علائم کرونا در کودکان

علائم کرونا در کودکان

در صورت اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی و عدم حضور در اماکن عمومی، امکان ابتلای کودکان به بیماری کرونا به حداقل رسیده و خانواده‌ها خواهند توانست با همدلی بحران ناشی از این بیماری مهلک را پشت سر گذارند.

کد خبر : ۷۹۶۷۶
بازدید : ۱۱۲۵۸
علائم کرونا در کودکان
یک متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان درباره احتمال ابتلای کودکان و نوزادان به کرونا ویروس جدید توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر حمید سلطان علیان با اشاره به وضعیت کودکان در برابر بیماری کووید-۱۹، گفت: گسترش و انتشار وسیع بیماری covid - ۱۹ در جهان، تبعات و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عمیقی را به دنبال داشته است. کودکان نیز در این همه‌گیری بی‌سابقه، متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری شده‌اند.

وی با بیان اینکه عده‌ای از کودکان گرفتار بیماری کرونا شده و برخی نیز متاسفانه اعضای خانواده خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند، افزود: بیماری کرونا در همه گروه‌های سنی مشاهده شده است، اما خوشبختانه و بر اساس مستندات موجود، این بیماری در کودکان با علائم خفیف‌تری همراه بوده و مرگ و میر کمتری نسبت به بالغین ایجاد کرده است.

سلطان علیان با اشاره به برخی نگرانی‌ها و اضطراب خانواده‌ها در خصوص کرونا و ابتلای فرزندان‌شان به این بیماری، در پاسخ به اینکه آیا ریسک ابتلای به این بیماری در کودکان بیشتر از بالغین است، گفت: جواب منفی است. در کودکان نیز همچون بزرگسالان درگیری از طریق ترشحات تنفسی یا انتقال ویروس از سطوح آلوده رخ می‌دهد و ریسک انتقال از بزرگسالان به کودکان مشابه انتقال در سایر سنین است.

وی درباره علائم کووید-۱۹ در کودکان نیز اظهار کرد: علائم بیماری کرونا در کودکان تقریبا مشابه بالغین است، اما به صورت خفیف‌تر تظاهر می‌کند. علائم شایع در کودکان شامل تب، سرفه خشک و خستگی است. در عین حال تعدادی از کودکان علائمی همچون آبریزش بینی و گرفتگی بینی داشته و در درصد کمتری از آن‌ها علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ و درد شکم نیز دیده شده است.

سلطان علیان تاکید کرد: در صورت بروز علائم یادشده فوق و وجود سابقه تماس کودک با فرد مبتلا به کرونا، کودک باید حتما توسط پزشک معاینه و احتمال بروز بیماری کرونا در کودک بررسی شود. همچنین در کودکان مشکوک به کرونا لازم است عکس ساده قفسه سینه انجام و در صورت ضرورت سی تی اسکن ریه انجام شود.

وی با بیان اینکه اکثر کودکان مبتلا یک تا دو هفته پس از ابتلا به بیماری، بهبود می‌یابند و درصد کمی از آن‌ها نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند، ادامه داد: در کودکان مبتلا به بیماری زمینه‌ای همچون نقص ایمنی و بدخیمی ممکن است نوع شدید بیماری بروز کند و این دسته از بیماران باید از ابتدا بستری و تحت درمان قرار گیرند.

کرونا از مادر به نوزاد منتقل می‌شود؟
این فوق‌تخصص نوزادان درباره احتمال انتقال کرونا از مادر به نوزاد نیز گفت: تاکنون انتقال بیماری از مادر به جنین در حین بارداری اثبات نشده است، اما پس از تولد امکان انتقال بیماری به نوزاد وجود خواهد داشت. نوزادانی که از مادرانی به دنیا می‌آیند که از ۱۴ روز قبل تا ۲۸ روز پس از زایمان سابقه ابتلا به کرونا داشته‌اند یا نوزادانی که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به کرونا بوده‌اند، مشکوک به کرونا تلقی شده و باید دو هفته ایزوله شوند.

آیا مادر مبتلا به کرونا می‌تواند نوزاد خود را شیر دهد؟
سلطان علیان با بیان اینکه با بررسی‌های انجام شده ویروس کرونا تاکنون در شیرمادر یافت نشده است، اظهار کرد: در مورد شیردهی مستقیم مادر مبتلا به کرونا به نوزاد اتفاق نظر وجود ندارد، آنچه از سوی برخی مقالات توصیه شده به این صورت است؛ در صورتیکه والدین تمایل به کاهش ریسک انتقال ویروس داشته باشند، تا رفع علائم بیماری در مادر و دو نوبت آزمایش منفی، از شیر ذخیره شده در بانک شیر یا شیر خشک استفاده شود.
در عین حال مادر در این مدت شیر خود را دوشیده وذخیره می‌کند. همچنین در صورتیکه والدین تمایل به محدود کردن ریسک انتقال داشته باشند، مادر با رعایت الزامات بهداشتی شیر خود را دوشیده و توسط یکی از اعضای خانواده که سالم است و در یک اتاق جداگانه به نوزاد داده شود.

وی افزود: درصورتیکه والدین به منظور بهره‌مندی از مزایای شیر مادر ریسک انتقال ویروس را پذیرفته باشند، مادر پس از شستشوی کامل و با زدن ماسک جراحی مستقیما شیردهی به نوزاد خود را انجام خواهد داد. باید توجه کرد که سازمان بهداشت جهانی با توصیه آخر مبنی بر شیردهی مادر به نوزاد و با رعایت الزامات بهداشتی موافق است.

والدین چگونه باید با کودکان‌شان درباره کرونا صحبت کنند؟
این متخصص کودکان اظهار کرد: همانطور که بحث در مورد این بیماری در جامعه گسترش می‌یابد، کودکان با شنیدن اخبار ناگوار ممکن است دچار اضطراب و نگرانی شدید شوند؛ بنابراین والدین باید با اطمینان بخشی به کودکان نقش مهمی پیرامون اخبار جعلی و خلاف واقع که به گوش کودکان می‌رسد، ایفا کنند.
بدیهی است که حجم انبوه مطالب منفی در مورد این بیماری می‌تواند باعث افزایش استرس در کودکان شود؛ بنابراین پدر و مادر باید توجه ویژه به آنچه از طریق رسانه‌ها یا فضای مجازی در دسترس کودک قرار می‌گیرد، داشته باشند.
والدین باید با کلامی ساده واقعیت‌های این بیماری را برای کودکان تشریح کرده و راهکار‌های بهداشتی آسان را جهت پیشگیری از سرایت بیماری به کودکان آموزش دهند. همچنین در ایام قرنطینه و تعطیلی مدارس پدر و مادر باید مدت زمان بیشتری را با فرزند خود سپری کرده و با گوش دادن به نقطه نظرات کودک، عشق و محبت بیشتری را به وی ابراز دارند.

آیا کودکان باید از ماسک استفاده کنند؟
سلطان علیان درباره لزوم استفاده کودکان از ماسک، گفت: اگرچه استفاده از ماسک ممکن است برای گروه سنی اطفال مشکل باشد، اما برای پیشگیری از سرایت بیماری توصیه می‌شود کودکان بالای دو سال در صورت حضور ضروری در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند. باید توجه کرد که به دلیل خطر ایجاد خفگی، استفاده از ماسک در کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در صورت اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی و عدم حضور در اماکن عمومی، امکان ابتلای کودکان به بیماری کرونا به حداقل رسیده و خانواده‌ها خواهند توانست با همدلی بحران ناشی از این بیماری مهلک را پشت سر گذارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید