"نون خ ۲" یا "پایتخت ۶"؛ کدام سریال موفق‌تر بود؟

"نون خ ۲" یا "پایتخت ۶"؛ کدام سریال موفق‌تر بود؟

منتقدان درباره "پایتخت ۶" و "نون خ. ۲" نظر‌های متفاوتی داشته اند، اما اغلب به تحسین "نون خ. ۲" پرداخته اند. محمد تقی فهیم منتقد سینما و تلویزیون، با انتشار یادداشتی درباره این دو سریال، نوشت: "یکی از  خوبی‌های طنز در این است که آدم‌ها را تقسیم‌بندی نمی‌کند و سعی می‌کند آیینه‌ای در برابر همه آدم‌ها باشد تا همه خودشان را در آن ببینند. در فصل جدید «نون خ» کمدی موقعیت بیشتر دیده می‌شود. در بخش اول همه چیز در کلام و دیالوگ بود و تعقیب و گریز به تهران و حتی ماجرای تخیلی، اما در این بخش بیشتر به موقعیت توجه شده و ریزموقعیت‌های کمدی به‌جایی ایجاد می‌شود.  برعکس «پایتخت ۶» که اصلا جلو نمی‌رفت و در یک‌جا درجا می‌زد. این مقایسه به خاطر این است که به لحاظ ساختار و نوع قصه‌پردازی این دو سریال تشابه زیادی دارند و می‌توان مقایسه‌شان کرد، ضمن این‌که برخی عوامل مشترک هستند؛ مثلا تهیه‌کننده «نون خ. ۲» در «پایتخت ۶» ناظر کیفی بود. "

کد خبر : ۷۹۵۴۴
بازدید : ۸۱۸۵
۳ فرادید | پخش سریال نون خ. ۲" پس از "پایتخت ۶" باعث شده تا بسیاری از مخاطبان، این دو سریال را با هم قیاس کنند. "نون خ" که دومین سال است از شبکه یک سیما پخش می‌شود، توانسته مخاطب را پای تلویزیون بنشاند والبته توجه برخی منتقدان را هم به خود جلب کند.

به گزارش فرادید، "سریال «نون خ. ۲» به نویسندگی "امیر وفایی" و کارگردانی "سعید آقاخانی" از جمعه ۲۲ فروردین روی آنتن رفت. البته قرار بود این سریال در ایام ماه رمضان پخش شود که با تصمیم ناگهانی مدیران سیما، زیرخاکی جایگزین این "نون خ" در شب‌های ماه رمضان شد. با این حال ۱۱ روز از پخش فصل دوم این سریال گذشته است و توانسته بازخورد مثبت بیشتری نسبت به فصل اول بگیرد.

فصل اول، داستان نورالدین خانزاده که سعید آقاخانی نقش آن را ایفا می‌کند را تعریف می‌کرد. او صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتابگردان بود که به‌علت بدهکاری درگیر ماجرا‌هایی می‌شود.

بعد از این نوبت به ادامه داستان در فصل دوم رسید، مجموعه‌ای که البته چند قسمت بیشتر از آن نگذشته، اما می‌شود گفت: علاوه بر اندک ادامه این ماجرا، قصه‌های دیگری هم دارد. در این سری از همان ابتدا مشخص می‌شود که بدهی نورالدین تا حدی با فروش خانه مادرزنش صاف شده، ولی بازهم این ماجرا در کنار قصه تازه ادامه دارد.
گروه تولید این سریال بستر قصه‌های فصل دو را در خانه‌های زلزله زده قرار دادند. طوری که خانه نورالدین خانزاده و برخی نقش‌های اصلی داستان در منطقه‌های زلزله زده کرمانشاه است که با بازسازی لوکیشن این ویرانه‌ها به خانه تبدیل شده است. بستر این قصه نیز زلزله کرمانشاه است که می‌تواند موقعیت‌های فراوان کمدی را در داستان «نون خ» بگنجاند و یا اینکه سر آغاز چالش‌هایی با چاشنی طنز در داستان باشد.

سعید آ‌قاخانی، حمیدرضا آذرنگ، میرطاهر مظلومی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، پاشا جمالی، مجید یاسر، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، نسرین مرادی، ماشاالله وروائی، سیروس سپهری، کاظم نوربخش، سیدحسین موسوی، حسین مرادی، یوسف کرمی، وریا امینی، افشین ملکی، کیوان شیخ احمدی، رضا رشیدی، پرویز کولیوند، سیروس حسینى فر، حسن رحمتی، علی اخوان، صهبا شرافتى، نارین ایوبى، آتنا مهیارى، شقایق فتاحى، مدیا زردویى، شبنم عظیمى ترکیب بازیگران اصلی فصل دوم سریال نون خ. ۲ را شکل می‌دهند.
علی صادقی، هومن حاج عبداللهی و نعیمه نظام دوست از جمله بازیگرانی هستند که در این فصل سریال حضور ندارند.

نقاط ضعف و قوت دو سریال

گویش فارسی با لهجه کُردی استفاده شده در سریال "نون خ" به خوبی از آب درآمده و جز قوت‌های سریال است. مطمئنا اگر قرار بود با زبان کُردی حرف بزنند مجبور می‌شدند از زیرنویس فارسی استفاده کنند (چون هیچوقت کُرد‌ها در بین خودشان به فارسی حرف نمی‌زنند)، طبیعتا سازندگان سریال برای اجتناب از این قضیه به زبان فارسی حرف می‌زنند که لهجه کُردی دارند. این نقطه قوت در سریال پایتخت هم دیده می‌شود.

نقطه قوت بعدی که باز هم هر دو سریال در آن اشتراک دارند، استفاده بجا از تم‌های موسیقی بومی در صحنه‌های متناسب با آن، علی الخصوص در تیتراژ ابتدا و آخر سریال است. البته این نقطه قوت در " نون خ" بیشتر دیده می‌شود. ترانه‌های کُردی که در صحنه‌هایی به شکل کامل پخش می‌شوند هم بسیار تاثیرگذار است و هم سایر بخش‌های ایران را با موسیقی اصیل کُردی آشنا می‌کند ترانه‌هایی از خواننده‌های مطرح کُرد مانند حسن زیرک، مظهر خالقی، اسماعیل صابوری، سیدعلی اصغر کردستانی، حشمت الله لُر نژاد که مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است.

عید آقاخانی با ساخت "نون خ" که مبتنی بر طنز‌های کلامی و نیز موقعیت‌های کمدی تا به الان توانسته نگاه منتقدین همیشگی سیما را معطوف به خود سازد. اما "پایتخت ۶" برخلاف ۵ فصل قبلی مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است، البته چند قسمت پایانی پایتخت ۶ همچنان ضبط نشده و قرار است به زودی تولیدو پخش شود. امامنتقدان باز هم معتقدند که در این چند قسمت باقیمانده هم نمی‌توان گره‌های کور "پایتخت ۶" را باز کرد.

«نون. خ» در عین روایت کمدی، خلق نمای بصری و استفاده از ظرفیت‌های بومی مناطق کردنشین، دست از نقد‌های بجا و درست برنمی‌دارد. همچنین به خوبی از این ظرفیت برای ورود به بحران‌ها و حتی نقد شخصیت‌ها استفاده می‌کند و به سبب به‌روز بودن و طنز محترمانه خود با واکنش مثبت سوژه‌های خود مواجه شده است. اما بسیاری معتقدند که " پایتخت ۶" نتوانسته شوخی‌ها، مضمون و ارجاعات به قاعده و به اندازه را رعایت کند و همین امر موجب دو دسته شدن جامعه شده است.

نظر منتقدان در باره "نون خ ۲" و "پایتخت ۶ "چیست؟

منتقدان درباره "پایتخت ۶" و "نون خ ۲" نظر‌های متفاوتی داشته اند، اما اغلب به تحسین "نون خ. ۲" پرداخته اند. محمد تقی فهیم منتقد سینما و تلویزیون، با انتشار یادداشتی درباره این دو سریال، نوشت: "یکی از خوبی‌های طنز در این است که آدم‌ها را تقسیم‌بندی نمی‌کند و سعی می‌کند آیینه‌ای در برابر همه آدم‌ها باشد تا همه خودشان را در آن ببینند. در فصل جدید «نون خ» کمدی موقعیت بیشتر دیده می‌شود. در بخش اول همه چیز در کلام و دیالوگ بود و تعقیب و گریز به تهران و حتی ماجرای تخیلی، اما در این بخش بیشتر به موقعیت توجه شده و ریزموقعیت‌های کمدی به‌جایی ایجاد می‌شود. برعکس «پایتخت ۶» که اصلا جلو نمی‌رفت و در یک‌جا درجا می‌زد. این مقایسه به خاطر این است که به لحاظ ساختار و نوع قصه‌پردازی این دو سریال تشابه زیادی دارند و می‌توان مقایسه‌شان کرد، ضمن این‌که برخی عوامل مشترک هستند؛ مثلا تهیه‌کننده «نون خ. ۲» در «پایتخت ۶» ناظر کیفی بود. "

هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله تخصصی فیلم در صفحه اینستاگرام خود درباره این سریال نوشته است: «"نون خ" پر از دیالوگ‌های بامزه با اجرای دوست‌داشتنی سعید آقاخانی در ساختار و فضایی ابسورد است.»

فرزاد حسن زاده، روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: "قرارگیری بازیگران در برابر نابازیگران چه در سینما و چه در تلویزیون کار راحتی نیست و چه بسیار از کارگردانان مطرح که در بازی‌گیری از نابازیگر لنگ می‌زنند، ولی سعید آقاخانی باز شاید به‌خاطر سوابق بازیگریش در بازی‌گیری حتی از هنروران هم منعطف نشان داده تا جایی که در سکانس‌های مقابل خویش نیز تا جایی که امکانش هست فضا ایجاد می‌کند که نابازیگران دیده شوند. "

درمقابل برخی منتقدان هم گفته اند که این دو سریال را نبایدبا هم مقایسه کرد. وحید سعیدی روزنامه نگار و منتقد سینما و تلویزیون از مقایسه کردن سریال "پایتخت ۶" و "نون خ. ۲" انتقاد کرده، اما تلوحیاً به حمایت از "پایتخت ۶" پرداخته است. او در این زمینه گفته است: "جریان دو قطبی سازی «نون خ» و «پایتخت» در حالی شکل گرفته که وقتی دو سریال را رودر روی یکدیگر قرار می‌دهیم، استاندارد‌های دوقطبی سازی با آن مماس نمی‌شود. یعنی فاصله دو سریال در شرایط کنونی به اندازه‌ای با هم زیاد است که کلا در مقام مقایسه و رقابت نمی‌توانند قرار بگیرند. برای اثبات این ماجرا فقط کافی است میزان بازدید‌های این دو سریال را در سایت تله‌وبیون بررسی کنیم. قسمت اول "پایتخت" بالای ۴۰۰ هزار دانلود داشته و قسمت اول "نون خ" فقط ۷۵ هزارتا. وقتی اختلاف در یک مورد تا این اندازه است عملا مقایسه و رودررو قرار دادن این دو سریال غلط است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید