زنگ هشدار کرونا؛ بیماری دوباره اوج می گیرد؟

زنگ هشدار کرونا؛ بیماری دوباره اوج می گیرد؟

بخشی از کارشناسان بهداشت معتقدند که عادی سازی رفت و آمد‌ها موجب افزایش میزان مبتلایان شده است. حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید که "هنوز با ایمنی گله‌ای یا انبوه در ایران خیلی فاصله داریم؛ بنابراین اینکه عده‌ای از مردم فکر کنند ایمنی پیدا کرده اند و می‌توانیم وارد شرایط عادی زندگی شویم درست نیست. " در این رابطه برخی از منتقدان سیاست‌های دولت در قبال کرونا گفته اند که "مانور گسترده وزارت بهداشت و دولت در مورد وضعیت سفید بیش از ۱۱۶ شهر کشور، موجب افزایش رفت و آمد در این شهر‌ها شده است. آن‌ها عادی سازی رفت و آمد و جدی نگرفتن کرونا را متوجه سیاست‌های متناقض دولت می‌دانند.   

کد خبر : ۸۰۰۸۴
بازدید : ۶۱۹۷
زنگ هشدار کرونا؛ بیماری دوباره اوج می گیرد؟
فرادید | ۷۷ روز از شیوع ویروس کووید-۱۹ در ایران می‌گذرد و در این مدت آمار مبتلایان از ۱۰۰ هزار نفر نیز گذشته است. البته در ابتدای هفته جاری، میزان مبتلایان سیر نزولی به خود گرفت و تعداد به ۸۰۲ مورد رسید. اما با عادی شدن رفت و آمدها، این عدد در روز‌های بعد به ترتیب ۹۷۶ در روز یکشنبه، ۱۲۲۳ در روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، ۱۳۲۳ مورد در روز سه شنبه و در چهارشنبه با افزایش قابل توجه به ۱۶۸۰ مورد رسید تا زنگ خطر کرونا دوباره به صدا درآید. با این وجود انتظار می‌رود در روز‌های آینده میزان مبتلایان در کشور افزایش چشمگیری داشته باشد.


به گزارش فرادید، البته مسئولان وزارت بهداشت در مورد سیر افزایشی مبتلایان در هفته جاری توضیحی نداده اند، اما گفته اند که در فاز مدیریت شده بیماری هستیم، اما به هیچ وجه شرایط عادی را در هیچ کجای کشور مشاهده نمی‌کنیم و لذا توصیه ما همچنان رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و تردد‌های ضروری است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران درباره سیر افزایشی مبتلایان در کشور گفته است که "در جریان عادی سازی در کشور، ممکن است خطر جدی تری در انتظار باشد. به هر حال هنوز ویروس در کشور وجود دارد و تا زمانی که ریشه کن نشده یا با ساخت واکسن روند مصون سازی در پیش گرفته نشود، خطر از بین نمی‌رود. "

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده است. از این تعداد ۶۴۱۸ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده و ۸۱هزار و ۵۸۷ نفر نیز بهبود یافته اند.
روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، آمار مبتلایان با ثبت عدد ۱۶۸۰، بیشترین میزان ابتلا در ۱۷ روز طی شده اردیبهشت ماه را به خود اختصاص داد.

علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد کرونا گفته است که فعلا اپیدمی بیماری رو به افزایش و ویروس در سطح بالا در حال چرخش است و در موج اپیدمی هستیم.

وزارت بهداشت و درمان هم در هفته جاری با ارائه گزارشی اعلام کرد "روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان کشور مشاهده می‌شود. "
زنگ هشدار کرونا؛ بیماری دوباره اوج می گیرد؟

چرا آمار کرونا صعودی شد؟

بخشی از کارشناسان بهداشت معتقدند که عادی سازی رفت و آمد‌ها موجب افزایش میزان مبتلایان شده است. حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید که "هنوز با ایمنی گله‌ای یا انبوه در ایران خیلی فاصله داریم؛ بنابراین اینکه عده‌ای از مردم فکر کنند ایمنی پیدا کرده اند و می‌توانیم وارد شرایط عادی زندگی شویم درست نیست. "

در این رابطه برخی از منتقدان سیاست‌های دولت در قبال کرونا گفته اند که "مانور گسترده وزارت بهداشت و دولت در مورد وضعیت سفید بیش از ۱۱۶ شهر کشور، موجب افزایش رفت و آمد در این شهر‌ها شده است. آن‌ها عادی سازی رفت و آمد و جدی نگرفتن کرونا را متوجه سیاست‌های متناقض دولت می‌دانند.

ستاد مقابله با کرونا قرار است در روز‌های آینده بخشی از محدودیت‌های اجتماعی را کاهش دهد که این موضوع با واکنش کارشناسان این حوزه مواجه شد. براساس شنیده‌ها دولت قرار است در مورد بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، بوستان‌ها و مساجد تصمیم گیری کند.

در مقابل برخی هم گفته اند که یکی از دلایل افزایش میزان مبتلایان می‌تواند بالا رفتن قدرت آزمایش در کشور باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطح آزمایش روز گذشته مانند روز‌های قبل بوده است. به‌طور مثال در دو هفته نخست سال جدید، قدرت آزمایش دو یا سه برابر شد و این موضوع باعث شد که میزان مبتلایان روند افزایشی داشته باشد، در این‌خصوص برخی تحلیلگران این موضوع را به افزایش میزان شیوع نسبت دادند، این درحالی بود که قدرت آزمایش کرونا افزایش یافته بود و به همین دلیل میزان بیشتری از بیماران شناخته شدند. اما افزایش مبتلایان در سه روز اخیر ربطی به افزایش قدرت تست در ایران نداشته است.

دنیای اقتصاد در این رابطه نوشته است که "روز گذشته ۱۱ هزار و ۲۵۵ تست کرونا در ایران گرفته شد، این رقم نسبت به آمار روز قبل کاهش ۷۶۰ نفری را ثبت کرده است، یعنی افزایش میزان شیوع با کاهش تست نیز همراه بوده است. در روز گذشته نسبت مبتلایان روزانه به تست‌های انجام‌شده به رقم ۷۵/ ۱۱ درصد رسید، این درحالی است که در روز ۱۴ اردیبهشت ماه این رقم به ۳۲/ ۸ درصد رسیده بود. "

کارشناسان یکی از راه‌های تشخیص و کنترل بیماری کرونا را انجام تست در مقیاس بالا عنوان کرده‌اند. این روند می‌تواند مبتلایان بدون علامت را نیز شناسایی کند. روز گذشته اعلام شد که ایران کیت کرونا را به کشور آلمان صادر کرده است، این درحالی است که ظرفیت تست در آلمان به ازای هریک میلیون نفر، ۳۰ هزار عدد بوده، به این معنی که این کشور درحال‌حاضر به‌صورت سرانه ۶ برابر نسبت به ایران آزمایش انجام داده است.
زنگ هشدار کرونا؛ بیماری دوباره اوج می گیرد؟

پیک کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟

علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد کرونا، درباره زمان پایان اپیدمی اول معتقد است بیماری کووید- ۱۹ و ویروس کرونا نه تنها تا آخر تابستان بلکه در تابستان‌های آینده نیز در کشور ما و دنیا خواهدبود، اما در مورد موج اپیدمی که فعلا درگیر آن هستیم امیدواریم زودتر از پایان تابستان این موج را سپری کنیم و به مرحله بومی یا اندمیک این بیماری برسیم. "

او می‌گوید که " در ایران اندمیک یا بومی شده اند مثل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که با اپیدمی آن مواجه نیستیم، اما هر از گاهی در یک نقطه کشور مواردی از این بیماری دیده می‌شود، اما در مورد کرونا انتظار داریم قبل از پایان تابستان از مرحله اپیدمی موج اول این بیماری عبور کنیم. "

حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم معتقد است که خطر هنوز رفع شده و احتمال ابتلا هم بالا رفته است. او می‌گوید که "اکنون با توجه به اینکه این بیماری هنوز واکسن و داروی اختصاصی ندارد، ایمنی انبوه هم در جامعه ایجاد نشده است، اکثریت قریب به اتفاق جامعه هنوز در معرض خطر هستند. حتی افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند نیز ممکن است دوباره مبتلا شوند و احتمال عفونت مجدد در افراد مبتلا وجود دارد. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید