ذوب شدن توده‌های عظیم یخی در قطب جنوب

ذوب شدن توده‌های عظیم یخی در قطب جنوب

نتایج این تحقیقات که توسط ناسا گزارش شده است، حاکی از آن است که این توده‌های عظیم یخ در گرینلند و قطب جنوب، طی چند دهه آتی به افزایش سطح دریا‌ها منجر خواهد شد.

کد خبر : ۷۹۹۹۲
بازدید : ۵۰۱۷
ذوب شدن توده‌های عظیم یخی در قطب جنوب
پژوهشگران باور دارند که روند فزاینده تغییرات زیست‌محیطی در قطب جنوب در حال وقوع است

ماهواره‌های ناسا اطلاعات بیشتری از آنچه در طول ۱۶ سال گذشته در قطب و مناطق یخی گرینلند، با وخامت زیاد در حال وقوع است، نشان می‌دهند. این یافته‌ها چندان هم غیرمنتظره نیست. در هر دو منطقه قطبی، میلیون‌ها تن لایه یخ در حال آب شدن و بالا آوردن سطح دریا هستند.

اگر چه این نتایج، شکل‌گیری بخش کوچکی از یخ را در شرق قطب جنوب نیز نشان می‌دهد، اما به گزارش ناسا، قطب جنوب همچنان بخش عظیمی از توده یخی خود را در قسمت غربی از دست می‌دهد. آب شدن این شبکه یخی باعث بالا آمدن نیم اینچ از سطح دریا بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ شده است، یعنی معادل یک سوم از میزان کل افزایش سطح دریا‌ها در سراسر جهان.

این یافته‌ها ازارتفاع سنج‌های لیزری ماهواره‌های آژانس فضایی ICESat و ICESat۲ به دست آمده است که با سنجش میزان ضخامت لایه‌های یخ از طریق لیزر، درک بهتری از تغییرات آب‌وهوایی به‌دست می‌دهد.

نتایج این تحقیقات که توسط ناسا گزارش شده است، حاکی از آن است که این توده‌های عظیم یخ در گرینلند و قطب جنوب، طی چند دهه آتی به افزایش سطح دریا‌ها منجر خواهد شد. گرینلند هر ساله به طور متوسط ۲۰۰ گیگاتن (هر گیگاتن بیلیون‌ها تن است) از لایه‌های یخ خود را از دست می‌دهد. قطب جنوب نیز با ازدست دادن ۱۱۸ گیگاتن در سال روبه‌روست.

به گزارش ناسا، یک گیگاتن یخ می‌تواند کل پارک مرکزی نیویورک را با ضخامت بیش از۳۰۰ متر، یعنی بلندتر از ارتفاع ساختمان کرایسلر، بپوشاند.

نتایج این تحقیق که روز پنجشنبه در مجله ساینس به چاپ رسید، نشانگر فرونشست و حرکت توده‌های یخ در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ است.

یخ‌های روان به هر حال در دریا‌ها هستند و در تغییر میزان سطح آب اقیانوس‌ها دخالتی ندارند. یخ‌های ثابت روی زمین هم هنوز به اقیانوس نرسیده‌اند. اما زمانی که توده‌های یخ آب می‌شوند یا به حرکت در‌می‌آیند، وارد اقیانوس می‌شوند و موجب افزایش سطح آب خواهند شد.

محققان گفته‌اند: «شمارش لایه‌های یخ زمین و ارزیابی عوامل موثر در تغییرات آب وهوایی، ضرورتی محوری در سنجش روند پیش‌آمدگی سطح دریا‌ها است.

پژوهشگران باور دارند که روند فزاینده تغییرات زیست‌محیطی در قطب جنوب در حال وقوع است. قطب جنوب و گرینلند در مجموع در حال از دست دادن توده‌های یخ هستند، اما این وضعیت در بعضی نقاط به شکل‌گیری توده‌های یخ می‌انجامد و در نواحی دیگر، به کاهش آن.

در گرینلند و قطب جنوب، «کاهش بر افزایش پیشی گرفته است» و درغرب قطب جنوب لایه‌های یخ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، در حالی که در شرق قطب جنوب این کاهش از طریق افزایش توده‌های یخ که نتیجه بارش برف است، تا حدی جبران شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید