غیبت آمریکا در نشست جهانی برای واکسن کرونا

غیبت آمریکا در نشست جهانی برای واکسن کرونا

غیبت آمریکا در این نشست و قطع مشارکت آمریکا در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی (WHO) با انتقاد فراوان روبه روست.

کد خبر : ۸۰۰۳۹
بازدید : ۵۴۲۵
غیبت آمریکا در نشست جهانی برای واکسن کرونا
به زعم سران کشور‌های اروپایی بحران کرونا نیازمند اتحاد بین المللی است و هیچ کشوری نمیتواند به تنهایی از پس آن برآید

ایالات متحده در جلسه‌ای که رهبران بین االمللی در آن قرار است میلیارد‌ها دلار بودجه برای واکسن کرونا هزینه کنند شرکت نخواهد کرد. غیبت آمریکا در این نشست و قطع مشارکت آمریکا در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی (WHO) با انتقاد فراوان روبه روست.

این نشست مجازی با پیشنهاد ۱میلیارد دلاری (۸۰۰ میلیون پوند) نروژ اغاز شد و هدف اولیه آن به دست آوردن کمک‌های مالی تا سقف ۸.۲ میلیارد دلار است. در آغاز مراسم نخست وزیر نروژ، ارنا سولبرگ، آمریکا را متهم کرد. به این دلیل که دونالد ترامپ کمک مالی به WHO را به حالت تعلیق درآورده است. ترامپ معتقد است این سازمان با چین برای پنهان کردن شیوع کرونا تبانی کرده است.

نخست وزیر نروژ در ادامه اعلام کرد که علاوه بر کمک‌های سالانه به WHO مبلغ ۴.۸ میلیون دلار به این سازمان کمک خواهد کرد. سولبرگ افزود: «باعث تاسف است که آمریکا در جمع ما نیست. وقتی که در بحران هستید باید آن را مدیریت کنید و به کمک دیگران کار‌ها را پیش ببرید. هر فرد ارزیابی خودش را از کار خواهد داشت و می‌فهمد که چقدر متفاوت می‌توانست کار‌ها را انجام دهد.

اما شما این کار را بعد انجام می‌دهید نه در دل بحران. این وضعیت جهانی است و نیازمند مشارکت همه کشورهاست نه حداقل همکاری؛ و از همین طریق است که به واکسن دسترسی پیدا می‌کنیم.»

هیچ یک از مقامات رسمی آمریکا انتظار نداشتند که مخاطب صحبت در این نشست باشند، طبق لیست سخنرانان، قرار بود نخست وزیر چین، لی کیانگ و رئیس WHO، تدروس آدهانوم، صحبت کنند. چون که این افراد، مورد اتهام و سرزنش ترامپ و طرفداران جمهوریخواهش در کنگره بودند.

هیئت اروپایی به رهبری "اورسولا فان در لاین" رئیس کمیسیون اروپا ۱.۹ میلیارد دلار کمک مالی کرد. فان در لاین گفت: «فکر می‌کنم که چهارم ماه می‌نقطه عطف مبارزه با ویروس کروناست، چرا که همه جهان امروز متحد می‌شوند.»

ژاپن بیش از ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان ۵۷۲ میلیون دلار، فرانسه ۵۴۶ میلیون دلار، هلند ۲۰۹ میلیون دلار، ایتالیا و اسپانیا هر کدام به طور جداگانه ۱۱۰ میلیون دلار کمک مالی کردند. عربستان هم پیشتر ۵۰۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص داد.

بریتانیا نیز با ۸۴ میلیون پوند به این مشارکت پیوست. بوریس جانسون گفت: «رقابت برای کشف واکسن نابودی کرونا، مسابقه میان کشور‌ها نیست. بلکه جنگی مشترک برای نجات زندگی است.» وی افزود: «حالا بشریت علیه ویروس است.»

جلسه با هشداری آغاز شد که نشان میداد راه درازی برای مبارزه با این همه گیری پیش رو است. زیرا چهار کشور از جمله بریتانیا همچنان با میزان ابتلای بالایی رو به رو هستند. با وجود اینکه بوریس جانسون مدعی است بریتانیا نقطه اوج بیماری را پشت سر گذاشته است.

آندرا آمون، مدیر مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به انجمن پارلمان اروپایی گفت: «علیرغم کاهش قابل توجه در سایر قسمت‌های اروپا، چهار کشورهیچ تغییر اساسی طی ۱۴ روز گذشته نداشتند. یعنی هلند، رومانی، سوئد و بریتانیا» او افزود: «این وضعیت قرار نیست به این زودی‌ها تمام شود.»
سران کشور‌ها و اعضای ارشد اتحادیه اروپا، طرحی را برای کار با دانشمندان و سازمان‌های رفاهی بین المللی ارائه دادند. این برنامه شامل مبارزه با شیوع از طریق همکاری با بنیاد ملیندا و بیل گیتس وموسسه ولکام تراست است.»

در بیانیه‌ای که توسط آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا، ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ، چارلز مایکل رئیس شورای اروپا و اورسولا فان در لاین رئیس کمیسیون اروپا امضا شده، تاکید می‌شود که این بحران نیازمند اتحاد بین المللی است و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از پس آن برآید.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید