نوسان کاهشی دلار ادامه یافت

نوسان کاهشی دلار ادامه یافت

در سال جاری نیز که بازار تقریبا چنین روندی داشته است و در یک دامنه مشخص نوسان می‌کند، بسیاری از فعالان انتظار داشتند که نوسان‌گیران از همان تاکتیک قدیمی برای کسب سود استفاده کنند؛ نوسان‌گیری در دامنه مجاز با ریسک و سود کم.

کد خبر : ۷۹۹۶۸
بازدید : ۴۷۷۹
نوسان کاهشی دلار ادامه یافت
در دومین روز هفته، دلار یک روز آرام دیگر را با چاشنی کاهش قیمت به پایان برد تا کلافگی نوسان‌گیران بیشتر از پیش شود. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز ۲۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۶ هزار و ۱۰ تومان رسید. دلار در ابتدای هفته نیز با افت ۷۰ تومانی مواجه شده بود.
به گفته فعالان، درست است که در روز‌های اخیر خریداران، دست بالا را در معاملات ندارند، ولی فروشندگان نیز در مرز ۱۶ هزار تومانی احتیاط بیشتری می‌کنند و بی‌گدار به آب نمی‌زنند.

کلافگی در بازار ارز
این مساله موجب شده است که در روز‌های اخیر دامنه نوسانات محدودتر از قبل شود و هیجان خاصی در بازار به چشم نیاید. کاهش بیشتر حجم نوسانات و ناتوانی برای عبور از دامنه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی موجب کلافگی بسیاری از بازیگران بازار ارز شده است.
بر اساس گفته‌های یکی از فعالان بازار، زمان‌هایی در بازار است که نوسانات محدودی وجود دارد و معامله‌گر سعی می‌کند از همان نوسانات محدود به سود خویش استفاده کند. به گفته او، این موضوع اتفاقا بیشتر در زمان‌هایی رخ می‌دهد که بازارساز با رفتار خود در بازار سیگنالی به معامله‌گران ارسال می‌کند که با نوسان قیمت در یک دامنه مشخص مشکلی ندارد.
در آن هنگام نوسان‌گیران تمام تلاش خود را می‌کنند که از طریق رفت و برگشت‌های قیمتی در آن دامنه خاص اقدام به سودگیری کنند. در سال جاری نیز که بازار تقریبا چنین روندی داشته است و در یک دامنه مشخص نوسان می‌کند، بسیاری از فعالان انتظار داشتند که نوسان‌گیران از همان تاکتیک قدیمی برای کسب سود استفاده کنند؛ نوسان‌گیری در دامنه مجاز با ریسک و سود کم.

با این حال، وضعیت بازار ارز در سال جاری تفاوتی با دوره‌های قبل دارد و آن این است که معامله‌گران و نوسان گیران، همزمان با نوسانات محدود بازار ارز، سود‌های شگفت‌انگیز بازار سهام را می‌بینند. این مساله موجب شده حتی برخی از بازیگران سنتی ارز تصور کنند که در حال ضرر هستند و بهتر است که سرمایه خود را به بازار سهام منتقل کنند. از طرفی چنین هراسی هم در میان آن‌ها وجود دارد که ممکن است بازار سهام با تغییر مسیر مواجه شود و آن‌ها را متضرر کند.

در واقع بر اساس صحبت‌های فعالان به نظر می‌رسد بازار ارز در وضعیتی قرار دارد که برخی از معامله‌گران سرمایه‌های خود را به سوی بورس سوق داده‌اند، ولی معامله‌گران محتاط‌تر به دنبال آن هستند که به شیوه‌های قدیمی از وضعیت فعلی بازار ارز سود‌های محدودی کسب و به آن قناعت کنند؛ نوسان‌گیری با سود کم در بازاری که برای آن‌ها شناخته شده است، کم‌خطرتر از ورود به بازاری است که از آن شناخت دقیقی ندارند.

اگر بپذیریم که چنین شرایطی بر بازار ارز حاکم است، باید این مساله را مدنظر قرار دهیم که در شرایط کنونی، وضعیت بازار‌ها بیش از هر زمان دیگری به هم گره خورده است و تغییر در روند یک بازار می‌تواند دیگری را هم حتی تحت تاثیر قرار دهد.
به بیان دیگر، اگر وضعیت فعلی بازار سهام ادامه یابد، به احتمال زیاد در بازار ارز نیز اتفاق قابل توجه خاصی رخ نخواهد داد؛ ولی اگر وضعیت در بازار سهام تغییر کند، به احتمال زیاد موقعیت معامله‌گران ارزی نیز تا حدی دچار دگرگونی خواهد شد.
در این مساله، مسلما خواست بازارساز نیز اهمیت زیادی دارد. بازارساز ممکن است تصمیم بگیرد که در شرایط کمبود تقاضا، قیمت را در معرض عرضه زیاد قرار دهد، ولی با توجه به ماندگاری تحریم‌ها و ریسک‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد، به نظر می‌رسد، چنین ریسکی توسط سیاست‌گذار صورت نخواهد گرفت. به نظر نمی‌رسد بازارساز در بازاری دست ببرد که به خودی خود در شرایط فعلی آرام است.
در روزی که دلار کاهشی شد، سکه یک افزایش جزئی را تجربه کرد. روز یکشنبه فلز گرانبهای داخلی ۵ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، انتظار معامله‌گران برای افزایشی شدن طلای جهانی منجر به خرید احتیاطی سکه امامی شد.

احتمال جهش اونس طلا
برخی کارشناسان معتقدند بازار طلا این پتانسیل را دارد که بار دیگر جهشی بزرگ را تجربه کند؛ جهشی که چندین دهه از آخرین‌باری که روی داده، می‌گذرد.

به گزارش سایت طلا، به گفته یک کارشناس اقتصادی بازار طلا، واقعیت بازار فلز زرد این است که هنوز، امکان بالقوه بروز یک صعود چشمگیر وجود دارد. این روز‌ها بسیاری از سرمایه‌گذاران هرگز پرش بزرگی را در بهای طلا تجربه نکرده
اند.
آخرین باری که بازار طلا یک صعود محسوس و فوق‌العاده را تجربه کرد، اواخر دهه ۱۹۷۰ بود. در آن دوره، طلا در کمتر از دو سال به چهار برابر قیمت خود رسید و اطلاع از این حقیقت که احتمالا این روز‌ها نیز چنین شرایطی بار دیگر تکرار شود، یک فرصت طلایی است چرا که کمتر سرمایه‌گذاری از این امکان، آگاهی دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید