سرقت‌های دو دقیقه‌ای با وجود "رمز پویا"

سرقت‌های دو دقیقه‌ای با وجود "رمز پویا"

رمز یک‌بار مصرف را هم وارد کردم، اما عملیات بانکی ناموفق شد. همان لحظه یعنی در کمتر از یک دقیقه متوجه شدم که از حساب بانکی‌ام ٥‌میلیون ریال به سرقت رفته است.

کد خبر : ۷۹۵۵۸
بازدید : ۱۱۹۶۰
سرقت‌های دو دقیقه‌ای با وجود
رمز یک‌بار مصرف هم نتوانست مانع از سرقت‌های مجازی و کلاهبرداران اینترنتی شود. دو دقیقه زمان هم کم نبود. زمانی کافی بود برای کلاهبرداران اینترنتی تا بتوانند حساب مردم را خالی کنند.
آن‌هایی که برای خرید‌های مختلف در فضای مجازی، رمز یک‌بار مصرف خود را وارد می‌کردند و بعد از آن تبهکاران مجازی تنها دو دقیقه فرصت داشتند تا پول‌های میلیونی به جیب بزنند. سه نفری که با این کار توانستند ١٠٠‌میلیون تومان به دست بیاورند، اما درنهایت پلیس فتای پایتخت آن‌ها را دستگیر کرد.

ماجرای این پرونده از بهمن ماه سال گذشته پیش‌روی پلیس فتا قرار گرفت. بیست‌وهفتم بهمن ماه بود که زنی سی ساله با ارایه شکایتی از دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای به پلیس فتا مراجعه کرد و از سرقت حساب بانکی‌اش خبر داد.
این زن برای خرید شارژ ایرانسل به سایتی مراجعه کرد و بعد از واردکردن اطلاعات حسابش متوجه سرقت پول‌هایش شد: «برای شارژ سیم کارت تلفن همراه ایرانسلم وارد سایتی شدم. در آنجا کارت شارژ را با قیمتی ارزان‌تر می‌فروخت، برای همین وسوسه شدم تا از آن سایت خرید کنم. با اطمینان از اینکه رمز یک‌بار مصرف دارم و امکان ندارد هیچ جرمی صورت بگیرد، پس از طی مراحلی اطلاعات کارت بانکی‌ام را وارد کردم.
رمز یک‌بار مصرف را هم وارد کردم، اما عملیات بانکی ناموفق شد. همان لحظه یعنی در کمتر از یک دقیقه متوجه شدم که از حساب بانکی‌ام ٥‌میلیون ریال به سرقت رفته است.»

با اعلام این شکایت بود که موضوع در دستور کار مأ‌موران قرار گرفت و تلاش درخصوص این پرونده آغاز شد. درحالی‌که تحقیقات در این زمینه ادامه داشت، شکایت‌های مشابه دیگری به پلیس ارایه شد که نشان می‌داد این سرقت‌های اینترنتی را یک شبکه حرفه‌ای انجام می‌دهد.

سرهنگ «تورج کاظمی» رئیس پلیس فتای پایتخت جزئیات بیشتری از این پرونده را برای خبرنگار «شهروند» بازگو کرد: «مهندسان پلیس فتا در تحقیق از شاکیان دریافتند متهمان با ساخت درگاه جعلی بانک در مدت کمتر از مهلت رمز یک‌بار مصرف از حساب قربانیان سرقت را انجام می‌دادند.
طعمه‌ها نیز همگی برای خرید وارد این سایت می‌شدند و بعد از وارد کردن رمز یک‌بار مصرف‌شان در کمتر از دو دقیقه با خالی‌شدن حساب بانکی‌شان مواجه می‌شدند. سارقان برای این دزدی‌ها تنها دو دقیقه فرصت داشتند، اما در همین زمان کم موفق به هک‌کردن حساب و خالی‌کردن آن می‌شدند.»

مأموران پلیس فتا در تحقیقات بعدی پلیسی متوجه شدند مبالغ سرقتی به حساب فردی واریز شده است که او دستگیر شد و اعتراف کرد یکی از دوستانش تعدادی دستگاه کارت‌خوان به نامش گرفته است و در ازای آن ماهیانه مبلغی به‌عنوان کارمزد به حسابش واریز می‌کند: «پس از اعترافات متهم دستگیرشده، مأموران پلیس، متهم دوم پرونده و مخفیگاه او را شناسایی کردند.
درنهایت نیز مأموران موفق شدند او را در مخفیگاهش دستگیر و تعدادی تجهیزات و ابزارآلات سرقت کشف کنند. شاخه دیگری از تجسس‌های تیم تحقیق، دست دو نفر دیگر از اعضای این باند حرفه‌ای را رو کرد و کارآگاهان دریافتند با باندی از سارقان فضای مجازی مواجه هستند.
آن‌ها در ادامه موفق شدند دو متهم دیگر را که با همکاری سایر متهمان از کاربران فضای مجازی سرقت می‌کردند، شناسایی کنند.»

این چهار سارق فضای مجازی که در زمان کمتر از اعتبار رمز یک‌بار مصرف سرقت می‌کردند، همگی در عملیات‌های مختلف پلیسی دستگیر شدند و تحقیق از آن‌ها نشان داد که متهمان با سرقت یک‌میلیارد ریال و پولشویی، پول سرقتی را از چرخه بانک خارج می‌کردند: «متهمان با مشاهده مدارک و مستندات پلیس به جرم خود اقرار کردند.
آن‌ها در بازجویی‌ها گفتند: «هر بار پس از سرقت‌های مختلف و خالی‌کردن حساب مردم با پولشویی به طرق متفاوت ازجمله خرید طلا، پول‌های سرقتی را از چرخه بانک خارج می‌کردیم و در نهایت طلای خریداری‌شده را می‌فروختیم، بعد از آن پول‌ها را بین خودمان تقسیم می‌کردیم.»

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه اکنون ١٦ پرونده در این خصوص در پلیس فتا در حال رسیدگی است، ادامه داد: «کارشناسان پول سرقتی را یک‌میلیارد ریال برآورد کرده‌اند. اما تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.»

مجرمان فضای مجازی با تکنیک‌های مهندسی اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی طعمه‌هایشان می‌کنند. این را سرهنگ کاظمی می‌گوید و در این‌باره هشدار می‌دهد: «طراحی صفحات جعلی یکی از مهم‌ترین نمونه‌های شگرد‌های کلاهبردارانه در فضای مجازی به حساب می‌آید، بنابراین ضروری است کاربران فضای مجازی خرید‌های اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر و مهم و دارای نماد الکترونیکی اعتماد انجام دهند.
شهروندان موقع انجام عملیات اینترنتی بانکی باید رایانه‌شان را به سیستم عامل و آنتی‌ویروس به‌روز مجهز کنند و مطمئن شوند که از درگاه اصلی بانک https استفاده می‌کنند. همچنین مردم در خرید‌های آنلاین باید دقت داشته باشند در دام فیشر‌ها یا همان درگاه‌های جعلی بانک گرفتار نشوند، چراکه این افراد صفحات جعلی شبیه به صفحه اصلی ایجاد می‌کنند و به‌طور عمده به دنبال سرقت اطلاعات مهم بانکی کاربران هستند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید