افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار

بسیاری از فعالان باور داشتند که افزایش روز سه‌شنبه چیزی را در بازار ارز تغییر نداده است و قیمت همچنان در کریدور مجاز سال ۹۹ خود حرکت می‌کند.

کد خبر : ۷۹۸۰۲
بازدید : ۴۸۱۰
افزایش قیمت دلار
در چهارمین روز هفته، دلار و سکه در دو سوی متفاوت حرکت کردند. شاخص ارزی توانست کمی از کف ۱۶ هزار تومانی فاصله بگیرد، حال آنکه سکه امامی به سوی سطح ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.

صعود آرام در بازار ارز
بازار ارز در روز سه‌شنبه دو نیمه متفاوت داشت؛ در نیمه اول، قدرت دست فروشندگان بود که با فعالیت خود قیمت را از کانال ۱۶ هزار تومانی پایین بردند و حتی شاهد ثبت قیمت‌هایی در حوالی محدوده ۱۵ هزار و ۹۶۰ تومان بودیم؛ با این حال، از نیمه دوم روز جهت حرکتی دلار تغییر کرد و این ارز توانست نه تنها به کانال ۱۶ هزار تومانی بازگردد، بلکه با ۳۰ تومان رشد نسبت به روز دوشنبه به قیمت ۱۶ هزار و ۳۰ تومان برسد.

بسیاری از فعالان باور داشتند که افزایش روز سه‌شنبه چیزی را در بازار ارز تغییر نداده است و قیمت همچنان در کریدور مجاز سال ۹۹ خود حرکت می‌کند. شاخص ارزی در سال جاری در دامنه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی گرفتار شده است و توان خروج از این بازه قیمتی را از خود نشان نداده است.
در کنار ماندگاری در کریدور یاد شده، نوسانات روز سه‌شنبه نیز به اندازه‌ای نبود که ذهنیت معامله‌گران بازار را با تغییر خاصی مواجه کند. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، تا زمانی که شاخص کل بورس می‌تازد و رکورد‌های جدیدی را به ثبت می‌رساند، نمی‌توان انتظار رشد قیمت خاصی در بازار ارز را داشت.
به باور این عده، زمانی که یک بازار به‌صورت هیجانی رشد می‌کند، توجه مردم و سرمایه‌گذاران عموما به سمت آن بازار جلب می‌شود و همین مساله موجب می‌شود که بازارهایی، چون ارز و سکه با تقاضای جدیدی رو‌به‌رو نباشند. در مورد تقاضای ثابت و سنتی که در بازار ارز وجود دارد هم حداقل این را می‌دانیم که به دلیل گسترش ویروس کرونا، برخی از آن‌ها به بازار وارد نشده‌اند.
به‌عنوان مثال، محدودیت‌های سفر در ماه‌های اخیر موجب شده است که دیگر کمتر کسی به فکر خرید ارز به منظور خروج از کشور و سفر‌های تفریحی باشد. شاید در چنین شرایطی که ضعف تقاضا نسبتا در بازار وجود دارد، تنها عاملی که موجب شده است قیمت دچار کاهش خاصی نشود، ضعف همزمان سمت عرضه باشد.
البته ممکن است که سمت عرضه به‌صورت واقعی تضعیف نشده باشد، ولی معامله‌گران انتظار داشته باشند که عرضه ارز در آینده دچار کاهش شود و همین موضوع را در معاملات خود لحاظ کرده باشند.
قیمت نفت از یک‌سو کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر قیمت کانی‌های فلزی و مشتقات نفتی نیز در بازار‌های جهانی تحت فشار است. مسائلی از این دست می‌توانند چنین انتظاری را در میان معامله‌گران ایجاد کنند که درآمد‌های ارزی و سمت عرضه در آینده کمی دچار مشکل شود.

در چنین شرایطی که سمت عرضه و تقاضا از قوت چندانی برخوردار نیستند، بسیاری از نوسان‌گیران سعی می‌کنند با استفاده از عوامل روزانه‌ای، چون نرخ حواله درهم یا ارزش دلار در کشور‌های همسایه نوسان‌گیری کنند. دیروز نیز ارزش دلار در کشور‌های همسایه کمی بالاتر آمده بود و شاید یکی از دلایل رشد قیمت در بازار داخلی نیز تقویت ارزش این ارز در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق بود.

یکی از نکات جالب توجه بازار دیروز، کاهش قیمت سکه در شرایطی بود که دلار توانست خود را به بالای کانال ۱۶ هزار تومانی بازگرداند. دیروز سکه تمام بهار آزادی ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۶ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید. این فلز گرانبها روز دوشنبه نیز ۲۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رسانده و تا قیمت ۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان پایین رفته بود.
بر اساس صحبت‌های فعالان، مهم‌ترین عامل نزول سکه، کاهش بهای طلای جهانی در دو روز گذشته بوده است. در صورتی که بسیاری از معامله‌گران بازار داخلی و بازار جهانی انتظار افزایش بهای اونس را داشتند، این فلز گرانبها بیشتر به سوی ابتدای مرز هزار و ۷۰۰ دلاری حرکت کرده است. در واقع عدم تحقق پیش‌بینی سکه بازان در مورد افزایش اونس، یکی از دلایل عقب‌نشینی افزایشی‌های بازار بوده است.

وضعیت طلا
قیمت طلا تحت‌تاثیر برنامه‌های کشور‌ها برای کاهش محدودیت‌های قرنطینه کرونا که ریسک‌پذیری معامله‌گران را بهبود بخشید، در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی کاهش یافت؛ اما همچنان بالای مرز ۱۷۰۰ دلار ماند. روز گذشته با کاهش قیمت طلای جهانی شاهد کاهش قیمت سکه و نزول قیمت هر گرم طلا تا سطح ۶۳۵۹۰۰ تومان در تهران بودیم؛ اما قیمت پس از رسیدن به سطح حمایتی ۶۳۵۹۰۰۰ تومان موفق به گذر از آن نشده و به سمت بالا بازگشت.
در سطح بالاتر، قیمت ۶۴۳۵۰۰ تومان قرار دارد که به نظر مقاومت زیادی در برابر صعود قیمت دارد. در صورت شکست این سطح و قرار گرفتن قیمت بالاتر از آن انتظار ادامه صعود طلا تا ۶۴۷۶۰۰ تومان برای هر گرم را خواهیم داشت. شرط ادامه صعود قیمت پایداری بالاتر ازسطح ۶۳۹۰۰۰تومان برای هر گرم طلا است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید