افراد شاغل چگونه خانه خود را تمیز نگه دارند؟

افراد شاغل چگونه خانه خود را تمیز نگه دارند؟

اگر از کارهای خانه غافل شده اید، در آخر هفته با خانه‌ای کثیف و نامرتب مواجه می‌شوید که حس و حال شما را از بین می‌برد و فرصت استراحت آخر هفته را نیز از شما می‌گیرد. پس بهترین کار این است که افراد شاغل بتوانند در کنار کار خود، کارهای خانه‌شان را نیز انجام دهند و خانه را تمیز و مرتب نگه دارند. لازمه انجام این دو کار در کنار هم، یک برنامه ریزی دقیق و اصولی است.

کد خبر : ۷۹۴۶۲
بازدید : ۱۴۲۶۶

افراد شاغل چگونه خانه خود را تمیز نگه دارند؟

فرادید | مرتب کردن و نظافت خانه همیشه تلاش پرزحمتی خواهد بود که عموماً دوام چندانی هم ندارد. خانه نا مرتب علاوه بر شلوغی، عموماً کلافگی و حوادث ناخوشایندی را به همراه دارد. خانه نامرتب زمانی آثار زشت خود را بیش از پیش نشان می‌دهد که مهمانی ناخوانده جلوی در ظاهر شود.


به گزارش فرادید، خانه، محلی برای آرامش و ذخیره انرژی برای مواجهه با مشکلات و موارد مختلف بیرونی است و خانه نامرتب این امکان را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. خانه همیشه مرتب علاوه بر آرامش، حس اعتماد به نفس و توانمندی ساکنین خود را نیز تقویت می‌کند. برخی افراد ذاتاً از شلوغی و به‌هم‌ریختگی لذت می‌برند، اما این مسئله نباید موجب آزار دیگر افراد خانواده باشد. اگر ازاین‌گونه افراد در خانه دارید، از آن‌ها بخواهید که فضا‌های مشترک را تمیز و مرتب نگه داشته و در فضای خصوصی و اتاق خود را آزادنه و هر طور که مایل‌اند طراحی کنند.


برای داشتن خانه همیشه مرتب نیاز نیست که هرروز ساعات طولانی را اختصاص به جمع و جور کردن و نظافت بدهید. کافی است با برنامه ریزی روزانه و استفاده از ترفند‌های خانه‌داری آن را به شکلی که باید مرتب کنید.

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌های خانه‌دار در مواجهه با خانه‌ای نامرتب این است که از کجا و چگونه پروسه طولانی مرتب کردن را آغاز کنند. بهترین نقطه برای شروع در ابتدای روز همان تخت خواب و محیط اطراف آن است. سعی کنید در طول روز هر محلی که در آن به کار مشغول هستید را ابتدا مرتب کرده و سپس به کار خود برسید. البته این روش بیشتر مناسب خانم‌های خانه‌داری است که تمام روز خود را در خانه به سر می‌برند.

خانه همیشه مرتب برای کسانی که شاغل هستند چالش بزرگی به نظر می‌رسد. بهتر است برای کم کردن حجم مرتب کردن خانه هر بار که از وسیله‌ای استفاده می‌کنید به سرعت پس از مصرف آن را در جای خود قرار دهید. بدین ترتیب در پایان روز نسبت به قبل خانه‌ای مرتب خواهید داشت.

زمان‌بندی و طبقه‌بندی کار‌های روزانه به نحوی‌که روزی یک یا دو قسمت از خانه را مرتب کنید به داشتن خانه همیشه مرتب کمک بزرگی می‌کند. این روش خصوصاً برای خانم‌های شاغل که وقت کمتری در خانه هستند مفید است. یکی از نکات مهم در ایجاد خانه همیشه مرتب، منظم بودن اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن است. این امر برای زمانی که مهمان یا دوستی سرزده وارد خانه می‌شود نیز وجهه خوبی را از شما تداعی می‌کند.

حفظ و نگهداری روزانه خانه همیشه مرتب می‌تواند بار اضافی از کار را برایتان به همراه داشته باشد، اما لازم نیست همه وقت خود را به آن اختصاص دهید. نگه داشتن خانه همیشه مرتب وابستگی زیادی به زمان دارد، و همه چیز به عادت‌های خوب و سازنده مربوط می‌شود. عادت‌های ساده‌ای که در طول زمان خانه همیشه مرتبی را برایتان به همراه خواهد داشت.
افراد شاغل چگونه خانه خود را تمیز نگه دارند؟

کارهای هفتگی

برای اینکه خانه‌تان همیشه تمیز و مرتب باشد، یک برنامهٔ تمیزکاری هفتگی داشته باشید. این برنامه نباید سنگین باشد و خسته‌تان کند. برنامه‌ای ساده مانند زیر کافی‌ است:

  • دوشنبه: کشیدن جاروبرقی؛
  • سه‌شنبه: شستن کف؛
  • چهارشنبه: تمیزکردن دست‌شویی.

به همین ترتیب، هر روز یک کار قرار دهید. به‌منظور ساده‌تر شدن کار، برای انجام کارها بازهٔ زمانی ۱۵دقیقه‌ای در نظر بگیرید. با سرعت‌دادن به کارها، میل ما برای انجام آنها بیشتر می‌شود.

افراد شاغل چگونه خانه خود را تمیز نگه دارند؟

کارهای روزانه

درست است که همهٔ کارها را هر روز تکرار نمی‌کنیم، اما برای اینکه همیشه خانه‌ای مرتب و تمیز داشته باشید بهتر است این کارها را روزانه انجام دهید:

  • پیش از رفتن به سر کار، لباس‌شویی را راه بیندازید و پس از بازگشت به خانه لباس‌ها را پهن کنید.
  • هنگام تماشای سریال موردعلاقه‌تان لباس‌های شسته‌شده را تا کنید.
  • سطوح دست‌شویی را هر روز تمیز کنید.
  • ظرف‌ها را بلافاصله بعد از خوردن غذا بشویید یا داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید.
  • پیش از خواب، کمی تمیزکاری کنید. پیش از اینکه به تختخواب بروید، در بازه‌ای ۱۰دقیقه‌ای خانه را مرتب کنید. روی کابینت‌های آشپزخانه را دستمال بکشید. کتاب‌ها یا مجله‌ها را جمع کنید. وسایل را سر جایشان بگذارید.
  • از «قانون ۲ دقیقه» پیروی کنید. اگر کاری کمتر از ۲ دقیقه طول می‌کشد، همین حالا انجامش دهید. شستن یک بشقاب، ریختن لباس‌ها در سبد لباس‌چرک‌ها، خالی کردن سطل زباله و … از این دست کارها هستند.
  • هر زمان می‌توانید تمیزکاری کنید. این کار ساده‌ترین روش برای تمیز نگه‌داشتن خانه است. به‌جای اینکه لباس‌های‌تان را روی تخت رها کنید، آنها در کمد یا کشو بگذارید. وقتی منتظرید آب کتری بجوشد، ظرف‌ها را سر جای‌شان بگذارید. هر زمان متوجه لکی روی سطوح شدید، آن را تمیز کنید.
  • تختخواب را هر روز مرتب کنید. این کارِ ساده به‌شدت مؤثر است.
  • ورودی خانه را مرتب نگه دارید. کفش‌ها را در جاکفشی بگذارید. لباس‌ها را آویزان کنید. به همین سادگی!
  • در خانه کفش نپوشید. این‌گونه زمان شست‌وشوی کف به‌شدت کاهش می‌یابد.
  • دستمال مخصوصی در حمام داشته باشید و به‌طور منظم، آینه و سطوح شیشه‌ای را تمیز کنید.
  • برای جمع‌کردن موها یا گردوغبار کف حمام و دست‌شویی در گوشه‌‌ها، از سشوار استفاده کنید؛ سپس آنها را با جارو و خاک‌انداز جمع کنید.
  • پیش از استفاده از حمام، چند قطره روغن اکالیپتوس یا نعناع در آن بچکانید. این‌گونه دست‌کم حمام بوی تمیزی می‌دهد!

افراد شاغل چگونه خانه خود را تمیز نگه دارند؟

کلام آخر

درست است که خانهٔ تمیز و مرتب خیلی خوشایند است، اما فراموش نکنید در زندگی چیز‌های مهم‌تری هم هستند. شما شغل دارید، خانواده و زندگی دارید؛ اشکالی ندارد اگر دوست دارید همه‌چیز بی‌نقص باشد و برایش تلاش می‌کنید. اما اگر به هدف‌تان نرسیدید، ناامید نشوید. زندگی همین‌طوری هم خوب است!

خانم‌ها و آقایان شاغل! شما چطور کار‌های خانه را سروسامان می‌دهید؟ آیا به‌نظرتان درست است که در جامعهٔ ایران خانم‌ها بیشتر دغدغهٔ کار‌های خانه و داشتن خانه تمیز را دارند؟ شما چه توصیه‌ای دارید؟
۰
نظرات بینندگان
  • نگار ارسالی در

    بسیار عالی! تجریه کردم موارد رو! به جز برنامه هفتگی که حتما امتحان میکنم!

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید