"خورشید"، آرام شده‌است

"خورشید"، آرام شده‌است

با این وجود، محققان همچنین ۲۵۰۰ ستاره مانند خورشید دیگر را هم بررسی کردند که طول مدت چرخش آن‌ها در مدار خود معلوم نیست. این بررسی‌ها نشان داد که سطح روشنایی آن‌ها بسیار کمتر از ۳۶۹ ستاره در تناوب بوده است.

کد خبر : ۷۹۸۵۷
بازدید : ۱۱۱۷۲
به گفته دانشمندان خورشید ما «به گونه‌ای غیرمعمول آرام» است. بر اساس یافته‌های تحقیقی جدید، ستاره منظومه شمسی ما در مقایسه با سایر ستارگان مشابه در کهکشان به شدت ساکن و غیر فعال است.

تحقیق جدید از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر بهره جست تا میزان روشنایی خورشید ما را با سایر ستارگان مشابه در مناطق دیگر کهکشان مقایسه کند. بر اساس این تحقیق و در زمینه میزان روشنایی، فعالیت خورشید ما در مقایسه با صد‌ها ستاره مشابه دیگر بسیار کمتر است.

وقتی دانشمندان آن را با ۳۶۹ ستاره مانند خورشید دیگر مقایسه کردند، دریافتند تمام آن ستاره‌ها در طول ۱۴۰ سال گذشته تقریبا ۵ برابر بیشتر از خورشید ما فعال بوده‌اند.

با این وجود، محققان همچنین ۲۵۰۰ ستاره مانند خورشید دیگر را هم بررسی کردند که طول مدت چرخش آن‌ها در مدار خود معلوم نیست. این بررسی‌ها نشان داد که سطح روشنایی آن‌ها بسیار کمتر از ۳۶۹ ستاره در تناوب بوده است.

دکتر الکساندر شاپیرو، از موسسه ماکس پلانک، برای تحقیقات منظومه شمسی گفت: «برای ما هم خیلی غیر منتظره بود که اکثر ستاره‌های شبیه خورشید بسیار بیشتر از خورشید ما فعال هستند.»

دانشمندان اولین دسته از ستارگان مورد تحقیق را، از بانک اطلاعاتی گسترده و داده‌های ثبت شده تلسکوپ فضایی کپلر ناسا انتخاب کرده و در این انتخاب ستارگانی را برگزیدند که دمای سطح آنها، طول عمر و مدت چرخش در مدارشان شبیه خورشید بود.

آن‌ها ستارگانی را مورد بررسی قرار دادند که یک دور چرخش‌شان در مدار به دور خود حدود ۲۰ تا ۳۰ روز طول می‌کشد، اما مشکل اینجا بود که داده‌های موجود طول مدت چرخش تمام ستارگان را نداشت و این تیم مجبور شد عناصری دیگر را مورد بررسی قرار دهد، مانند پدیدار شدن سقوط‌هایی در منحنی نور ستاره [وقتی نور ساطع شده از ستاره کاهش می‌یابد].

پیش از این، دانشمندان به طور عمده به تاریخچه اخیر خورشید متکی بودند تا روشنایی آن را مورد مطالعه قرار دهند. اکنون، اما با استفاده از طیف متنوعی از تکنیک‌ها ما قادریم اطلاعات بیشتری درباره تاریخ خورشید در طول ۹ هزار سال گذشته به دست آوریم، ولی این زمان نیز در مقایسه با طول عمر خورشید که چیزی حدود ۴.۶ میلیارد سال است، بسیار ناچیز است.

پژوهش جدید به دانشمندان اجازه داد به جای مطالعه مستقیم خورشید، آن را با ستارگان مشابه مقایسه کنند که به آن‌ها کمک می‌کند بفهمند رفتار خورشید چقدر عادی است. دانشمندان هنوز هم دقیقا نمی‌دانند چرا رفتار خورشید ما این قدر غیر عادی است.

دکتر تیمو رینهولد، نویسنده اول این تحقیق جدید که یافته‌های آن را در ژورنال ساینس منتشر کرد، توضیح داد: «قابل تصور است که خورشید اکنون هزاران سال است که وارد مرحله‌ای از سکوت و سکون شده است و به همین خاطر تصویر و درک ما از ستاره خود تحت تحریف قرار گرفته است.»

دانشمندانی که این تحقیق را انجام دادند همچنین اشاره کردند که ممکن است تناوب فعالیت‌های خورشید در مدت زمانی طولانی در آینده بیشتر شود، یا این که شرایط خورشید به نحوی کامل، که هنوز برای ما مشخص نیست، از سایر ستارگان متفاوت است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید