یک‌بار انجام دهید. به‌ویژه فرش‌های دستباف که برای حفظ عمر و ارزش‌شان هر ۵سال یک‌بار شسته می‌شوند. ضمن اینکه برخی از فرش‌های دستباف به‌دلیل اینکه هنگام شست‌وشو رنگ می‌دهند نباید در خانه شسته شوند.

به گزارش فرادید، برای اینکه بفهمید فرش دستبافتان رنگ می‌دهد یا نه، می‌توانید یک آزمایش ساده انجام دهید. سر یک گوش‌پاک‌کن را خیس کنید و چندبار به جا‌های رنگی فرش دستباف بکشید. اگر سر گوش پاک‌کن رنگی نشد و همینطور سفید ماند بدان معناست که فرشتان رنگ نمی‌دهد و می‌توانید آن را در خانه هم بشویید.

بعضی‌ها عادت دارند فرش‌ها را در محل تا کرده و آن را به جایی که می‌خواهند بشویند منتقل کنند، اما یادتان باشد فرش‌های دستی و ماشینی با تراکم بالای ۵۰۰شانه را نباید تا کنید؛ چرا که جای تای آن به‌صورت شکستگی روی فرش باقی‌می‌ماند، ضمن اینکه عمر فرش را هم کاهش می‌دهد. بهترین و آسان‌ترین راه انتقال فرش لوله کردن آن است. تا کردن فرش‌های تراکم پایین چندان مشکل‌زا نیست.

قالیشویی‌ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص خاک فرش را پیش از شست‌وشو می‌گیرند تا به خورد فرش نرود. شما هم باید قبل از شست‌وشو این مرحله را انجام بدهید. برای این کار کافی است فرش را از جایی بیاویزید که ۲ سر آن معلق باشد. سپس با استفاده از چوب یا جارو چند ضربه به آن بزنید تا حسابی خاکش بیرون بیاید. انجام این کار برای فرش‌هایی با تراکم بالا مهم‌تر است. هر چند این روز‌ها در بیشتر خانه‌ها برای گردگیری و تمیز کردن خانه از جارو برقی استفاده می‌شود و همین وسیله بسیاری از گردوغبار‌های فرش را می‌گیرد، اما انجام مرحله خاک‌گیری باز هم مهم است. به‌ویژه برای فرش‌های دستباف که پرز رویی آن‌ها پس از گذر چند سال به خورد فرش می‌رود و حتما باید پیش از شست‌وشو از آن خارج شود.

پیش از آنکه فرش را در جایی که می‌خواهید بشویید پهن کنید، بهتر است با شلنگ محل شست‌وشوی فرش را هم تمیز کنید تا اگر خاک و آلودگی وجود داشته باشد رفع شود. سپس فرش را به‌صورت کامل و طبق همان حالتی که توی خانه می‌اندازید پهن کنید. در این مرحله چندان مهم نیست که خواب فرش به کدام سمت باشد، چرا که هنگام شست‌وشو، تار‌های فرش نرم می‌شود.

قدرت لکه‌بری آب گازدار دست کم نگیرید

اگر از آب گازدار درست استفاده شود، قدرت لکه‌بری بسیار بالای آن شگفت‌زده‌تان می‌کند. نتیجه بدست آمده طوری است که انگار آن را به بهترین قالیشویی تهران برده‌اید! حتی می‌توانید برای تقویت قدرت لکه‌بری آن کمی سرکه سفید و آب هم اضافه کنید. یک پارچه تمیز را به آب گازدار آغشته کنید و روی فرش بمالید یا با یک اسپری، مقداری از محلول را به سطح فرش بزنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با یک اسفنج، فرش را خشک کنید. ممکن است نیاز داشته باشید تا این عمل را برای برطرف شدن کامل لکه، چندبار تکرار کنید.

وقتی لکه به طور کامل از بین رفت، آن منطقه از فرش را که به این محلول آغشه شده، با آب گرم بشویید. سپس یک حوله خشک را روی لکه بگذارید و یک وسیله مانند کتاب را روی حوله قرار دهید تا حوله رطوبت فرش را به صورت کامل دریافت کند.

خمیر ریش تراشی را امتحان کنید

لکه‌های معمولی روی موکت یا فرش معمولا با خمیر ریش‌تراشی به راحتی از بین می‌روند. خمیر ریش تراشی را به مدت 30 دقیقه روی لکه قرار دهید. سپس با یک پارچه تمیز و خشک آن را از روی فرش پاک کنید.بعد از آن منطقه لک شده را به مخلوط سرکه سفید و آب آغشته کنید و آن را با یک پارچه تمیز، خشک کنید.

چگونه فرش خود را بشوییم؟

آدامس را به راحتی با یخ دربیاورید

یک آدامس به فرش شما چسبیده و نمی‌دانید آن را چطور پاک کنید؟ این کار به راحتی و با یک تکه یخ انجام می‌شود. فقط کافیست یک تکه یخ را از فریزر دربیاورید و 30 ثانیه روی آدامس بگذارید. زمانی که آدمس کاملا جامد شد، با استفاده از یک قاشق آن را به راحتی در بیاورید.

از مایع ظرف‌شویی برای لکه‌های روغنی استفاده کنید

بهترین روش برای لکه‌های روغنی که از بین بردن آن‌ها بسیار هم سخت است، استفاده از مایع ظرف‌شوییست. دو قطره مایع ظرف شویی را در یک لیوان آب بریزید و روی فرش اسپری کنید. مایع ظرف شویی، روغن روی فرش را مثل روغن روی ظرف به راحتی از بین می‌برد. ممکن است برای به دست آوردن بهترین نتیجه، نیاز داشته باشید تا این کار را چند بار تکرار کنید. پس از برطرف شدن کامل لکه، آن قسمت از فرش را با آب گرم بشورید و سپس با یک حوله خشک کنید.

برای از بین بردن موم، آن را گرم کنید

از بین بردن لکه‌های شمع روی فرش با روش‌های معمولی بسیار سخت است. توصیه می‌شود برای این کار، موم را مقداری گرم کنید. برای انجام این کار، یک حوله یا پارچه روی لکه قرار دهید. سپس با اتو پارچه را گرم کنید. وقتی موم به مقدار کافی گرم شد، می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک چاقوی کره آن را از روی فرش پاک کنید.

به این نکته توجه کنید که اتو را مستقیم روی فرش قرار ندهید و بیشتر از ۳۰ ثانیه هم نباید روی فرش قرار بگیرد. این کار ممکن است به فرش شما آسیب برساند. از یک حوله یا پارچه سفید استفاده کنید. حوله یا پارچه‌های رنگی ممکن است در زمان گرم شدن، رنگ را انتقال دهند.
چگونه فرش خود را بشوییم؟

با برس و چاقو به جنگ شیرینی‌جات بروید

اگر بچه‌‌دار هستید احتمالا زیاد دچار این مشکل می‌شوید که آب نبات یا شکلات به فرشتان چسبیده باشد. برای از کندن آن‌ها از چاقوی کره و برس استفاده کنید. سپس با یک اسفنج خیس، روی لکه بمالید تا قند آن به صورت کامل از بین برود. بسیار مهم است که قند باقی مانده را به صورت کامل از روی فرش پارک کنید. اگر این کار با دقت انجام ندهید، قند باعث جذب گرد و غبار و کثیفی می‌شود.

سخن پایانی

نیازی نیست که هر سال کلی هزینه کنید و فرش‌های خود را به قالیشویی بسپارید. درست است که شستن فرش سختی‌های خاص خود را دارد. اما استفاده از این تکنیک‌ها به شما کمک‌ می‌کند تا به راحتی و بدون نیاز به ابزار خاصی، بهترین نتیجه را بگیرید.

منبع: همشهری آنلاین و تخفیفان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید