مسابقه جهانی برای تولید واکسن کرونا

مسابقه جهانی برای تولید واکسن کرونا

تراکم و فشار تحقیقات جهانی برای رسیدن به واکنش ویروس کرونا چنان است که دولت‌ها و کمپانی‌ها در حال ساخت خطوط تولید و تکثر واکسن هستند حتی پیش از آنکه چیزی تولید شود.

کد خبر : ۷۹۹۵۲
بازدید : ۸۶۷۶
مسابقه جهانی برای تولید واکسن کرونا
دوشرکت بزرگ آمریکایی به نام‌های «جانسون اند جانسون» و همچنین نمدرنا»، اعلام کرده‌اند که همکاری خود را با شرکت‌های تولیدی آغاز کرده‌اند

چندین ماه پس از شیوع ویروس اسرارآمیز کرونا، رقابت شدیدی در سراسر جهان برای پیدا کردن واکنسی که بتواند از ابتلای به آن جلوگیری کند آغاز شده که در طول تاریخ تحقیقات پزشکی سابقه نداشته است؛ موضوعی که تبعات بسیاری برای بهداشت عمومی، اقتصاد جهانی و همچنین سیاست دارد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، هفت مورد از ۹۰ پروژه مرتبط با ساخت واکسن در جهان که توسط دولت‌ها، شرکت‌های داروسازی، نوآوران حوزه بیوتکنولوژی و همچنین آزمایشگاه‌های دانشگاهی دنبال می‌شود، هم اکنون به مرحله آزمایشات بالینی یا کلینیکی رسیده‌اند.
در حالی که رهبران سیاسی، دائما فشار خود را برای رسیدن به نتیجه افزایش می‌دهند و با توجه به ظرفیت بالقوه‌ای که برای سود سرشار برای این صنعت موجود است، داروسازان و محققان نشان داده‌اند که با سرعتی بی‌سابقه جلو می‌روند.

اما یک سوال عمده در خصوص واکنش وجود دارد و آن اینکه آیا این تلاش‌ها موثر خواهد بود و اینکه تا چه اندازه می‌تواند در دسترس میلیون‌ها و حتی میلیارد‌ها نفر قرار بگیرد و اینکه کاهش روندی که می‌تواند ده سال طول بکشد به تنها ده ماه، آیا باعث قربانی شدن امنیت آن نخواهد شد؟

برخی از متخصصان می‌گویند که یکی از حوزه‌هایی که امیدواری بسیاری در مورد آن وجود دارد، توسعه و رسیدن به درمان برای بهبود سریع از کووید-۱۹ است، رویکردی که طی هفته‌های گذشته یک نوع خوش‌بینی اولیه را با توجه به تحقیات و نتایج داروی «رمدیسیور»، دارویی که برای مبارزه با ابولا از آن استفاده شده بود، ایجاد کرده است.

در زمانه‌ای که با ملی‌گرایی فزآینده‌ای روبرو هستیم، ژئوپلتیک این مسابقه برای رسیدن به واکسن به همان اندازه پیچیدگی‌های این دارو در حال رشد است.
چندین ماه دشمنی دو طرفه بین چین و آمریکا در خصوص منشا ویروس، فضای تلاش برای همکاری بین این دو کشور را از بین برده است و در این میان، ایالات متحده، نگران ان است که نوآوری‌های آمریکایی در خصوص چنین موضوعی باید از «دزدی» حفاظت شود. وقتی هم در آمریکا صحبت از دزدی فن‌آوری می‌شود، معمولا انگشت نشانه به سمت پکن نشانه می‌رود.

جان سی دمرس، دستیار دادستان کل آمریکا در حوزه امنیت ملی به نیویورک تایمز گفته است که تحقیقات بیومدیکال یا زیست‌پزشکی، مدتهاست که تمرکز دزدی‌های علمی بوده است به خصوص توسط دولت چین. او گفته این موضوع در خصوص مساله پیدا کردن واکنش برای ویروس کرونا هم صدق می‌کند:
«صرف نظر از ارزش اقتصادی، اهمیت ژیوپلتیک فوق‌العاده‌ای وجود دارد در خصوص اینکه چه کسی اول به تولید واکسن یا معالجه بیماری اقدام خواهد کرد. ما باید از همه ابزار خود برای حفاظت از تحقیقات آمریکا استفاده کنیم.»

تراکم و فشار تحقیقات جهانی برای رسیدن به واکنش ویروس کرونا چنان است که دولت‌ها و کمپانی‌ها در حال ساخت خطوط تولید و تکثر واکسن هستند حتی پیش از آنکه چیزی تولید شود.

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر مرکز ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و همچنین متخصص برجسته دولت فدرال در این حوزه به شبکه ان بی سی گفته است که دولت با کمپانی‌هایی که درگیر این تحقیقات هستند سریعا روند تولید را آغاز می‌کند: «ما منتظر نمی‌شویم تا اینکه به جواب برسیم تا تولید را شروع کنیم.»

دوشرکت بزرگ آمریکایی به نام‌های «جانسون اند جانسون» و همچنین نمدرنا»، اعلام کرده‌اند که همکاری خود را با شرکت‌های تولیدی آغاز کرده‌اند. این شرکت وعده داده است که بتواند یک میلیارد دز یا واحد مصرف واکسنی که هنوز وجود ندارد را تا پایان سال آینده تولید کند.

آسترازنکا، شرکت غول‌آسای داروسازی بریتانیایی گفته است که با یک پروژه توسعه واکسن در دانشگاه آکسفورد در حال همکاری است که بتواند ده‌ها میلیون دز از این واکسن را تا پایان امسال تولید کند. اگر چه هنوز واکسنی وجود ندارد.

با توجه به تقاضای بسیار زیادی که برای تولید واکسن وجود دارد، برای سرعت بخشیدن به این روند، فرخوان‌های فزآینده‌ای برای آزمایش نمونه‌های تولید شده برای روی انسان وجود دارد. آزمایشاتی که افراد داوطلب انجام می‌دهند و در آن واکسن بالقوه را به خود تزریق می‌کند و خود را عامدانه در معرض ویروس قرار می‌دهند.

از آنجا که این روش شامل قرار دادن مشارکت‌کنندگان در معرض یک بیماری بالقوه کشنده است، چنین آزمایش‌هایی از نظر اخلاقی چالش‌برانگیز است. اما سرعت آن خیلی بیشتر از آن است که منتظر شد افراد مثل بقیه زمانی به ویروس مبتلا شوند و بعد نتیجه واکنس بر بدن آن‌ها را بررسی کرد.

حتی در صورت یافتن راه حل‌های امیدوارکننده، چالش‌های بزرگی برای افزایش تولید و توزیع وجود دارد. بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، که بنیاد او ۲۵۰ میلیون دلار برای کمک به پیشرفت واکسن هزینه می‌کند، درباره کمبود مهم یک مؤلفه حیاتی هشدار داده و ان هم «شیشه‌های پزشکی» است.

ابعاد این مساله و تقاضا برای رسیدن به راه حلی سریع، تنش‌هایی را بین انگیزه‌های مالی شرکت‌های داروسازی، که معمولا تلاش می‌کنند تا آنجا که ممکن است از سرمایه‌گذاری خود سود به دست بیاورند، و نیاز غمومیب رای اقدام سریع برای رسیدن به واکسن‌های موثر، ایجاده کرده است.

اما همچنان که دنیا در انتظار رسیدن به یک واکسن است، رسیدن به یک درمان بالقوه، به نظرم می‌رسد که در دسترس‌تر باشد. همین جمعه هفته قبل، اداره غذا و داروی آمریکااستفاده از داروی رمدسیور را برای استفاده بیماران در وضعیت وخیم مجاز تشخیص داد. این دارو، در آزمایشات کلینیکی که توسط دولت فدرال حمایت می‌شد، یک نوع موفقیت نسبی نشان داده است.

برخی از دارو‌های مشابه نیز نشان داده‌اند که سرعت رشد بیماری را کند می‌کنند. برخی از بیمارستان‌ها هم در حال گرفتن پلاسما از افراد بهبود یافته هستند تا آن‌ها را به افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود بدهند به امید آنکه پادتن کسانی که جان سالم از این ویروس به در برده‌اند، وضعیت بیماران را بهبود بخشد.

به گفته متخصصین، حتی بدون واکسن، برخی از معالجات اولیه می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند. به این صورت که اگر بتوان افرادی که در برابر این ویروس آسیب‌پذیر هستند را به نوعی در برابر آن حفاظت کرد، می‌توان این بیمار را به صورت موثری درمان کرد. چنین موضوعی کاملا وضعیت این اپیدمی را تغییر خواهد داد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید